Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Незважаючи на те, що у сучасному світі домінує електронна комерція, величезні кондиціоновані шопінг-моли досі є могутніми хабами роздрібної торгівлі та культурних активностей.

Віктор Грюн, батько сучасних торгівельних центрів, є одним з засновниікв поняття «третього місця» – безпечного, нейтрального громадського простору не вдома і не на роботі, яке, за словами автора, «мало слугувати місцем та можливістю для включення у громадське життя накшталт давньогрецької Агори, середньовічної ринкової площі та модерної центральної вулиці у місті». Сьогодні ж ТРЦ (торгово-розважальні центри) вважаються винуватцями розвитку автомобільного руху у США та причиною відмови від пішохідних, співрозмірних людині міст. Чому так сталось?

3

Віктор Грюн з проектом шопінг-мола

Взагалі-то натхненням для першого шопінг-молу став центр Відня, столиці Австрії, рідного міста архітектора Віктора Грюна. Єврей за походженням, Віктор емігрував з Австрії у Сполучені Штати з вісьма доларами у кишені. Коли він проектував перші торговельні центри у середні 1950-х, то уявляв собі публічний простір накшталт того, що був у його рідному Відні з живою сумішшю комерції, мистецтва та розваг. Певно, ця ідея була також продовженням засклених паризьких пасажів.

Перший торговий комплекс Грюна, Southdale Center у місті Едіна в штаті Міннесота мав загальну площу 74 000 квадратних метрів. У ньому були фонтани, вольєр з екзотичними тваринами, та велика арт-інсталяція скульптора Гаррі Бертойя. Автор шопінг-молів Грюен був соціалістом та ненавидів автомобілі (цитата: «Їх загроза для життя і здоров’я людини така ж велика, як і від відкритої каналізації»), а тому спроектував Southdale Center з довгими променадами та парковками, що спеціально були побудовані далеко від входу, щоб заохочувати пішу ходу. У проекті першого шопінг-молу був медичний центр, школи, житлові приміщення, а не тільки ряди розкішних скляних вітрин. Коли Southdale Center відкрився у 1956 році, він був названий найбільш захоплюючою ідеєю у містобудуванні.

1

Southdale Center невдовзі після відкриття

З того часу в одних тільки США відкрилось 1200 торгових центрів. Але Грюн ніколи й уявити не міг, що його творіння, яке мало бути аналогом центральної площі у місті, стане причиною розростання передмість, які він зневажав, та смертю головних вулиць у містах.

За два роки до смерті він, аналізуючи свою кар’єру, сказав: «Мене часто називають батьком шопінг-молів. Я хочу відмовитись від батьківства раз і назавжди. Я відмовляюсь платити аліменти цим байстрючим будівлям. Вони зруйнували наші міста».

Але майже через 60 років після відкриття Southdale Center оригінальні ідеї Грюна для Америки можуть стати реальністю. У 2000 році був започаткований рух, який перетворив сотні покинутих торгових центрів по всій країні у мультифункціональні центри для місцевої громади, якими їх і сподівався побачити автор від самого початку.

Наприклад, Hickory Hollow Mall у місті Нешвіль, штат Теннесі став бібліотекою, а розташований неподалік універмаг Dillard’s виконує роль гуртожитка Державного коледжу. А поряд медичний центр університету Вандербільдта повністю зайняв другий поверх 100 Oaks Mall. У місті Вурхіс, штат Нью Джерсі, мерія оселилась у Echelon Mall, а в Арізоні Fiesta Mall Macy’s перетворили на офісну будівлю.

2

Парк Columbus Commons в центрі міста замість шопінг-молу

Але, мабуть, найбільше візія Грюна була втілена у місті Коламбус, штат Огайо, у City Center Mall. У 2009 році його просто знесли, а замість цього створили парк Columbus Commons площею майже три гектари у центрі міста зі сценою, кафе, пишним садом, величезними шахами ростом з людину, а також збудували житлові будинки та магазини.

Оригінал статті

Фото: qz.com, interactive.wttw.com

Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 55 днів. За цей час ми опублікували 27117 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button