У Києві немає комфортних громадських вбиралень, і невідомо, коли вони з’являться.
За даними World Toilet Organization (WTO), у 2013 році щодня гинуло 1000 дітей через погані санітарні умови, серед яких і відсутність доступу до чистих вбиралень. Близько одного мільярда людей у 2015 році не мали доступу до вбиралень й задовольняли цю потребу просто неба.
Доступ до туалетів – один з індикаторів рівня комфорту у місті, його пристосованості до потреб мешканців. У Києві питання з громадськими вбиральнями й досі не врегульоване, але проблематика привертає все більше уваги містян.
Питання руба
У 2016 році петиція про створення мережі громадських вбиралень у Києві, ініційована активістом Сергієм Щелкуновим, зібрала 10 000 підписів. На думку автора, КМДА має розробити стандарт вбиральні, яка стане повноцінним безбар’єрним гігієнічним комплексом, з чистою водою та сповивальним столиком для батьків. Крім того, мають бути визначені місця, у яких розміщуватимуться нові комплекси.

Автоматична вбиральня біля фунікулера в Києві. Фото: bigboard.ua
У серпні 2017 року чиновники КМДА таки направили петицію на реалізацію. До цього активних дій, фактично не було, розповідає Сергій, а відписки з КМДА мали наступний зміст: «Насправді мережа громадських вбиралень існує і з нею все гаразд». За інформацією Департаменту комунальної власності, у Києві є близько 120 громадських вбиралень. З них 86 перебувають на балансі СВКП «Київводфонд». Однак, з ними є ряд серйозних проблем. Сім громадських вбиралень наразі ескплуатуються сторонніми особами. Наприклад, вбиральня поряд з метро «Дорогожичі» захоплена рейдерами, через що власник попросив відімкнути об’єкт від міської каналізації.
Наразі з КМДА активісту повідомили, що до кінця року має бути розроблений Стратегічний план з встановлення туалетів у Києві.
Рух по колу
І хоча концепція ще не розроблена, у Києві час від часу виникають несистемні ініціативи з облаштування вбиралень. Цього літа біля верхнього виходу з фунікулера поставили автоматичну вбиральню французького виробництва. Ззовні вона виглядає як тумба для афіш, а всередині розміщена кабіна з системою очищення – протягом хвилини унітаз та підлога повністю дезінфікуються. Скористатися вбиральнею коштує п’ять гривень. На такий туалет місто не витрачає кошти: вбиральня є приватною власністю, а дохід власник отримує ще й від зовнішньої реклами на об’єкті. До кінця року у Києві мало з’явитися 10 таких туалетів.
Важливість встановлення якісних громадських вбиралень усвідомлюють молоді архітектори та дизайнери. У 2016 році освітня платформа CANactions спільно з компанією GEBERIT започаткували конкурс архітектурних проектів вбиралень у рекреаційних зонах STREET GEBERIT. В 2017 році конкурс відбувся на найкращий ескіз вбиральні для парку Перемоги у Миколаєві. Зараз для цього парку готують проект реконструкції, а під час його реалізації тут розмістять і нову вбиральню.

Ескізний проект-переможець конкурсу STREET GEBERIT у Житомирі
Під час конкурсу-2016 було декілька спроб реалізувати проект-переможець для Гідропарку Житомира. Перший раз – закінчився рік, і виділені гроші повернулись назад у бюджет, а другий раз – за ескізом київських архітекторів житомирські спеціалісти спроектували новий об’єкт. Міський голова Житомира назвав його «звичайним сараєм», тому проект відправили на доопрацювання.
А що у них?
Наявність доступних громадських туалетів – це питання цивілізаційного вибору, а їх комфорт та зручність свідчать про повагу до людської гідності. Адже альтернатива публічному туалету – підворіття чи темний закуток, або вмовляння офіціанта впустити вас до закладу.
Тому в світі регулюють це питання. Посібник з дизайну та обслуговування публічних вбиралень Сінгапурської «туалетної асоціації» визначає добре облаштований туалет за наступними критеріями: чистота, сухість, якісна вентиляція, легкість в обслуговуванні, продуманий проект та, безумовно, комфорт для людей з інвалідністю.
А берлінська концепція міських вбиралень (в Києві, нагадуємо, чогось подібного не існує) описана на 99 сторінках. У Німеччині публічні туалети зазвичай є платними – вартість близько 0,5 євро. У міста Кельн, наприклад, є сайт з інтерактивною мапою мережі міських вбиралень. Понад це, кожен зможе знайти не лише найближчий туалет, а такий, що задовольнить потреби конкретного користувача: є опція шукати лише безкоштовні вбиральні, з приладдям для дітей, цілодобові, пісуари. У рамках програми HappyToilet Cologne власники місцевих підприємств можуть встановлювати свою плату за відвідування туалету, але ціна не має перевищувати 1 євро.

Громадська вбиральня у Франції. Фото: flickr-юзер La Citta Vita
У Веллінгтоні, столиці Нової Зеландії, ще у 2002 році були сформульовані вимоги, якими мають бути «зручності» для містян. Зокрема, передбачена наявність достатньої кількості вбиралень у туристичних районах та безкоштовне користування (плата можлива лише за додаткові послуги, наприклад, за користування душовою кабіною). Новозеландський стандарт проектування публічних туалетів з’явився ще раніше – у 1999 році.
У Франції нерідко можна побачити платні автоматичні кабінки, такі ж як одна автоматизована вбиральня у Києві біля фунікулера. Окрім того, там є мережа пісуарів.
Як бачимо, розвинені країни та міста мають власні концепції розвитку мережі вбиралень, базовані на дослідженнях потреб містян. У Києві ж залишається сподіватись, що КМДА виконає вимоги, описані у петиції, та розробить концепцію і почне впроваджувати в місті цивілізовані стандарти публічної гігієни.
Головне фото: bigkiev.com
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 296 днів. За цей час ми опублікували 26302 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті