Ігнатій Ледоховський – одна з найбільш таємничих постатей у історії архітектури Києва. Про нього майже немає відомостей, в архівах немає проектів його споруд, а про авторство деяких будівель ми можемо лише робити припущення. Тим не менш, будинки, автором яких він є, чи йому приписують їх проектування, є шедеврами архітектури доби модерну. Часто Ледоховського порівнюють з Городецьким.
У зводі пам’яток історії та культури України йдеться про чотири будівлі, автором яких є Ігнатій Ледоховський – це №19 та №21 на вулиці Вєтрова (зараз Назарівська), знаменитий «Будинок зі зміяміи» на Великій Житомирській (у зводі пам’яток зазначено “можливо”) та №33 на вулиці Гончара. Ще одна будівля, яку часто відносять до спадку цього архітектора знаходиться за адресою вул. Костьольна, 7. Але слід зауважити, що це лише припущення, основане на тому, що і будинок на Гончара, і будинок на Костьольній оздоблював ліпниною той самий скульптор – Федор Соколов. А це може означати, що і архітектор у цих двох споруд той самий, себто Ледоховський. Проте, поки що жодних фактів цю гіпотезу не підтверджують.
Тим не менш, ми включили будинок до нашої міні-екскурсії.
вул. Назарівська, 19
[metaslider id=12099]
Вул. Назарівська (колишня Вєтрова) має тільки непарну сторону вулиці, так як на парній стороні знаходиться огорожа ботанічного саду ім. Фоміна. Тут, поряд один з одним, стоять два будинки, автором яких є Ледоховський – № 19 та 21. Дев’ятнадцятий номер зведений у 1907-11 роках, як житловий будинок для адвокатів. На кожному поверсі було по дві п’ятикімнатні квартири, що включали кабінет, приймальню, їдальню, спальню, кімнату для прислуги, а також передпокій, кухню, санвузол. Зараз один з володарів квартир у цьому будинку засклив один балкон на фасаді. Будівлю відрізняє оригінальний металевий піддашок.
вул. Назарівська, 21
[metaslider id=12100]
Двадцять перший номер по вулиці Назарівській відомий перш за все тим, що у ньому мешкав відомий письменник Ісаак Бабель, коли навчався у Київському комерційному інституті. Зведений у стилі модерн для лікаря М. Трофимова. У 1950-і pp. первісний триповерховий об’єм з мезоніном зазнав змін: добудовано четвертий поверх, з семи балконів на фасаді залишилося три. Цікаво, що у буднику на цій ділянці, який стояв до споруди Ледоховського, декілька років мешкала Леся Українка.
вул. Олеся Гончара, 33
[metaslider id=12101]
Цей маєток був побудований в 1907-1908 роках для доктора П.Е. Качковського, який відкрив у ньому приватну хірургічну клініку. На жаль, через два роки Качковський помер, а клініка перейшла його товаришеві по службі І.С. Маковського, і під цим ім’ям почала працювати в 1910 році. Клініка була оснащена новітнім обладнанням і призначалася для багатих клієнтів. На фронтоні фасаду з’явився напис “Хірургічна Лікарня доктора медицини Маковського”.
У 1911 році після замаху на міністра Російської Імперії Столипіна, його доставили в клініку Маковського, у зв’язку з важким пораненням. До Києва з’їхалися кращі медики, але врятувати його не вдалося, і через кілька днів він помер. Скоро вулиця була перейменована в Столипінську, а клініку кияни стали називати “Столипінський дім”.
вул. Велика Житомирська, 32
[metaslider id=12102]
Відомий «Будинок зі зміями» є однією з неформальних візитівок Києва і також побудований за проектом Ледоховського. В останні роки з ним пов’язана дуже неприємна історія – чинний власник умисно дає пам’ятці архітектури розвалитися. До революції належав дворянці С. Чоколовій. Первісно був триповерховим, а четвертий поверх добудували після 1945 року, тоді ж знищена частина оригінальної ліпнини (замість одного барельєфу навіть пробили додаткове вікно).
У будинку було електричне освітлення, водопровід і каналізація. До 1920 р будівля була житловою, а після цього у ний розміщувалися різні організації.
вул. Костьольна, 7
[metaslider id=12103]
У 1913 р садибу по Костьольній вулиці, 7 придбав дворянин Олександр Козеровський, на замовлення якого тут був споруджений п’ятиповерховий будинок у стилі модерн. Незвичайна архітектура фасаду з довгим балконом на другому поверсі доповнюється декором і скульптурами роботи Федора Соколова, зокрема, трьома фігурами атлантів, які, “по-братськи” обіймаючись, підтримують постамент з величезною вазою. Будинок добре відомий завдяки цим атлантам на фасаді (зараз екскурсоводи люблять з цієї нагоди фантазувати на тему сексуальної орієнтації домовласника Козеровського).
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24973 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті