Надія Парфан – кінорежисерка, культурологиня. Надія поєднала любов до кіно і урбаністики і заснувала, разом з Іллею Гладштейном, у 2014 році урбаністичний кінофестиваль 86, який цього року відбудеться вже вчертверте в місті Славутичі.
Про перше знайомство з гендерною нерівністю
«Гендерне» питання прийшло в моє життя задовго до того, як я вивчила слово гендер. У моєму дитинстві все ділилося на хлопчаче і дівчаче. Хлопчикам – синє, дівчаткам – рожеве. Хлопчикам – математика, дівчаткам – каліграфія. Хлопчикам – конструктор, дівчаткам – прибирати вдома і вчитися варити борщ. Як і всі нормальні дівчатка мого віку, я носила платтячка, грала на фортепіано і слухалася батьків, бо «дівчатка мали бути слухняними».
Проте гостре усвідомлення проблеми прийшло після року життя за кордоном. Я закінчила Могилянку і поїхала вчитися на магістерську програму у Будапешті. За рік, проведений у цій не надто благополучній європейській країні, я відчула просто кардинальну різницю. Мене запрошували вступати в аспірантуру і залишатися в Будапешті, але я рвалася до Києва, до друзів, до родини, й до «гречечки». Виявилося, що вдома нікого не цікавив мій диплом з відзнакою, вдосконалена англійська, міжнародні контакти. Я працювала на культурних проектах, де був хронічний організаційний хаос, низька оплата і постійні затримки. Вся ця сфера трималася на армії безіменних «дєвочок», які робили тонну рутинної роботи і лишалися десь за кадром. На керівних посадах були великі і мудрі мужі, яких така ситуація цілком влаштовувала. І дівчат влаштовувала також. Здавалося, я єдина людина, якій щось «не так».
Про гендерну дискримінацію у сфері культури
Я працюю в сфері культури, де прийнято поділяти ліберальні цінності і цінувати особисту свободу. Сексизм тут декларативно засуджується, а на практиці тісно пов’язаний з економічною дискримінацією. В першу чергу, це банальне питання оплати праці. Культура погано фінансується і має імідж жебрака, що стоїть з простягнутою рукою. Тому у цій сфері працюють переважно жінки. Проте чим вища посада, чим більша оплата – тим частіше з’являються чоловічі обличчя. Звідси багато жіночої мізогінії, нездорової конкуренції і прагнення «вислужитися». Професійна логіка часто така, що хочеш хорошу зарплату чи лояльність – будь хорошою «дєвочкою» і роби, що каже начальник.
Це також питання лідерства. Чоловіче лідерство сприймається за замовчуванням, а я мушу додатково виборювати авторитет. Причому серед жінок навіть частіше, ніж серед чоловіків. Одна моя колега систематично ігнорувала дедлайни і порушувала домовленості, чим ступорила роботу всієї команди. Коли я намагалася про це з нею поговорити, вона відповіла: «Надюша, оце ти жостка!» Ти можеш все вміти, знати і показувати чудеса таймменеджменту та продуктивності, але в очах колег завжди буде якась «Надюша».
Ще один дуже важливий аспект – публічне визнання твоїх досягнень. Ми заснували «86» спільно з моїм колегою Іллею Гладштейном. Ми як Каїн і Авель, Чук і Гек, Маркс і Енгельс, Кирило і Мефодій. Він би ніколи не зробив цього без мене – і я б ніколи не зробила цього без нього. Коли мова іде про публічне сприйняття «86», мене іноді просять «передати віттаня вашому директору». Я сприймаюся як чергова «дєвочка» біля Іллі. Просто тому, що я – жінка, а він – чоловік.
Про «скляну стелю»
Сексизм, безумовно, заважає професійному зростанню. Якби не заважав, у нас мало б бути б порівну жінок-лідерок в усіх сферах економіки і публічного життя – пропорційно до демографії. Жінки, що рухаються по професійній вертикалі, в певний момент натикаються на «скляну стелю». За нею – лише чоловіки. Спочатку ти безіменна «дєвочка», потім координаторка, потім тебе помічає начальство і дає керівну посаду і кількох людей у підпорядкування. А потім… Ти можеш хіба що знудитися, звільнитися і пройти той самий шлях вдруге, втретє, вчетверте – і ніколи не стати лідеркою. Мабуть, є й винятки, але я особисто з ними не стикалася. Тішить хіба, що останнім часом багато жінок це усвідомлюють і починають робити власні успішні проекти.
Все це має дуже цікавий психологічний вимір. Сексизм проявляється, в тому числі, як епідемя «синдрому самозванця». Жінка має бездоганні навички і досвід, але не має психологічної впевненості і віри в себе. Їй завжди здається, що вона недостатньо кваліфікована, вона боїться ризикувати, не наважується стати лідеркою. Про це дуже цікаво написала операційна директорка Facebook Шерил Сендберг у книзі «Включайся».
Про те, чи дискримінує жінок велике місто
Якщо порівнювати українське місто і, наприклад, містечко або село, то мені здається, урбаністичне життя все ж більш сприяє різноманіттю і рівноправності. Жінці легше знайти роботу і не залежати від репресивної сім’ї чи церкви. Але якщо порівнювати наше велике місто і, скажімо, Берлін, то Київ – це чемпіон за всіма видами дискримінації. Наше місто «заточене» під молодих, швидких, здорових і працездатних. Якщо ти молода мати чи літня жінка, якщо в тебе проблеми зі здоров’ям чи навіть абсолютно нормальний, природний біль в животі під час ПМС – краще тобі зникнути з лиця цього міста і не загороджувати своїм жіночим тілом прохід пасажиропотоку в метро. В цьому плані маленьке містечко пропонує жінці значно більше соціальної безпеки і підтримки.
Про сексизм у сучасних урбаністичних практиках
Сексизм існує всюди, навіть в прогресивних скандинавських країнах. Просто він дуже різноманітний. В Америці одна з головних проблем – це безпека. Коли я приїхала в Філадельфію, мені часто казали, що «молодій жінці краще самій в цьому районі не гуляти». Я думала, що ці люди просто ніколи не були на Троєщині чи Борщагівці. А потім побачила в одній з квартир, яку хотіла орендувати, сліди від куль. Зброя, наркотики, поліцейське насильство – це дуже поширені явища. А, також, специфічно капіталістичні форми дискримінації, як-то відсутність соціальної підтримки материнства і батьківства. Америка – це чи не єдина країна у світі, де в принципі відсутня декретна відпустка. Материнство, як економічний удар або розкіш, яку собі може дозволити лише дуже багата людина. І при цьому тотальний фаміліалізм і зацикленість на «сімейних цінностях».
Університет, в якому я стажувалася, якраз спеціалізувався на феміністичній урбаністиці. Що мені там дуже сподобалось, то це бездоганний американський науковий підхід. Одна з моїх колег робила дослідження, в якому використовувала статистичні дані про кількість часу, яку жінки з дітьми проводять по дорозі на роботу. Вона довела, що наявність дітей робить жінок менш мобільними і зменшує їхні шанси знайти гарне працевлаштування поруч з домом. Це ніби досить банальний факт, але коли ми сідаємо рахувати скільки тисяч доларів недоотримують жінки просто тому, що не можуть «метнутися» на роботу в сусідній штат, виходить колосальна і дуже переконлива цифра. Мені також дуже сподобалося, як американці працюють з інтерсекційним підходом. Гендерну дискримінацію завжди треба розглядати в комплексі з віковою, класовою, географічною, расовою тощо. Жінка-одиначка-переселенка з Авдіївки може мати зовсім інші проблеми, ніж дружина чиновника з Печерська. Хоч і та, і та має право на щастя!
Про Київ своєї мрії
Тема моєї недописаної дисертації – урбаністична утопія. Іноді я дозволяю собі мріяти про Київ, в якому є розвинена мережа закладів, доступних і якісних їдалень, пралень, дитсадків, бібліотек. Жінка може прийти туди після роботи і просто повечеряти, щоб не стояти на кухні після тяжкого дня. Або віддати дитину і піти грати в рок-групі в репетиційній студії «на районі». Це Київ, де є хороше освітлені вулиць і гарний громадський транспорт, яким безпечно повертатися додому в темну пору року. Це Київ без ідіотської сексиської реклами в метро і на всюдисущих білбордах. Це місто, де секретарка може прийти на роботу в зручних кедах і не вміти носити підбори. Це Київ, в якому сортують сміття, доглядають дерева і ходять слухати спів птахів на схили Дніпра. В крані тече чиста вода і жінка не мусить витрачати півзарплати на засоби для догляду за шкірою і волоссям.
Ілюстрації: Кирило Шведов
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24978 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті