Зміни своє місто

Громадський ресторан у Івано-Франківську

Дата публікації: 22.1.2015 Розділ: Зміни своє місто Автор:

За підтримки Міжнародного фонду «Відродження», Київський міський журнал «Хмарочос»  запускає медіа-проект, присвячений участі громади у змінах європейських та українських міст. Ми покажемо 20 прикладів того, як місцеві мешканці впливають на долю міста. Ми сподіваємося, що публікації з циклу «Зміни своє місто» надихнуть киян та українців об’єднуватися та змінювати свої міста на краще.

Перша стаття присвячена громадському ресторану в Івано-Франківську — Urban Space 100. «Хмарочос» поспілкувався з координатором проекту — Юлією Ляхович, та з’ясував, як сто людей можуть відкрити один заклад, а прибуток від його діяльності спрямувати на благодійність.

 

4

 

Проблема

Urban Space 100 виник з ідеї відкрити заклад, у який друзі вкладуть гроші, а прибуток спрямується на благодійність. Це приклад об’єднання людей заради хорошої ідеї і створення майданчика для громадських активістів. Також, це можливість незалежного фінансування проектів з розвитку міського середовища. Ми хочемо “розкачати” Івано-Франківськ на позитивні зміни і мати незалежний фінансовий ресурс для забезпечення цих змін.

У середовище «Тепле Місто» ідею приніс Юрій Филюк, керуючий партнер ресторанної компанії та один із організаторів середовища «Тепле Місто». Сам формат Urban як відкритого простору виник трохи пізніше, після поїздки в Братиславу.

Urban 100 — це заклад сучасного формату, і відповідного дизайну в стилі індастріал, лофт. В першу чергу – це ресторан, але разом з тим і простір, де можна не лише поїсти, а й провести презентацію, цікаву зустріч, нараду чи круглий стіл. 80 % чистого прибутку закладу йтиме на фінансування громадських проектів міста.

Ресурси

Заклад відкрито завдяки спільним зусиллям різних команд та людей : 1) 100 співвласників — меценатів, які вклали свої кошти і знають, що прибуток вони не отримають. Учасникам проекту належить виняткове право приймати рішення щодо того, куди направити кошти, які заробить заклад, який саме проект профінансувати. Їхня інвестиція провертається у формі інших реалізованих проектів. Ці 100 людей й профінансували Urban space (бюджет – $100 000); 2) Команди “23 ресторани” — управлінської компанії, що відкрила ресторан, відповідальна за його запуск та подальшу роботу. Підбір та навчання персоналу, розробка та впровадження меню, безпосередня робота над відкриттям, кресленням, ремонтом; 3) Команди «Теплого Міста» (ред. за допомогою ТМ  розроблено візуальний стиль Івано-Франківська, який потрапив у шорт-лист Cannes Lions International Festival of Creativity. Крім того активісти розробили правила впорядкування вивісок на будівлях, які відповідали б візуальному стилю і не псували фасади.); Urban 100 є одним з проектів ТМ, і менеджмент проекту, вся організаційна, координаційна, підготовча робота, а також промокампанія – їхня діяльність; 4) Партнерів та друзів проекту — це люди та представники бізнесу, які допомагали та сприяли нам у відкритті. Бізнес-партнери надавали свою продукцію за собівартістю чи у подарунок, за рахунок чого вдалося суттєво зекономили бюджет. Також є люди, які дуже вболівали і вболівають за Урбан, і завдяки їхній підтримці було легше вірити в перевтілення ідеї в живий ресторан.

 

6 7 8 9 10 11 12
Фото: Василь Гошовський

Команда

Учасниками проекту і співвзасновниками закладу є 100 різних людей. Серед них  — управлінці, підприємці, студенти, люди творчих професій, банкіри, менеджери, IT-спеціалісти, громадські активісти. Це абсолютно різні люди, переважно з Івано-Франківська, але також з Одеси, Києва, Львова, Кривого Рогу, Москви, Чикаго, Хьюстона (США). Ми запитували їх, чому вони підтримали проект, і отримали різні відповіді, але переважно — це бажання приєднатися до команди, яка змінює місто на краще та робить це у прогресивний спосіб. Самі ж співзасновники й далі займаються своєю основною діяльністю.

Вони здійснюють стратегічне управління щодо розподілу прибутку. Для цього збиратимуться чотири рази на рік у заздалегідь відомі дати та будуть вирішувати, які проекти підтримати. Управління рестораном здійснює компанія “23 ресторани”.

 

5

 

Етапи

Перший етап – це краудфандинг. Спочатку потрібно було знайти 100 людей, які вклали б кошти в Urban 100.

Цей етап розпочався задовго до офіційної презентації проекту (15 липня), і у списку бажаючих було близько 10-15 людей, які висловили попередню згоду підтримати проект. На цьому етапі основним завданням було розповісти про ідею якомога більшій кількості людей. Було створено промосайт, сторінку у  Facebook, та ми почали розповідати про учасників, які приєднуються до проекту. Згодом про проект заговорило більше й більше людей. Ідея була настільки простою, зрозумілою та цікавою, що практично одразу містяни почали виявляти інтерес і приєднуватись до 100. Паралельно організатори займалися юридичною складовою та шукали приміщення.

Другий етап — ремонт. Його розпочали  20 жовтня, і завершили лише у день відкриття. Ще деякі деталі доробляються у процесі (очікуються м’які дивани, доробляються столи, інші елементи інтер’єру).

Третій етап лише розпочався, це — життя ресторану. До цього часу організатори зробили підготовку до основного – до того, щоб Урбан жив і виконував свою роль, таку важливу для Івано-Франківська.

Результат

В цілому ми, мабуть, задоволені. Тому що все-таки ідея реалізувалась у заклад з хорошою атмосферою. Ми знайшли прекрасне приміщення за адресою вулиця Грушевського, 19 — Урбан знаходиться у будівлі з величезними скляними вітринами, неймовірною цегляною кладко. Це пам’ятка архітектури. Ми показали, що такі проекти можуть створюватися і мають право жити і бути. Щодо Урбана як ресторану — то це постійний процес вдосконалення і роботи над закладом.

Перша ціль була відкритись. Ми її досягли. Від презентації проекту 15 липня до його відкриття 27 грудня пройшло трохи більше п’яти місяців.

Зараз ціль ресторану — успішно працювати, генерувати прибуток  і виконувати місію проекту — надихати людей на дії, що приводять до змін, на розвиток, на прогресивні думки. Втілювати інші проекти.

Зараз це місце, де ти обов’язково зустрінеш знайомих. Також тут можна побачити цікавих людей. Кожен гість – індивідуальний та важливий для нас.  Ми хочемо, аби Урбан став місцем “маст візіт” для кожного гостя Івано-Франківська. А Івано-Франківськ в свою чергу – містом “маст візіт”. Часто бачимо когось з камерою чи фотоапаратом – приїжджають журналісти, відвідувачі також люблять фотографувати в Урбані. Ще є таке відчуття, ніби Урбан завжди був.  Багато хто говорить, що такого місця Івано-Франківську не вистачало.

Але попереду цікава і тривала робота. Урбан має певну місію, і ми хочемо її допомагати втілювати. Містяни реагують по-різному: від здивування до захоплення. Також чуємо і критику,  це дозволяє поглянути на проект з іншого боку. З відвідувачами спілкуємось як “наживо”, так і через сторінку  у Facebook, пошту. Слухаємо і чуємо відгуки про нас, і дуже любимо своїх гостей.

Ми є майданчиком на перетині громадськості та бізнесу. Кожен, хто бажає використати ресурс Урбана, може написати нам і сконтактувати з арт-директором щодо проведення подій. Щодо спільно — сподіваємося, ми надихнемо інших на дію. Адже саме дія перетворює ідею в проект. Щодо європейського досвіду — ми постійно контактуємо з активістами з США та Європи, нами цікавляться дружні фонди та спільноти. Ми переписуємось і щодо інших проектів Теплого Міста. І, звичайно, що ми намагаємося бути  попереду, залучаючи досвід інших. Але радо поділимось і своїм.

Опублікувати в соцмережах


Проект реалізовується за підтримки Міжнародного фонду «Відродження»

Матеріали проекту можуть вільно передруковуватись іншими ЗМІ за умови посилання на оригінал публікації

Три тижні на заводі: як працюється у коворкінгу «Платформа»

Підписуйтесь на розсилку і щотижня отримуйте наші найкращі публікації до себе у поштову скриньку. Обіцяємо не спамити!