Минуле століття стало знаковим у питанні жіночої рівноправності. Жінки освоїли безліч нових професій, в тому числі й архітектуру. Сьогодні ми поговоримо про те, як гендер впливає на таку стереотипно чоловічу професію, як архітектор.
XX століття
Роль жінки в архітектурі XX століття можна розділити на два напрямки – в одному жінка фігурує як об’єкт архітектури, в іншому – як суб’єкт. У період соціальних і промислових революцій, після століть боротьби за свої права, як об’єкт проектування жінка стала розглядатися тільки на початку ХХ століття. Перші реалізації подібних проектів набули масового характеру у 1920-х роках. Тоді вектор архітектури змінився з «патріархального» на більш демократичний. З’явилася тенденція враховувати жіноче питання і пропонувати шляхи його вирішення.

Маргарете Шютте-Ліхоцкі
Серед прикладів: «Франкфуртська кухня» Маргарете Шютте-Ліхоцкі. Перша австрійська архітекторка (1897-2000) розробила прототип сучасних вбудованих кухонь, «франкфуртську кухню», обладнану всіма новинками техніки того часу, що полегшувала домашню працю жінки. Десятиліття потому Шютте-Ліхоцкі спроектувала павільйони дитячих садків, що засновані на ідеях Марії Монтессорі. У 1930-х Маргарета активно працювала в Радянському Союзі.

Франкфуртська кухня (museumportal-berlin.de)
Актуалізація жіночого питання в першій третині XX століття відбулася і в СРСР. Житло 1920-х, побудоване за принципами Нового побуту, пропонувало можливість ліквідувати кухонне рабство і дозволити жінці стати повноцінним членом суспільства.
Тоді ж жінки й самі взялися опановувати професію архітектора. Поява жінки-архітектора безпосередньо пов’язана з дозволом жінкам отримувати інженерні та архітектурні спеціальності в університетах. В кінці XIX століття і на початку XX за жіночу освіту боролося багато жінок. Піонеркою архітектурної освіти стала американка Джулія Морган, яка 1890 року вступила до архітектурного факультету Паризької національної вищої школи витончених мистецтв у Парижі.
Активно вступати до вищих навчальних закладів жінки стали набагато пізніше – лише на початку 1920-х років, тобто до практики вони увійшли тільки в середині 20-х. Тоді з’явилися такі вищі навчальні заклади, як Баугауз, «ВХУТЕМАС-ВХУТЕИН», московські жіночі будівельні курси, що згодом перетворилися на МПІ-МІЦІ.
Архітекторки XX століття змушені були поєднувати роботу і боротьбу за рівноправність. Вони боролися з дискримінацією у професії, з гендерними стереотипами, правом займати керівні посади. По-справжньому рівними чоловікам-архітекторам жінки стали тільки після Другої світової війни.
Героїнями наукової конференції «Гендерні питання в містецтві, архітектурі та містобудуванні. Модерністки», яка проходитиме 11-12 березня 2016 року в Києві у Державній науковій архітектурно-будівельній бібліотеці імені Володимира Гнатовича Заболотного, стануть знамениті архітекторки другої половини XX століття, які суттєво вплинули на розвиток сучасної архітектури. Доповідатимуть біля 30 спікерок/ів – архітектор(к)и і дослідниці/ки. Конференція є спільним проектом ГО Urban Forms Center і Фонда Гайнріха Бьолля в Україні.
Для конференції були обрані два головних ракурси досліджень, що відповідають основним аспектам теми «жінка+архітектура»: жінка як суб’єкт архітектурної діяльності (сама створює архітектуру) і жінка як об’єкт архітектурної діяльності (проектування середовища для жінки або вирішення питань рівноправності, емансипації, проблем дискримінації методами архітектури). Саме тому на конференції представлені дві секції: «Жінка в архітектурній професії й містецтві. Історія» і «Жінка в архітектурному середовіщі. Практика».
Лотте Стам-Бейсе (Lotte Stam-Beese, 1903-1988) – голандська архітекторка і містобудівнича, що керувала відновленням Роттердама після руйнувань Другої світової війни.

Лотте Стам-Бейсе
Бейсе народилася в Райзіхті, Сілезія, Німеччина (нині Рокітки, Польща). З 1926 року вона вчилася в школі Баугауз. Мистецтвознавці та теоретики і історики архітектури відносять її до «жінок Баугауза».
Стам-Бейсе – одна з перших жінок, які вступили на факультет архітектури в Баугаусі. Після Другої світової війни на посаді головної архітекторки Служби міського розвитку Лотте була серед планувальників, що керували відбудовою Роттердаму. Серед районів, які спроектувала Лотте, – Клайнполдер (Kleinpolder), Вестпунт (Westpunt) та її найвідоміша робота – район Пендрехт (Pendrecht). Найчастіше в проектуванні архітекторка використовувала рядкову забудову. Упроваджувала вона її і в Радянському Союзі, куди у 20-х роках переїхала через ідейні переконання. З-поміж усього іншого Лотте брала участь у проектуванні Харківського району ХТЗ.

План району Пендрехт, pinterest.com
Саме історія Стам-Бейсе надихнула організаторів конференції провести захід, присвячений меті досягти історичної справедливості в історії архітектури. На конференції про неї розповість історикиня Ханнеке Оостерхоф.

Ейлін Грей
Ейлін Грей (Eileen Gray, 1878-1976) – ірландська дизайнерка, що жила і працювала у Франції. Створила предмети, які нині вважаються іконами дизайну ХХ століття. Існує думка, що творчість пані Грей вплинула на роботи Ле Корбюзьє.

Фото: eamonokane.com
Авторка найупізнаваніших дизайнерських витворів ХХ-го сторіччя, серед яких крісло Бібендум та столик Е1027. Інше відоме крісло авторства Ейлін було продано 2009 року за 28 мільйонів доларів. Хоча сама дизайнерка сприйняла б цей факт радше скептично, адже насправді вона однією з перших почала робити меблі з хромованих трубок, «меблі для бідних», як зневажливо казали тоді критики. Майже до самої старості Ейлін залишалася в тіні, навіть авторство її вілли Е1027 часто приписували Ле Корбюз’є. Тільки у 1973 році збулася її заповітна мрія: її об’єкти було впроваджено в масове виробництво.
Сьогодення
Гендерно чутливе проектування і зараз є таким, що динамічно розвивається, і, як будь-яке практичне проектування, має масу проблем і оточене дискусіями і суперечками. Проблеми завжди мали місце в період повернення традиціоналістських або диктаторських режимів.
Роль жінки в архітектурі досі є недооціненою. Жінки залишилися невидимими, незважаючи на їх величезну кількість у професії, активну роботу і масу створених об’єктів. Абсолютно незаслужено існує стереотип, що їх мало, або вони менш талановиті, ніж чоловіки. Існує історична спекуляція фактами і даними в цьому питанні. Міжнародними зірками в архітектурі навіть зараз у більшості випадків є чоловіки. Суспільство гостро потребує просвітницьких заходів, які зможуть зруйнувати вкорінені стереотипи. В Україні просвітницькими акціями стосовно популяризації спадщини жінок в мистецтві, архітектурі та містобудуванні з 2013 займається рух «Модерністки».
На конференції «Гендерні питання в мистецтві, архітектурі та містобудуванні. Модерністки» сучасні спікерки з України, Росії та країн Європи розкажуть про сучасне положення жінки у професії архітектора.

Маріон Робертс – професорка міського дизайну на факультеті архітектури і міського середовища Університету Вестмінстера в Лондоні, Великобританія. Є піонеркою гендерних досліджень в архітектурі.
Пані Робертс вивчала архітектуру в Бартлетській школі архітектури при Університетському коледжі Лондона, пізніше вчилася в Університеті Кардіфу. Її праця порушувала питання про гендерний розподіл в дизайні житла, що поєднало архітектуру із соціальною політикою і містобудуванням.
Маріон має понад двадцятирічний досвід викладання і дослідження дизайну та планування міста. Розглядаючи у своїх ранніх працях гендерний погляд на житло, вона стала першою дослідницею гендеру в архітектурі. Наукові зацікавлення пані Робертс пролягають у царині міського дизайну з прицільним наголосом на зв’язку між соціальними відносинами і їхнім фізичним контекстом. Дослідження включило широкий спектр тем: від публічного мистецтва до суспільного житла і багатофункціональних вулиць. Ще одна тема досліджень пані Робертс – алкоголь і нічна економіка.
Маріон видала в обраній галузі низку праць; остання її книга – «Справедливо розподілені міста: вплив гендерного планування в Європі» (Ashgate 2013) (у співредагуванні з І. С. Мадаріаґою). Робертс бере участь у групі genderSTE COST (Європейська співпраця в науці і технологіях).
Тема доповіді: Гендерно чутливий урбанізм: незакінчена історія.
З рештою лекторок та лекторів можна ознайомитись за посиланням.
Текст: Євгенія Губкіна, Лев Шевченко.
Фото: moma.org
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 305 днів. За цей час ми опублікували 26351 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті