Ми продовжуємо цикл публікацій-конспектів за мотивами лекцій та доповідей українських урбаністів, архітекторів та істориків, які організовує по четвергах міжнародний архітектурний фестиваль CANactions. У минулий четвер, 4 грудня, Ольга Мартинюк розповідала про велосипедний бум у Києві наприкінці XIX століття, який супроводжувався широкою дискусією про призначення велосипеда та міський досвід доавтомобільної епохи. “Хмарочос” зробив конспект її лекції. Далі їй слово.
«Переглядаючи газетні статті з 1890-х років, я була вражена великою кількістю згадок про велосипеди — значно більшою, ніж у 1900-х чи надалі. Виявилося, що велосипедний ажіотаж упродовж останнього десятиліття ХІХ століття характерний не тільки для Києва — це глобальне явище. Воно пов’язане з появою так званої “безпечної моделі” велосипеда, —приблизно тієї, яку ми називаємо сіті-байками, але без системи перемикання передач».
«Велосипеди стали помітним явищем наприкінці 1870-х, коли німецькі, французькі й американські компанії налагодили їх масове виробництво. “Безпечна модель” була продуктом тривалої технічної еволюції — від дрезини та “машини для бігу” до “пенні-фартинга” і далі. Не те, щоб новий двоколісний засіб пересування став доступним, він все ще залишався дорогим задоволенням вартістю в 10 місячних зарплат гувернантки, але кількість велосипедів на вулицях міст помітно зросла».
«Цей велобум закінчується на зламі ХІХ і ХХ століть. Спочатку внаслідок економічної кризи й скорочення обсягів виробництва у Сполучених Штатах. А за кілька років мотоцикли та автомобілі витіснили велосипеди з ринку та знизили їх престиж в громадському житті. Фактично, вчорашні велоентузіасти пересіли на нові машини, з двигуном внутрішнього згорання, тоді як автомобільні сюжети перебрали увагу газетних дописувачів».
«Довкола назви двоколісної інновації точилася битва понять. У білоруських і польських губерніях, так само як і в Галичині, великого поширення здобув велосипед марки Rover. Похідна від назви бренда загальна назва використовується дотепер: білорус. — “ровар”; польськ. “rower”. В українських губерніях поширилась французька назва “велосипед” (рос.), але у решті Російської імперії тривалий час прийнятим терміном був “самокат”».
«Існувала думка, що жінкам потрібна особлива модель вилосипеда, — така, щоб не перекидати ногу через раму й мати змогу їздити в сукні. Перші київські реклами, націлені на жінок, пропонували придбати щось схоже на триколісний візок з педалями під сідлом. Проте цей пристрій так і не здобув популярності, натомість з’явилися реклами, де жінки в сукнях зображалися на звичайних велосипедах. В елітарному “Київському товаристві велосипедистів-любителів” участь жінок була досить помітною».
«У мемуарах доньки Столипіна Марії Бок розказується про гродненського губернатора, в розкішному палаці котрого містилася анфілада з 10 кімнат. Губернатор використовував велосипед для їзди між приміщеннями свого маєтку. Це була лише одна із можливих відповідей на дискусійне питання, яке хвилювало багатьох: навіщо взагалі потрібен велосипед?».
«Для багатьох велосипеди були частиною ширшого захоплення транспортною технікою (дирижаблі, повітряні кулі, підводні човни тощо). Син купця, одесит Сергій Уточкін починав кар’єру із велоспорту. У 1890-х – на початку 1900-х здобув гран-прі престижних міжнародних велоперегонів в Іспанії та здійснив низку трюків, зокрема спустився на велосипеді по Потьомкінських сходах. Однак вже у другій половині 1900-х його знали як авіаконструктора й випробувача».
«У кінці XIX століття держава інвестувала у використання велосипеда для військових цілей. Залежність велоїзди від фактури покриття й погоди, а також подальша поява бензомоторних засобів пересування знівелювала цю ідею. Одна із перших фотографій велосипедів у Києві фіксує якраз військові стройові вправи в Печерській гімназії».
«У газетах згадки про велосипед переважно зустрічаються у словосполученні зі словом “спорт”. Новинкою було як перше, так і друге. Кінець ХІХ століття — період народження професійного, змагальницького спорту, Олімпійські ігри з’являються саме в цей час. Як противага, поширюється й ідея любительського спорту — обов’язкової практики для підтримання гармонії душі й тіла. Спорт стає популярним видовищем: змагання на циклодромі масово відвідуються й ідуть в програмі з музикою та спектаклями. Серед призів для переможців — срібні та золоті жетони, портсигар».
«“Київське товариство велоспедистів-любителів” на кінець ХІХ століття стає впливовою і чисельною організацією. Окрім критого циклодрома довжиною в 220 сажнів/450 метрів Товариство утримувало офіс на Хрещатику і Почтову станцію на Борщагівці. Здіснювалися велопрогулянки за місто; популярні напрямки — Житомир, Чернігів, Умань, Біла Церква, Китаєво, Боярка, Борщагівка/Святошино. Крім велозмагань, організовувалися сімейні вечори й театральні вистави. Завдяки елітарному складу та популярності велоїзди, екскурсії та події Товариства відслідковувалися в газетах».
«Чи можна їздити іудеям в суботу? — Така дискусія велася серед ортодоксальної частини єврейської громади. Київський, Одеський і Харківський равини публічно дали негативну відповідь на це питання, позаяк іудеям в суботу забороняється будь-яка їзда за винятком водного сполучення. Це дало привід антисемітській консервативній газеті “Киевлянин” підтрунити над невдоволенням еврейських велосипедистів/ок, —звісно ж, бо “шабес” найкращий день для велопрогулянок».
«Про використання велосипеда як засобу міського транспорту в київських газетах знайдено тільки одну згадку: шестеро вчителів Печерської гімназії щоденно їздили велосипедами на роботу й таким чином могли винаймати комфортні квартири в околицях міста, не тратячи при цьому коштів на візника. Непрямі свідчення вказують на те, що здебільшого велорух здійснювався по прямих і новозамощених вулицях: Хрещатик, Бібіковський бульвар, Бесарабська площа, Васильківська. Спеціально для велосипедної їзди була облаштована дощата доріжка в Царському саду (Маріїнський парк)».
«Велосипед проклав дорогу автомобілю. Газетні дискусії про чутливість гумових коліс до фактури дорожнього покриття й перепаду висот опосередковано впливало на міську політику із замощення вулиць та зрівняння ландшафту. Елітарний характер велоїзди робив її потреби видимими й пріоритетними. Низка випадків зіткнення велосипедів з пішоходами та каретами/возами мали наслідком комплексні заходи з врегулювання транспортного руху. З кінця 1890-х років заборонялася їзда по тротуарах, а також на дорозі під час церковних та урочистих процесій; велосипедисти обов’язково мусіли носити закритий костюм й складати іспити з велоїзди; встановлювалися чіткі правила об’їзду екіпажів, поворотів, руху вночі, використання гудків, ліхтарів тощо».
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24975 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті