За січень-жовтень 2015 року згідно зі статистикою МВС в Україні зареєстровано 384 електромобілі, що на 550% більше, ніж минулоріч – тоді у нашій державі з’явилося лише 54 електрокари. За останні два місяці кількість електромобілів в Україні зросла на 153 одиниці: станом на 25 серпня їх було 346, повідомляється на сайті ElectroCars.
Кількість електромобілів та гібридів у світі також зростає, чисельність проданих одиниць сягнула одного мільйона. Низка країн впроваджують програми підтримки для власників електрокарів, щоб стимулювати розвиток екологічного транспорту.
У Німеччині власників електромобілів звільняють від сплати податків на транспортний засіб впродовж десяти років. Уряд Німеччини планує до 2020 року вивести на дороги один мільйон автівок на електротязі й гібридів. У Голландії пільги на електромобілі й гібриди полягають у повному звільненні від реєстраційних і щорічних податків на транспорт, що складає ¾ вартості автівки. У штаті Каліфорнія діє комплексний план впровадження електромобілів. Це й вкладання коштів у розвиток інфраструктури, роботу електроенергетичного сектору, кампанії з інформування споживачів й місцевих ініціатив, чому важливо розвивати електротранспорт.
В Україні процес популяризації електротранспорту відбувається в основному на низовому, а не на державному рівні, зі сторони активістів, місцевих ініціатив чи приватних компаній. Щоб відбулися зміни у системі оподаткування електромобілів, депутати ВР мають проголосувати за законопроект №1912 про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування ввезення та постачання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами. Відповідний законопроект лобіює команда компанії ElectroCars, яка була заснована у листопаді 2014 року.
Спочатку компанія складалася з бізнес-консультанта, інвест-менеджера, активіста Автомайдану, IT-спеціаліста, спеціаліста з продажу авто та кандидата наук. Тепер до проекту долучилися інженери, які займаються розробкою, тестуванням й виготовленням власної брендової зарядної станції.
Олександр Кравцов, співзасновник ElectroCars:
«Ми спростовуємо міфи про електромобілі. Тому вирушили в автомарафон Київ-Монте-Карло і тестуємо траси, де немає достатньої кількості встановлених зарядних станцій. У нашої спільноти понад 14 тисяч підписників у соцмережах, чим більше людей дізнаються про можливості електромобілів, тим краще. Стратегічні завдання, такі як скасування мита та податків для бізнесу, пов’язаному з електромобілями, забезпечення власників електромобілів безкоштовними паркомісцями на муніципальних паркувальних майданчиках та впровадження компенсацій охочим придбати енергоефективне авто команда ElectroCars виконує разом із членами Громадської спілки «Асоціація Учасників ринку Електромобілів України».
Окремий напрямок — це розробка власної зарядної станції. Першу ми встановили у жовтні й вона працює у Межигір’ї. Ми встановлюємо їх та закордонні аналоги на муніципальних та приватних паркувальних майданчиках. Також наша компанія приймає літій-іонні батареї для їх подальшої перероблення.
Електромобілі мають декілька вагомих переваг — економічність та екологічність. Щодо першого — дивіться розрахунки порівнянь ціни на придбання електромобіля й авто з ДВС на нашому сайті, а екологічність – це нуль шкідливих викидів в атмосферу. Оці два фактори вирішують дві проблеми, зокрема, жителів великих українських міст та їхніх міст-сателітів».
Крім ElectroCars й «Української Асоціація Учасників Ринку Електромобілів» питаннями електротранпорту займається SHOOTER.UA – пілотний проект львів’янина-підприємця Костянтина Євтушенка, метою якого є сприяння переходу на якісно новий рівень стандарту життя в Україні, завдяки доступності електромобілів (встановлення електрозаправок і розширення автопарку);
Наприкінці травня 2015 року на фестиваль міських проектів «PRO місто» SHOOTER привезли автомобіль Tesla Model S і стали електромобільним партнером фестивалю.
Проте значення має не лише приватний, а й громадський електротранспорт. Серед його переваг окрім екологічності — безшумність й висока місткість.
Не зважаючи на те, що Київ був першим містом Російської імперії, у якому почав їздити трамвай, зараз тут знімають трамвайні колії, а ті, що залишаються, вже давно не підлягали ремонту. Відтак, нещодавно розібрали лінії біля Контрактової площі, де трамвай не ходив вже декілька років, а звільнену ділянку закатали у асфальт. Зараз там паркуються автівки.
Схожі процеси відбувалися у Європі та світі у 50х-60х роках. Яскравим прикладом автомобілізації та витіснення електротранспорту є США. У 1927 та 1955 роках компанії General Motors, Mack Manufacturing, нафтовиробники Standart Oil і Philips Petroleum, шиновиробник Firestone Tire Rubber та автобусний перевізник Greyhound Lines об’єднали свої зусилля, порушуючи антитрестові закони. Компанії ділилися між собою інформацією, інвестиціями та «видами діяльності», щоб витіснити наземний транспорт, особливо трамваї. Кожна з корпорацій заснувала собі компанію для прикриття, у яку вкладала інвестиції.
Однією з них були «Національні міські лінії», які разом з дочірніми компаніями почали скуповувати, а потім розбирати та знищувати трамвайні лінії. Стратегія передбачала контроль над міськими транспортними системами, який би спонукав перехід від трамваїв та тролейбусів до бензинового транспорту, не залишаючи містянам вибору. Лише у 1955 році ця змова була виявлена, але вона допомогла зрости чисельності автомобілів і перетворила їх на засіб приватного користування.
Проте згодом у США і Європі розпочався процес повернення трамвайних ліній, який триває й до сьогодні, у той час, як у Києві лише частково оновлюють рухомий склад. Проте 12 жовтня 2015 року «Спільне українсько-німецьке підприємство «Електронтранс» підписало договір на постачання семи трамваїв у Київ на суму 183 750 000 грн. Перший вже привезли на випробування.
У листопаді цього року у Львові презентували перший український електробус «Електрон». Проте поки що це єдина одиниця такого транспорту, яка курсує у Львові.
Аби громадський і приватний електротранспорт розвивався в Україні, потрібен запит у суспільстві. А якщо цей запит вже й існує і є сформовані спільноти, готові лобіювати електротранспорт, на державному рівні мають прийматися зміни до законодавства, які б призводили до збільшення електротранспорту: пільги у вигляді позбавлення сплати мита та податків на електрокари, а також розвиток мережі суперчарджерів та проведення кампаній з популяризації екологічного транпорту.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24981 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті