Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Ми звикли, що громадські будівлі у стилі модернізм – це величезні, масштабні комплекси, що займають важливе місце у міському ландшафті. У великих містах так і було, адже будівлі вузів й урядових організацій вимагали великих площ. Проте одна з умов мегаполісу – наявність метро, ​​якраз спровокувала появу «камерного» модернізму, втіленого в наземних вестибюлях метро.

Читайте також у серії «Монстри модернізму»:

Експериментальний масив Комсомольський на Дарниці

Круглі ринки Алли Аніщенко

Архітектор Михайло Буділовський про свої проекти у Києві

Будівля КІМВ та Інституту журналістики

Київський телецентр

Комплекс університету ім. Т.Г. Шевченка в Голосієві

Подібних споруд в Києві не так багато. Вестибюлі першої черги метро були збудовані в «обдирному» варіанті сталінського ампіру – зберігалася колишня форма, але кількість декору була дуже незначною. Модерністські вестибюлі з’явилися в Києві за будівництва другої і третьої черг червоної лінії – це «Завод Більшовик» («Шулявська»), верхній вихід з «Хрещатика», «Комсомольська» ( «Чернігівська»). З точки зору містобудування тих років вестибюлі були незручними – їх не можна було поєднати з підземним переходом, таким чином організувавши вихід на всі сторони вулиці. З початку 1970-х вестибюлі метро перемістилися під землю, втративши будь-який архітектурний інтерес.

Ренесанс наземних вестибюлів відбувся наприкінці 1970-х. Тоді був збудований вестибюль «Піонерської» («Лісової»), поєднаний з підземним переходом, добудовано другий вихід «Гідропарку», споруджено інженерний корпус метрополітену, також поєднаний з підземним переходом на «Площі Льва Толстого». Після цього наземні вестибюлі ще з’являлися в практиці київського метро – «Золоті ворота», «Лук’янівська», «Дорогожичі», «Сирець», але ці будівлі складно віднести до якого-небудь конкретного стилю.

K4Elke7Dtu9pyNRkdapB1g[1]

Олег Тоцький,
метрофанат та фотограф метрополітену

«Вестибюлі київського метрополітену можна розділити на дві категорії. Перша – це вестибюлі 60-х. Їхня архітектура навіть не те, щоб надто лаконічна і проста, але у мене виникає почуття, що в ті роки економили не просто на будівництві або деталях, а на виконанні самої ідеї. Вестибюлі ж 80-х (в тому числі «Лісова», другий вихід «Гідропарку», «Лівобережна») мають ідею, а не просто мінімалістичне прикрашання несучих конструкцій. Вестибюль станції метро «Шулявська» зіпсований новими склопакетами, кіосками, які стоять навколо, і вивісками. У чистому вигляді він виглядав набагато цікавіше. Особливо мені подобаються «лунки» в козирку для лампочок освітлення».

«Дніпро»

[metaslider id=15098]

У низку постсталінських вестибюлів першої черги метрополітену («Дніпро» – «Вокзальна», 1960) потрапив легкий скляний вестибюль першої наземної станції метро – «Дніпро». Архітектори: С. С. Павловський, Г. І. Гранаткин, А. Ф. Ігнащенко, П. Ф. Красицький, С. І. Крушинський.

Будівля вестибюля примикає до схилу пагорба. На першому поверсі по обидві сторони вестибюля розташований вхід на станцію, на другому – засклений портал тунелю, перекритий арочним склепінням. З боку річки станцію завершують два симетричних пілони зі сходами (нині закриті) і скульптурами «Мир» і «Праця» (скульптори Ф. А. Коцюбинський і Е. М. Кунцевич).

Станція «Дніпро» – єдина з відкритими платформами в київському метро, ​​відповідно, ця станція найбільш страждає від погодних умов. Вже в 1960-х з’явився проект накриття платформ, який, як це часто бувало з проектами тих років, не був реалізований.

«Шулявська»

[metaslider id=15093]

Архітектори: А. В. Добровольський, Б. І. Приймак, О. І. Малиновський, А. І. Черкаський. 1963 рік.

Як і у «Дніпра», вестибюль «Шулявської» спочатку мав бути виконаним в стилі сталінського ампіру. Через те, що «Політех» і «Шулявська» були збудовані на три роки пізніше першої черги метро, ​​ці станції оформлені в дусі архітектури «відлиги».

Вестибюль «Шулявської» (спочатку – «Завод Більшовик») – це поєднання двох об’ємів, напівциліндра і куба, накрите квадратним в плані перекриттям, що спирається на круглі колони. Обидва поверхи будівлі засклені. На першому – касовий і ескалаторний зали станції, на другому – кафе. На жаль, за останні десятиліття в будівлі змінилося безліч орендарів, траплялися пожежі, тому її первісний вигляд ледь проглядається під нашаруваннями вивісок і конструкцій. До того ж, кілька років тому оригінальні алюмінієві віконні рами були замінені на білі пластикові. Будівля оточена ринком і кіосками, і не проглядається з близької відстані.

«Хрещатик» (вихід на вул. Інститутську)

[metaslider id=15095]

Архітектори: І. Л. Масленков, Ю. Б. Тягно. 1965 рік.

Унікальний для Києва круглий в плані павільйон другого виходу з метро «Хрещатик» побудований 1965 року на розі вулиць Інститутської та Ольгинської. Круглий засклений вестибюль з куполом і зимовим садом накриває вихід з ескалатора. На відміну від важких, глухих куполів «Університету» та «Арсенальної», в куполі цього вестибюля влаштовані віконні прорізи.

«Чернігівська»

[metaslider id=15099]

Архітектори: І. Л. Масленков, В. С. Богдановський, Т. А. Целіковська. 1968 рік.

Згодом скла стає все більше. Два вестибюлі «Чернігівської» (спочатку – «Комсомольська) – повністю скляні. Легкі ажурні павільйони стоять по обидва боки від шляхопроводу вулиці Червоногвардійської (вул. Гната Хоткевича). Верхній рівень – касовий зал, оздоблений зсередини червоною глазурованою плиткою, нижній – технічні приміщення і сходи, облицьовані жовтою керамікою.

Вестибюлі «Чернігівської» побудовані за типовим проектом. Їхні аналоги – московські станції «Багратіоновська», «Фільовський парк», «Піонерська» і «Кунцевська». Київська реалізація відрізняється застосуванням кольорової кераміки.

«Лівобережна»

[metaslider id=15096]

Архітектори: І. Л. Масленков, Т. О. Целіковська, Н. Л. Чуприна. Реконструкція 1976 року.

Перша станція на лівому березі – «Лівобережна» – була побудована 1966 року. Спочатку її вестибюлі були споруджені в товщі насипу, і мали площу, аналогічну старим вестибюлям «Дарниці» і «Гідропарку». За десять років, що минули після відкриття станції, в її околицях були побудовані нові житлові масиви, виріс пасажиропотік, і старі тісні вестибюлі буквально тріщали по швах. Тому в 1976 році до них було прибудовано нові просторі павільйони, де розмістили касові зали. На жаль, досить цікаві споруди, оздоблені облицювальним каменем, зараз затиснуті між торговельними центрами, а їхні фасади завішано рекламою.

«Лісова»

[metaslider id=15100]

Архітектори: І. Л. Масленков, Т. О. Целіковська, А. С. Крушинський, Н. Л. Чуприна. 1979 рік.

Завершальна станція лівобережного радіусу, «Лісова» ( «Піонерська») споруджувалася в епоху «імперського» модернізму 1970-х, через що її оформлення помітно відрізняється від ранніх станцій епохи «відлиги».

Вестибюль «Лісової» фактично є триповерховим. Перший поверх – касовий зал на рівні підземного переходу, другий поверх – вихід на платформу, на третьому поверсі розташовані службові приміщення.

Перший і другий рівні будівлі облицьовані червоною плиткою, що імітує цегляну кладки. Вікна службових приміщень другого рівня обрамлені білими масивними мармуровими порталами. Фасад третього поверху – суцільне скління з тонкими металевими палітурками. «Лісова» позділяє проблеми інших вестибюлів – вона захаращена тимчасовими спорудами, через що архітектурні гідності станції складно оцінити. Єдиний близький користувачеві метро об’єкт «Лісової» – художнє кування і вітражі на платформі станції.

«Площа Льва Толстого»

DSC06418

Архітектор: В. Жежерін, 1981 рік. 
Фактично станція «Площа Льва Толстого» не відрізняється наявністю вестибюля від інших станцій синьої лінії. Один з виходів підземного переходу вбудований в споруду інженерного корпусу метрополітену на розі Великої Васильківської і площі Толстого.
Незважаючи на облицювання каменем, в будівлі використані прийоми бруталізму – рубані, товсті колони, глухі площини стін, об’єми, що нависають. Біля колон, під імпровізованим козирком зформувалося один з перших сучасних публічних просторів Києва. У будь-яку пору року тут багато молоді, музикантів і безхатченків.

 

«Гідропарк»

Untitled-6

Архітектори: К. Н. Качалов, Т. О. Целіковська, О. В. Черевко. 1987 рік.
Два східних вестибюлі «Гідропарку» були добудовані 1987 року через те, що єдиний тісний вихід не справлявся з обсягами відпочиваючих. Зараз один з вестибюлів закрито і перебудовано, в ньому розташовані службові приміщення метро, ​​а другий відкривається тільки у теплу пору року і не користується великим попитом у пасажирів.
Конструкція вестибюля аналогічна вестибюлям «Лівобережної», відрізняється лише зовнішнє оформлення. Асиметрична будівля облицьована пісковиком і прикрашена металевими рельєфами на тему природи. У склепінні були облаштовані оригінальні пірамідальні світлові ліхтарі, закладені на початку 2000-х. Зараз вони збереглися в закритому вестибюлі на іншій стороні Броварського проспекту.

Фото: Лев Шевченко, Олег Тоцький tov_tob.livejournal.com

Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 29 днів. За цей час ми опублікували 26932 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button