Єгор Коробєйніков про те, що “не так” з містами пост-радянського простору і як громада може їх змінювати.
Засновник і головний редактор проекту urbanurban.ru Єгор Коробєйніков під час свого візиту до Києва розповів “Хмарочосу”, як створювався перший у Росії ресурс про урбанізм, про проблеми міст пост-радянського простору та про те, чи готова громада брати на себе відповідальність і робити міста зручними для життя.
Як створювався urbanurban.ru?
У мене ніколи не виникало бажання займатися чимось схожим. Я навчався у Вищій школі економіки на спеціальності “стратегічний менеджмент” і збирався будувати звичайну кар’єру випускника економічного факультету: спочатку працювати у стратегічному консалтингу, потім перейти у велику корпорацію, стати директором департаменту стратегічного розвитку і купити собі “Мерседес” й будинок за містом, їздити два рази на рік відпочивати з родиною кудись на Шрі-Ланку і вусом не моргнути. Та якось так виходить, що ти в житті йдеш слизькою стежкою.
Я народився у Пермі. До 18 років жив у цьому місті і прекрасно себе почував, вважаючи, що це найкраще місто у світі. Але в 18 років зробив найбільшу помилку – опинився у Празі. З того часу моє життя пішло шкереберть. У мене вперше виникла гіпотеза, що з нашими містами щось не так. І чим більше я мандрував, тим більше в цьому переконувався. У якийсь момент мені захотілось з’ясувати, що з нашими містами — не так? Чому по європейських вулицях хочеться гуляти годинами, а з російських міст хочеться якнайскоріш втекти?
Згодом в інституті “Стрелка” відкрилася літня освітня програма. На той момент я працював у банку. Але цей курс перевернув моє уявлення про те, як все влаштовано. Я дізнався, що існує ціла наука “урбаністика”, що є спеціально навчені люди, які отримують професійну освіту не обов’язково у галузі архітектури, а й у царині міського дизайну, планування, міської антропології, кримінології, філософії й таке інше. Ці люди займаються чудовими речами і змінюють наші міста. Я цим пройнявся після чергової поїздки: Барселона, Лондон, Париж, Берлін. Коли повернувся у Москву, вирішив, що пора з цим щось робити. Ввів в інтернеті слово “урбаністика”, але жодного тематичного сайту не знайшов. І подумав: “Якщо його не має, то потрібно створити”. На той момент я навіть не знав, чим домен відрізняється від хостингу. Довелося з’ясувати. Домен купив, хостинг орендував. Знайшов, як на все можна натягнути безплатний шаблон WordPress, і надзвичайно собою запишався.
Розкажіть про команду urbanurban.ru.
Спочатку сайт був агрегатором. Я почав збирати статті й кожному, хто в соціальних мережах лайкав публікації, писав: “щиро дякую за підтримку проекту”. Люди так дивувалися, що починали запитувати, як можна цьому проекту допомогти. Так ми розпочали перекладати тексти з англійської мови на російську. Потім я вирішив, що можна й самим спробувати писати. Знаходилися люди, які готові були працювати безкоштовно.
Я ніколи вживу не спілкувався з авторами. Ми переписувалися за допомого електронної пошти, у Facebook. Минулого року мені вдалося знайти партнерів, котрі були готові підтримати наш проект. У нас була редакція з шести людей.
Наразі ми перекваліфікувалися. Бо ж контракт з партнерами закінчився, інших не знайшли, а гроші людям потрібно виплачувати.
Ми сфокусувалися на проектній і дослідницькій діяльності, дякуючи чому сплачуємо зарплатню двом людям та мені (котрий вирішує, як всьому цьому хазяйству жити далі).
Які головні проблеми в функціонуванні російських міст і як шляхом активізації спільнот їх можна вирішувати?
Головна й перша проблема російських міст — відсутність об’єктів міського планування. Всі генеральні плани, які пишуться і приймаються, всі стратегії просторового розвитку незрозуміло для кого розробляються. Хто їх буде реалізовувати та хто є зацікавленими сторонами? Все робиться для середньостатистичних містян про яких адміністрація міст взагалі нічого не знає. Вона не розуміє їх мрій, прагнень, цінностей, не розуміє, як люди співвідносять себе з містом.
Друга проблема — питання грошей. У муніципалітетів немає своїх коштів. Усе, що вони заробляють, спочатку надходить до федерального бюджету, а потім розподіляється між муніципалітетами. Відповідно, відстутній прямий зв’язок між тим, що ти заробляєш і тим, що можеш витратити.
Третя проблема не пов’язана безпосередньо з містами. Це криза довіри, як міжособистісної, так й інституційної. Люди не довіряють одне одному. Довіра — один з ключових факторів економічного розвитку країн у всьому світі, не лише в Росії. Недовіра — міжособистісна, міжінституційна — головним чином впливає на те, як у нас розвиваються міста, як люди себе в них почувають і як відбувається взаємодія між різними суб’єктами. У нас не вибудувана система взаємодії та пошуку інтересів. Ми не можемо домовитися між собою. Міська влада сидить у своїй вежі зі слонової кості й щось вигадує за містян: «Ми вважаємо, що вам так буде чудово й весело». А виявляється, це зовсім не так.
Чи готові самі люди формувати активні спільноти з метою змінюватити міський простір на краще?
Звичайно, не готові. Їх довго до цього привчали. Останні 80 років, і навіть більше, держава брала на себе відповідальність за прийняті рішення. Містяни ж, особливо останні 20 років, коли отримали можливість отримуваті задоволення за рахунок прибутку: купуючи мікрохвильовки, холодильники, вирушаючи відпочивати до Єгипту, подумали, що все вже зроблено за них, і можна розслабитися й не брати участь у політичному житті, а перекласти відповідальність на державу. Я б сказав, що в цілому міські жителі не готові брати на себе відповідальність, та є окремі особистості, які брати цю відповідальність готові. Вони стають лідерами неформальних міських організацій, проектів, приватними підприємцями та починають робити речі, котрі перетворюють міста на краще.
Як приклад, я б навів Іжевськ. Минулого року група містян вирішила там зібратися, аби зрозуміти, як зробити їхнє місто кращим для життя. Було вирішено збиратися щомісяця на “Стратегічний чай” і розмовляти. Але балачками нічого не зміниш, тому вони перейшли у проектне русло. Домовилися з місцевим бізнесом (його представники були ініціаторами зустрічей) і сформували професійну спільноту з архітекторів, дизайнерів, художників і представників міських неформальних спільнот. Вони створили неформальну асоціацію розвитку міста, яка й стала тим інститутом, котрий додав нову динаміку в формування нової міської повістки.
Вони виявляли потреби містян. Якщо до них зверталися велосипедисти й говорили, що їм не вистачає велоінфраструктури, вони формували проект із розвитку велоінфраструктури. Якщо приходили бабусі зі своїми проханнями — розробляли проект для бабусь. Наприкінці року зібралося близько 20 проектів. Відбулися проектні сесії, розробки, наразі готова документація, яку можна обговорювати. На певному етапі стало зрозуміло, що якщо не взаємодіяти з міською адміністрацією, проекти матимуть мало шансів для реалізації. У цьому випадку виявилося важливим, що в асоціації було близько 10 000 людей. Асоціація розвитку міста запропонувала самостійно розробляти проекти для Іжевська. Вони були б схвалені професійною і міською спільнотою, а потім передані до адміністрації. Такий проект з легкістю б ухвалили на громадських слуханнях, у його бік не буде критики з боку містян. Саме тому міська адміністрація погодилася. На мою думку, це дуже важливий проект. Він демонструє, що схожа схема може діяти. Практично будь-яке місто може зробити так само.
Подібний процес планують розпочати в Тольятті. Наше бюро буде допомагати жителям із цим.
Яке враження справляє Київ?
У мене є особистий критерій, згідно з яким я оцінюю міста. Він полягає у тому, чи можна і чи хочеться гуляти містом. Звичайно, критерій не зовсім очевидний, тут не йде мова за архітектуру й таке інше. Проте я пригадую міста, які мені подобаються найбільше, і розумію, що ними можна прогулюватися по п’ять годин без перерви, і все навкруги тобі подобається.
У цьому сенсі Київ — одне з небагатьох таких міст на пост-радянському просторі. Безсумнівно, тут є місця, які виглядають дивно та незручно. Тут є й підземні переходи, які не роблять пересування комфортним. Хоча навіть у таких великих містах, як Лондон чи Нью-Йорк, переходи наземні.
Але я навіть боюсь уявити, наскільки тут гарно влітку. Навіть узимку, коли все заховано під снігом, відчувається краса й потенціал міста. Тут є чим порадувати око: цікава виразна архітектура, велика кількість соборів, неймовірний ландшафт, з якого відкриваються панорами, які захоплюють подих.
Я розумію, що це “зелене” місто. Особисто для мене це дуже важливий показник: зелень пом’якшує урбанізований характер більшості поселень.
А ще тут не такий, як у Москві, темп життя: тут приємна амосфера, немає засилля небосягів і розв’язок на 20 смуг.
У центральній частині міста все співрозмірно людині. Безперечно, спальні райони – це зовсім інший Київ, як і зовсім інший Санкт-Петербург чи Мінськ.
Але в загальному, якщо говорити за Київ, то ним куди приємніше прогулюватись, ніж Москвою. Сюди хочеться повернутися в літній час.
Фото: Ольга Закревська; archi.ruДякуємо ГО “МістоДія” за допомогу в організації інтерв’ю
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті