Останнім часом з’являється багато повідомлень про неякісний ремонт та благоустрій міського середовища співробітниками комунальних підприємств та їхніх підрядників. Це й ремонт вулиць ШЕУ (шляхово-експлуатаційне управління), побілення бордюрів, робота Київзеленбуду, ремонт «Лівобережної», тощо. Ми запитали у чотирьох експертів, в чому тут, на їхню думку, проблема і як її можна вирішити.
Зоя Звиняцківська
Мистецтвознавчиня, журналістка
Історія з «реконструкцією» станції метро Лівобережна виглядає, звичайно, кричуще, але, насправді, зовсім не є унікальною для нашого міста. Швидше, це система, в якій можна виділити два ключових елементи. Перший, що лежить на поверхні – неякісне, несумлінне виконання і відверте злодійство. Всі ще пам’ятають «рожеві італійські» каштани, куплені за величезні гроші з міського бюджету, які виявились звичайними білими. Непрозорі тендери, фірми-одноденки, некомпетентні виконавці і завищені бюджети – на жаль, це проблема не тільки Києва, а й усієї нашої країни, Поки перший недобросовісний підрядник не буде оштрафований, а перший чиновник, який підписав з ним контракт, не буде звільнений – нічого не зміниться. У цьому немає ніякого феномена, ніякої проблеми, тут все зрозуміло, чистий розпил і злодійство.
Мене набагато більше хвилює інша складова цієї проблеми: тотальна, показовеа, цинічна і демонстративна відсутність хоч якогось системного і культурного мислення. Архітектурні об’єкти, які є пам’ятниками епохи, «реконструюють» так, ніби це тимчасовий туалет на околиці безіменного села. Принципово не враховується ніяка естетична, культурна, історична, містобудівна складова. Ремонт і реконструкція окремих об’єктів не узгоджуються з істориками та міським архітектурним управлінням. Це – хаотична діяльність некультурних і жадібних людей, які просто хочуть «поміняти плитку» або «підрізати дерева», не розуміючи, що дерево, наприклад, – важливий естетичний об’єкт в міському середовищі. Стовп з молодими гілками, що стирчать в різні боки – це зовсім не те ж саме, що дерево з повноцінною, оригінальною кроною певної форми та об’єму. І цей стовп вже ніколи не стане тим деревом.
Ця сліпота і відсутність системного мислення проявляється в усьому. У «реконструкції» публічних просторів, в хаотичному висаджуванні «меморіальних» дерев на галявинах історичного Маріїнського парку, які, за задумом повинні залишатися вільними, в заміні красивих міських лавок на невиразні тумби – у всьому, де можна заробити і попіаритися. Таке враження, що в місто прийшли істоти без пам’яті, мозку і серця – тільки з кишенями. І вони вбивають місто.
Дарина Недозим
Архітекторка
Чому вважається, що комунальні працівники в якості підрядників економлять місту кошти?
Перший раз місто їм платить за, власне, роботи. Потім виявляється, що роботи виконані невчасно і неякісно, за договором, комунальники платять штраф. З яких коштів комунальне підприємство платить штраф? Правильно, з комунальних, тобто, опосередковано місто саме заплатило собі штраф. Ну добре, з однієї труби витікає, в іншу втікає, далі цікавіше. За тим же договором, підрядник, яким все ще є те саме комунальне підприємство, має за свій кошт виправити недоліки. Розумієте, Комунальне Підприємство за свій кошт. Слідкуємо за руками: місто ще раз платить за переробку неякісних робіт. Далі, в будь-якому договорі на підряд ми бачимо контрольний в голову пункт – Гарантійні обов’язки. Тобто, кияни втретє дістають гаманці і сплачують за гарантійне обслуговування. В цій реальності вигідніше будь-яку якість робіт комунального підрядника визнати одразу задовільною і не влаштовувати цирк зі штрафами і переробками за свій кошт.

Фото: politeka.net
Юрій Грановський
Дизайнер, «Агенти змін»
Тут потрібно шукати головну причину не в «поганих людях», а в поганій (неадекватній часові) системі. Роботами з благоустрою, реконструкцією та доглядом за містом найчастіше займаються комунальні, тобто «спільні» підприємства. Спільні у нас – значить нічийні, які ніким ефективно не контролюються. Сильна, всюдисуща і тоталітарна держава зникла, а система – ні. Система, яка не зацікавлена в якості й ініціативі, в стабільному результаті. Система, яка не стимулюється до саморозвитку ні батогом, ні пряником. Вона живе зовсім окремо від кінцевого споживача і їй абсолютно плювати на те, задоволений він чи ні.
Була спроба ввести чи батіг, чи то пряник у вигляді показників виконаних і невиконаних запитів від мешканців через службу «1551». Але ці показники виключно кількісні. Скільки проживуть відремонтовані сходи в під’їзді, і чи задоволені виконаними роботами мешканці – такі питання залишаються поза парадигмою роботи цієї системи. Тому звіти «До-Після» так сильно смішать городян. Нагадують відомий мем «Я сделяль».
Ну і давня історія з одвічними спробами обдурити час, закони фізики і здоровий глузд – проявити чудеса менеджменту, реалізувати проект до «червоної» дати (а не для людей) і піти на підвищення. «Лівобережна» – черговий доказ того, що це так не працює.
Ігор Тищенко
Урбаніст, експерт аналітичного центру CEDOS
Рідко яке велике місто може похвалитися повною відсутністю проблем з комунальним господарством, транспортом та вуличним дизайном, або повною відсутністю зауважень до міських служб. Але якщо порівняти Київ і з авторитарними мегаполісами типу Мінська чи Петербурга, і з Варшавою, Берліном, Вільнюсом чи Краковом, то порівняння буде далеко не нашу користь. Ми не знаємо точно, з чим пов’язана велика кількість скарг і взагалі ріст незадоволення станом міського простору. Відповідних досліджень немає. Я вважаю, що тут поєднуються як збільшення кількості людей, які вимагають комфортного та естетично привабливого публічного простору (порівнюючи Київ з містами Західної Європи), так і різке погіршення стану міської інфраструктури внаслідок надмірної експлуатації, поганого утримання, неправильних пріоритетів та нераціонального управління.
Причина цієї проблеми є одним з наслідків відсутності інтегрованого розвитку міста. В якому розвиток публічного простору, дизайн міського середовища були б тісно поєднанні з розвитком інших сфер – мобільності, будівництва, економічним розвитком, захистом довкілля та іншими.
З відповідними стратегічними документами, аналізом ситуації, прозорістю і єдиними операторами, які визначають політики розвитку, створюють сильні локальні партнерства з мешканцями, бізнесом і управлінцями, і, найголовніше, узгоджують і комбінують їх з локальними політиками і стратегіями в інших сферах. Це і лежить в основі принципу інтегрованого розвитку. А потім вже замовляють роботи, організовують конкурси, забезпечують обов’язкову громадську участь в плануванні і закуповують послуги з утримання чи ремонту.

Зображення: youtube.com
За відсутності такого підходу стан міста буде погіршуватись в геометричній прогресії. Таку інтегровану стратегію міського розвитку потрібно створювати і доповнювати секторальними концепціями (з розвитку публічного простору чи міської мобільності наприклад). Разом з тим потрібно зменшувати кількість операторів, ламати ці нескінченні піраміди підпорядкування. Першим в деяких українських містах займається GIZ, а друге мають робити міські менеджери, замість зйомок в промо-роликах і перерізання стрічок. Так що тут, на мою думку, немає сенсу давати поради типу «треба звільнити всіх старих чиновників, і найняти нових, які розуміють як треба», це не спрацює з відсутності інтегрованого підходу.
Що ж відбувається зараз? Ось приклад того, як проблеми в різних сферах взаємопідсилюють одна одну за відсутності інтегрованості, стратегічного бачення та узгоджених політик розвитку. Корпорація «Київавтодор» планує капремонт вулиці Сковороди на Подолі. Вулиця – це публічний простір, потужний економічний агент, місцева спільнота, десятки балансоутримувачів, частина міської інфраструктури та складна штучна екосистема. Але тунельне бачення менеджерів «Київавтодору» робить з неї дорогу, в якій основна увага має бути приділена верхньому шару проїжджої частини. Все. Відсутність розуміння впливу та зв’язку капремонту з іншими проблемними сферами та ігнорування потреб різних груп користувачів призводить до того, що вулиця стає непристосованою для велосипедистів і пішоходів, бар’єрною, ігнорує потреби місцевої спільноти. Ремонт не інтегрований з озелененням, активними фасадами, водовідведенням, підземними мережами, та не вирішує проблему паркування на тротуарах. До цього додається низька якість робіт саме на «непріоритетних» для виконавця ділянках (тут – тротуар), низька культура праці, авральність. А потім утримувач вулиці, районне ШЕУ, нічого не може з цим зробити, бо в нього практично немає власного бюджету і повноважень, а наступний недолугий капремонт корпорація здійснить через десять років. Образна «монструозність» тут для мене в тому, що подібні комунальні підприємства відчужені і від користувачів, і від узгодження своїх планів з іншими комунальними агентами. І так в Києві всюди і з усім.
Фото на заставці: inform-ua.info
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 318 днів. За цей час ми опублікували 26449 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті