«Хмарочос» відвідав лекцію португальського дослідника та дізнався, як визначається індекс прозорості міст, чому важлива політична конкуренція і як громадяни можуть контролювати муніципальну владу.
Урбаніст й науковий співробітник дослідницького центру LSE Cities в London School of Economics and Political Science Нуно Феррейра да Круз, координатор проекту «Нове урбаністичне врядування» поділився португальським досвідом у створенні муніципального індекса прозорості (МІП), який вперше сформували у 2013 році Transparência e Integridade, Associação Cívica (TIAC), національний відділ ТІ в Португалії, спільно з португальськими академічними інституціями. «Хмарочос» записав тези лекції урбаніста.
Про індекс прозорості
Що таке Муніціпальний індекс прозорості (МІП)? Із залученням волонтерів й десятків експертів, було створено 76 індикаторів прозорості, з яких і складається індекс (18 індикаторів показують рівень націоналізації майна, 13 стосуються місцевого планування, 5 відображають місцеві податки, тарифи, послуги, збори, регулювання, 8 – відносини з місцевими жителями, як зі споживачами, 10 – публічні закупівлі, 12 індикаторів стосуються економічної та фінансової прозорості, 10 – управління землекористуванням й земельне планування). МІП не вимірює якість, правдивість, зрозумілість інформації та корупцію.
Прозорість визначається як оприлюднення усіх актів уряду та їх представників для надання громадянському суспільству відповідної інформації в повному та доступному вигляді.
В Україні індекс складається для 100 найбільших міст. Першу сходинку у рейтингу наразі посідає Львів. Київ – на п’ятому місці.
Мета нашого проекту – покращити стандарти демократії й створити кращі умови у відносинах між громадянами й владою, а вже потім – оцінити рівень прозорості, покращити підзвітність, провести моніторинг влади. І все це – без санкцій й тиску.
Опрацьовану матрицю з результатами ми відправляємо муніципалітетам. Лише 29 з 300 муніципалітетів відповіли у перший рік (на відповідь ми даємо 12 робочих днів). Наступного року відповіли вже 126.

Львів посідає першу сходинку українського Індексу прозорості міст
Муніципалітет має поглянути на наші результати й самостійно зробити висновки щодо свого місця у рейтингу, оцінити, які він має показники прозорості. А ще ми додатково створили довідники й умови для прозорості муніципалітетів. Муніципалітет сам вирішує, чи змінювати свою політику і у яких сферах розвиватись в плані збільшення прозорості та підзвітності громаді.
Питання прозорості не повинно підніматись один раз на чотири роки – це ознака поганої демократії.
У 2013 році максимальний показник прозорості міста становив лише 60 зі 100 (найнижчий – 7). А 2016 року є вже місто з показником 100. Можна говорити про підвищення показників з кожним роком й вплив нашого проекту на це. Ми бачимо покращення у всіх сферах життя, а що важливіше – це географічне покращення (збільшення кількості муніципалітетів, які підвищують свої показники).
Про корупцію
У Португалії знають про корупцію все: ми знаємо де «нечисто». Іноді муніципалітет, у якому є корупція, може отримати високий показник МІП. Зазвичай, корупція не впливає на результати у рейтингу.
Через держзакупівлі знижуються бали, а відповідно і місце у індексі, бо це завжди сфера ризиків, тому муніципалітети намагаються покращити свої показники за рахунок інших сфер.
Про мерів
У Португалії жінки-мери становлять 20%. І ці муніципалітети прозоріші, ніж з чоловіками-мерами. Чому такі цікаві результати? Бо жінки більше працюють з людьми й слухають їхні побажання, а ще формують навколо себе команду, щоб не одноосібно приймати рішення й не самовпевнено покладатись лише на себе.

Ада Колау – мер Барселони. Міста з жінками-мерами прозоріші, ніж з чоловіками
Вік мера і його освіта не впливають на прозорість. Набагато важливішим є економічне й матеріальне забезпечення місцевих жителів: чим вищий їхній економічний статус, тим кращими будуть показники прозорості.
Про конкуренцію у міській раді
Щоб підвищувати рівень конкуренції, дослідники радять реформувати політичну систему та провести виборчу реформу. Важливою також є висока політична культура громадян. Громадяни мають контролювати корупцію й перейматися прозорістю. Це питання має хвилювати не лише окремі інституції чи проекти.
Прозорість – це відповідальність кожного містянина. А ще важливішим є плюралізм влади. Бо якщо опозиція слабка, то відповідно і прозорість слабшає.
Я завжди раджу оцінювати внутрішнє управління і потенціал кожного із суб’єктів місцевого врядування за допомогою Local Integrity System Tool, завдяки якому можна проаналізувати кожну функцію підзвітності та відслідкувати прогрес.
Наразі в Україні ситуація з відкритістю мерій нагадує португальську 2013 року. Львів посідає найвищий щабель з майже 60 балами, найнижчий у рейтингу – Новомосковськ, він має 8 балів.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 298 днів. За цей час ми опублікували 26314 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті