Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Чи легко керувати містом, планувати вулиці, визначати архітектуру і направляти транспортні потоки? «Хмарочос» згадав шість комп’ютерних ігор, присвячених архітектурі, містобудуванню й муніципальному управлінню.

Рим, у нас проблеми! (Caesar III, 1998)

У 1998 році вийшла передостання третя частина класичної стратегії, яка моделювала створення та розвиток міст в стародавньому Римі. Вона й стала найбільш популярною серед геймерів.

Гравець має зводити міста у різних частинах Римської імперії, одночасно дбаючи про їхню безпеку, транспортну доступність, економічне процвітання й культурний розвиток. Такі головні вимоги римського імператора до градоначальника. І якщо другий успішно вирішує всі проблеми довіреного йому міста, то йде на підвищення і переходить на наступний рівень — розбудовувати пустир в іншій римській локації.

Впоратися із цими проблемами буде не так просто, як здається. На кожному рівні гравцю доведеться не лише вдумливо планувати кожну вулицю, але і ретельно, не шкодуючи грошей, облаштовувати місцеву інфраструктуру.

Чим більше часу витрачати на інфраструктуру — тим краще почуватимуть себе містяни, а житлові квартали, які спочатку нагадують скупчення злиденних палаток, перетворяться на ошатні вілли.   

Ще не встигнуть вирости перші оселі, як очільнику міста слід вирішувати безліч інших проблем. Де розміщувати виробництво і ферми? Як зменшити криміногенне середовище біля ринків й гладіаторських шкіл, як захистити місто від набігів? Де взяти гроші на нову військову академію і чим наповнити міський бюджет? Куди прокладати нові дороги, на що утримувати військо, на скільки підвищувати податки і навіщо тут ця баня, може замість неї збудувати нове житло?  

І на кожне помилкове рішення населення миттєво відреагує: спорожнілі оселі, розвалені дороги, квола торгівля, громадські заворушення, пожежі, голод та найстрашніше — імператорський гнів…

Все для людей (Forge of Empires, 2014)

5000 рік до н.е. Ви очолюєте невелике поселення, яке складається з декількох збитих до купи нужденних хатинок. Під вашим керівництвом селище має пройти крізь усі історичні етапи і перетворитися на найвеличніший у світі мегаполіс.

У «Кузні імперій» необхідно грамотно розподіляти наявні ресурси, винаходити нові технології, збирати податки, які необхідні для подальшого розвитку міста й не забувати про зведення нових будівель, постійно моніторити, чим живе населення міста і які його нагальні потреби. Власне, виходячи з них, і необхідно планувати нову забудову.

Наприклад, зведення елітних житлових будинків дозволить зібрати в бюджет більше податків, але не покращить міську демографію. Натомість багатоповерхівки не приносять великих грошей, зате значно збільшують чисельність населення. Для будівництва видатних пам’яток архітектури необхідно розробляти окремі креслення, а кожна нова промислова будівля заощадить час, який витрачається на збирання ресурсів.

Загалом, в цій грі необхідно постійно зважати на розміри податків, адже саме завдяки ним можна купувати необхідні ресурси, формувати армію, будувати нові райони та облаштовувати їх всією необхідною інфраструктурою.

Управління великим мегаполісом передбачає і шанобливе ставлення до власних мешканців. Їхній настрій напряму впливає на те, як буде розвиватися ваше місто. І якщо  постійно створювати для них труднощі — житлові, транспортні, інфраструктурні — то у місті все полетить шкереберть. Тому, зокрема, необхідно приділяти велику увагу транспортній доступності, щоб містянам було зручно дістатися до будь-якої міської локації. А оскільки економічна активність населення зростає в залежності від того, які будівлі їх оточують, треба створювати жителям найкомфортніші умови. І чим більше у місті театрів, бібліотек, зелених парків та пам’яток архітектури — тим краще!  

Навчалка для Дептрансу (Cities in motion II, 2013)   

«Незамінна річ для тих, хто хоче навчитись організовувати дорожній рух у європейських містах». Це, мабуть, найточніша характеристика цієї гри, висловлена на одному з  геймерських форумів.  

Друга частина Cities in Motion — це передусім транспортна стратегія, пов’язана із містобудуванням. Але гравці вирішують тут зовсім інші завдання. Вони, до речі, доволі складні, тому деякі оглядачі встигли охрестити цю гру «обов’язковим мануалом для чиновників Департаменту транспорту».

У цій грі ви очолюєте власну транспортну компанію, яка займається пасажирськими перевезеннями містом. Втім, його вулиці вже прокладені, тож ваша мета — задовольнити транспортні потреби кожного містянина і не дати зробити цього конкурентам. Ваші потенційні пасажири розділені на сім соціальних груп, кожній з яких треба догодити.

Для цього ви керуєте роботою цілої мережі громадського транспорту — тут і автобуси, і трамваї, і потяги метрополітену, і кораблі, і навіть гелікоптери. Керувати всім цим господарством треба вміло, не допускаючи грубих помилок. Якщо ви неправильно сплануєте маршрут, не врахувавши реальних потреб пасажирів та побажань міської адміністрації, репутація компанії зазнає відчутних втрат, її послугами менше користуватимуться. Тому все має бути прораховано: де розміщати зупинки, куди прокладати маршрути, скільки одиниць транспорту на них запускати. Деякі геймери буквально занотовують у зошит переміщення громадян по місту та їхню активність у різних районах. Крім того, місто розвивається незалежно від гравця — будуються шосе та дороги, відкриваються вокзали та аеропорти, як з-під землі виростають нові житлові та ділові райони. А ще є такі фактори, як демографія, стан економіки, безробіття, ціни на нафту та електроенергію.       

Не дивно, що ця стратегія змушує серйозно поламати голову. Але за це її і люблять!

Наказано вижити (Banished, 2014)

Доволі відома інді-стратегія, яку розробив програмист Люк Ходорович. Спочатку він планував створити гру на тему зомбі-апокаліпсису, але випустив доволі оригінальну містобудівну стратегію, поєднану із симулятором виживання.

Розпочинаючи гру, ви очолюєте групу вигнанців, які хочуть розпочати нове життя на новому місці. І справ у вас дуже багато: треба зводити житлові помешкання та господарські споруди, засівати поля, рибалити й полювати, запасати паливо, виготовляти інструменти та прокладати дороги. При цьому ресурсів навколо вашого поселення — обмаль, погодні умови непередбачувані, а пошесті та стихійні лиха налітають на ваших поселенців нізвідки.

Тому треба продумувати кожну дію, заощаджувати кожну ресурсну одиницю та прораховувати, до яких наслідків призведе ваше управлінське рішення. Так, якщо ви дозволили вирубити більшу частину лісу для будівництва житла — будьте готові до того, що вашим підопічним не буде на кого полювати, а зимою їм не вистачить деревини для опалення. Для колонії це означає смерть.  

Тому гравцеві треба пильно стежити за будь-якими факторами, які можуть занапастити ваше поселення. І знову ж таки, все прораховувати: для чого придатна земля навкруг поселення, скільки родин може заселитися в існуючі будинки, які інструменти для них потрібні, куди витратити наявні ресурси, що будувати сьогодні, а що почекає до завтра?

І ціна будь-якого вашого прорахунку може стати фатальною.

Яблуні на Місяці (Anno 2205, 2015)

Забудувати Місяць і керувати цілими космічними містами? Цілком можливо!

У цій частині знаменитої серії стратегій Anno ви очолюєте велику корпорацію, яка ставить за мету масштабну колонізацію Місяця. Але спочатку треба потренуватися на землянах, будуючи для них комфортні й сучасні міста на рідній планеті.  

Для цього ви маєте проектувати вулиці та житлові квартали, облаштовувати їх всіма необхідними джерелами енергії, створювати робочі місця, гарантувати транспортну доступність і завозити продукти до магазинів. А далі — ще цікавіше: містяни неодмінно захочуть належної безпеки та охорони здоров’я, забажають розваг, наукового прогресу та культурного дозвілля. І нові запити від населення змушуватимуть вас постійно вкладатися у місто, розгортаючи нові виробництва та безкінечно покращуючи інфраструктуру.

Гравцеві потрібно буде добре розбиратися у місцевій економіці, розширяти функціонал вже існуючих районів і вирішувати численні проблеми, які виникають у мешканців. І чим краще у нього це виходитиме — тим ближчою буде колонізація Місяця.    

Майже картковий будинок (Urban Empire, 2017)

Ця стратегія — радше виняток у цій підбірці. Адже тут ви мало виступаєте як містобудівник-політик, через що цю гру часто називають «симулятором мера».

На початку гри вам потрібно обрати династію, яка протягом двохсот років буде очолювати провінційне містечко на Адріатиці, поступово перетворюючи його на величезний мегаполіс.  

Звісно, як мер міста, гравець впливає на його забудову. Наприклад, він може планувати нові райони та вулиці; будувати школи, лікарні та театри; розбивати парки та відкривати поліцейські ділянки; визначати, де з’являтимуться житлові, а де — комерційні будинки; дбати про міську інфраструктуру та провадити технічні інновації.

Але головна мета очільника міста у цій грі — розвивати місто у бажаному напрямку, видаючи укази та впливаючи на міську раду. Для цього треба враховувати інтереси всіх політичних партій та вміти із ними домовлятися. І це дуже непросто — із шановними депутатами треба битися за кожну бюджетну копійку, умовляти їх на нове будівництво або навпаки — відстоювати парк від забудови, промотувати серед них нові закони, залякувати компроматом чи знешкоджувати їхні інтриги за допомогою ЗМІ…  

І якщо вам це вдається — навколо буде зростати місто вашої мрії.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 288 днів. За цей час ми опублікували 23577 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button