Власник закладу Mr. Falafel на на Подолі, чоловік на ім’я Гай, приїхав з Ізраїля у Київ, щоб зробити вуличну їжу тут більш різноманітною та готувати справжній фалафель, як у країнах Близького Cходу.
Читайте також у серії «Кухні світу в Києві»:
Трохи більше місяця тому на розі вулиць Спаської та Костянтинівської у кіоску відкрилась нова точка вуличної їжі. Тут готують відому в Києві страву, але за зовсім невідомим рецептом. Мова йде про фалафель, близькосхідні смажені кульки з гороху нут, який в українській столиці знають і люблять вегетаріанці та молодь.
Але у пострадянських країнах як шаурму, так і фалафель, найчастіше загортають у рол з лавашу, додаючи у цей сендвіч багато капусти, щоб максимально знизити собівартість продукту. Ясно, що в Ізраїлі чи, наприклад, в Лівані, капусту у цю вуличну їжу не додають. Гай, який раніше мав в Україні бізнес з виготовлення паперових стаканчиків, побачив, що в Києві просто немає «правильного» фалафеля – з хумусом, тахіною, гострим соусом свіжими овочами, що подається у конверті з тіста – булочці під назвою піта. І врешті-решт почав продавати цю страву сам у невеликому кіоску на Подолі – щоб познайомити киян з новими смаками та вивчити свою аудиторію.
У Києві зовсім по-іншому готують шаурму і фалафель, які, власне, прийшли з Близького Сходу. Тут додають багато капусти, не використовують хумус й тахіну, та підсмажують на грилі. В Ізраїлі все навпаки: замість лаваша використовується піта або хліб лаффа, ніхто не підсмажує на грилі сендвіч, замість капусти додають помідори, огірки та зелений салат.
У меню Mr. Falafel є «ізраїльський» та «український» фалафель (вартістю 36 та 35 гривень відповідно), а також піта з яловичиною чи куркою, хумусом, та іншими наповнювачами. Усе, крім булочки, Гай готує сам: соуси, салати, кульки фалафеля, тощо. За півтора місяця роботи у власника кіоска з’явилось чимало постійних клієнтів, які отримують спеціальну картку, а також, іноді, довгі черги охочих – всі страви готуються після замовлення, тож доводиться чекати. Навіть самі кульки смажаться у фритюрі тільки коли клієнт замовив сендвіч, на відміну від більшості інших закладів.
Гай Дотан,
власник закладу«Вперше я побував в Україні 2,5 роки тому. Був партнером у місцевій компанії, але покинув цю справу. Я приїхав з Ізраїля й знаю що таке хороша вулична їжа. В Києві ж її практично немає. У вас є багато чудових ресторанів, але коли мова йде про вуличну їжу – важко знайти щось смачне».
«Тут рахують кожен грам товару, скільки грошей буде коштувати курка для шаурми чи кулька фалафеля. Я повернувся в Ізраїль і почав думати над цим. Врешті-решт вирішив повернутись і показати в Києві, як має виглядати нормальний фалафель, як його готують у нас. І щоб ця історія була не про гроші і підрахунок грамів, а про смачну їжу. Це складний шлях, але правильний».
«В Україні складно налагодити комунікацію з клієнтом. Цей бізнес почав працювати тільки тому, що декільком людям сподобалось, що я роблю, і вони почали приводити друзів, а ті – своїх друзів, постити у Фейсбуці про мій фалафель, вони зробили для мене весь маркетинг».
«Сподіваюсь, що за 3-4 місяці я відкрию ще один заклад, де вже будуть місця для сидіння. Де можна буде заплатити фіксовану суму і зібрати собі страву самому з наявних інгредієнтів – так працює багато закладів з вуличною їжею в Ізраїлі. Мені хочеться принести вуличну ізраїльську кухню в Київ, це має бути популярно тут».
«Мені здається, що на Подолі є багато людей, які хочуть куштувати щось нове. Тому я відкрив свою точку саме тут».
«У мене є клієнти з інших країн Близького Сходу, навіть з тих, з ким Ізраїль воював. І в іншому місті або за інших обставин ми б навіть не спілкувались. Але так як мій фалафель готується так само, як у їх рідних країнах, вони купують його у мене і з повагою ставляться до того, що я єврей. Я маю можливість спілкуватись і з арабами, і з євреями, і з українцями. І це чудово».
Історія фалафеля
Ця страва походить з Єгипту. Маленькі кульки з подрібненого гороху нут, кунжуту та спецій смажаться в олії, стають твердими і далі їх можна класти у сендвіч чи їсти окремо з різними соусами. Фалафель швидко розповсюдився Близьким Сходом, але справжню популярність і культовий статус отримав тільки у ХХ столітті, коли розпочався рух за незалежність Ізраїля.
На початку минулого століття на територію тодішньої Палестини почали прибувати євреї з Європи. Через розвиток ідей сіонізму у той час, вони намагаються відкинути деякі традиції, які склались у європейських єврейських громадах і «повернутись до коріння», знайти нову ідентичність, намагаючись адаптуватись на новому місці, на своїй землі. Так вони дізнаються про фалафель, який починають готувати всюди у єврейських поселеннях.
Після Другої Світової, коли у 1949 році було засновано державу Ізраїль, євреї з усього Близького Сходу з’їжджаються у свою нову країну і приносять з собою свої традиції, та кухню зокрема. У 50-ті євреї з Йемену починують відкривати в Ізраїлі точки з фалафелем, а сама страва стає символом нової країни та її національною стравою, хоч і завжди існувала на Близькому Сході. Особлива любов до цих кульок з гороху та спецій відображається навіть у піснях. До 90-х років ХХ століття, коли настав часу нетривалого миру між арабами та євреями у цьому регіоні, в ізольованому від сусідів Ізраїлі вважали фалафель оригінально ізраїльською їжею. Із встановленням миру туристи поїхали у Йорданію, інші країни Сходу і з подивом дізнались, що страва існує не тільки в них, а розповсюджена й у арабів. Так з’являється розуміння, що в Ізраїлі лише розробили одну з варіацій фалафеля, такого популярного на Близькому Сході. Але вся ця історія зробила близькосхідну страву відомою на весь світ, і тепер це один з найбільш впізнаваних видів вуличної їжі на планеті.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті