Згідно з даними компанії «А+С Україна», яка розробляла транспортну модель столиці, середній час поїздки у Києві – одна година. В середньому киянин проводить у дорозі дві години на день. І неважливо, він у цей час знаходиться за кермом, на пасажирському сидінні у таксі чи стоїть і тримається за поручень у тролейбусі.
«Хмарочос» знайшов сімох героїв, які розповіли, як вони використовують час у заторах з користю.
Антон, 26 років, веб-розробник
Відкриває для себе нову музику
Зазвичай я їжджу на роботу, за місто, в кіно або на вечірки на своїй машині. Думаю, не потрібно пояснювати переваги – музика, незалежність у виборі як і коли їхати. Намагаюсь не потрапляти в затори, та якщо й потрапляю, то, перш за все, рука тягнеться до телефона, звичний ритуал. Коли випадає така нагода, я шукаю нову музику. Для мене музика – щось персональне. Вона завжди мала більшу цінність, коли знаходжу сам, а не хтось рекомендує. Останній рік я слухав і шукав треки через Soundcloud. Зараз вирішив спробувати Google Play, обираю сингл, який мені сподобався колись, і шукаю за схожими композиціями. Інколи натрапляю на цікаві знахідки. І ще часто підспівую вже знайомим трекам.
Навіть будучи у заторі я розумію, що потрапив в ситуацію, яку потрібно прийняти і не нервувати. Нещодавно зробив собі окуляри й тепер, потрапивши в затор на Південному мосту, я намагаюсь бути в правому ряді, щоб роздивлятись Дніпро і береги. В такому разі я фокусуюсь не на заторі, не намагаюсь перелаштовуватись з ряду в ряд, щоб виїхати з нього на дві хвилини раніше.
Катя, 28 років, громадська діячка
Малює на вікнах та пише конспекти
Часто маршрутками я їду з Індустріального мосту на Поділ і назад. Щоразу відкриваю нове заняття. Це допомагає пересвідчитися, що я – талановита людина, Юлій Цезар, просто не на коні, а у маршрутці. Не марную час в телефоні, бо взаємодіяти з навколишнім світом цікавіше, аніж з цифровим.
Ще в Могилянці навчилася читати та писати конспекти в заторах. Тепер, в основному, читаю, і мені завжди щастить з освітленням. Частенько вирішую поточні питання через телефон, у письмовій формі, бо не дуже люблю озвучувати своє життя вголос незнайомцям навколо. Ще дуже люблю роздивлятися людей, їх емоції, манери, одяг, пофантазувати хто вони й про що думають, звідки повертаються або куди прямують. Інколи це занотовую і пишу історії.
Одного разу я була свідком чудової історії: їхала жінка похилого віку, а перед нею сів чоловік. Так виходило, що він був дуже близько до водія і розмовляв по телефону. Жінка сиділа-сиділа, терпіла-терпіла, а потім каже йому: ви ж заважаєте водію, припиніть розмовляти. Зазвичай, після таких слів починається конфлікт та чоловік спокійно попросив зачекати співрозмовника, вислухав жінку й звернувся до водія з питанням чи не заважає розмовою. Водій сказав, що не заважає. Чоловік переказав ці слова жінці, дуже чемно, а потім за хвилину завершив розмову. Жінка звернулася до нього ще раз, якимись безпредметними словами, вони розговорилися, і коли я вже мусила виходити – трималися за руки, майже пошепки обговорюючи якусь важливу тему, сміялися й були дуже щасливими від такої зустрічі, початок якої обіцяв зовсім інше завершення.
Коли мені набридають книжки й люди , я беруся малювати усі вікна у межах досяжності моїх рук, часто маршрутка отримує концептуально новий дизайн якісно й надовго (особливо взимку). Інколи просто намагаюся втриматися на ногах або сплю, та це вже зовсім інша історія…

Інга, 24 роки, графічна дизайнерка
Вигадує історії про людей і пакунки
Я їжджу різним транспортом, частіше у межах центру, але іноді на проспект Науки, Мінську, Деміївську та за місто. Коли дуже щільний графік на роботі та між справами немає часу на особисті речі, то встигаю запостити фото в Instagram та поспілкуватись з друзями, розпланувати вихідні. Але втикати у телефон не люблю, тому частіше розважаю себе грою «Хто ця людина?» – просто розглядаю когось та фантазую, чим займається та куди їде.
Також буває гра «Вгадай, що в чорному ящику?». Коли хто-небудь їде з незрозумілим пакунком і я вигадую, що там може бути. Граю у це ще з дитинства. Це ще й як допомагає скоротати час! Особливо, коли ти їдеш з друзями. Твоя фантазія накладається на іншу й ви вже створюєте свій особистий світ у маленькому просторі тісної маршрутки. У телефон повтикати я і так встигну, а ця моя маленька гра розвиває фантазію, зближує з людьми та допомагає мені більш креативно мислити у роботі.
Настя, 22 роки, юристка
Навчилась спати та готуватись до семінарів
Частіше я пересуваюся по місту: з дому на роботу, з роботи – по справах, на зустрічі. Усі мої потреби в пересуванні містом повністю задовольняє метро. Викликаю таксі для робочих поїздок, коли обмаль часу або не працює метро.
Коли я навчалась в університеті й жила в гуртожитку на Троєщині, то історія з громадським транспортом була зовсім іншою: маршрутки/автобуси/трамваї/міська електричка стали частиною мого життя, і затори, звісно, теж. Зазвичай дорога до/від метро забирала в мене 30 хвилин. З заторами – до двох годин.
Цей час був моїм ресурсом, наприклад в годину пік зранку я знала, що можу спочатку 20 хвилин поспати, а потім підготуватись до семінару. Пам’ятаю, як мої знайомі навіть письмові роботи дописували в маршрутках з ноутбуками. Власне, так я звикла брати з собою в дорогу книжки чи документи, з яким треба ознайомитись.
Я не можу безперервно сидіти в телефоні, поки довго їду в транспорті, експертні думки в ФБ швидко закінчуються, а очі втомлюються. Понад це, мені дуже незручно читати з електронних носіїв, це нудно. А от книжечка, в якій ти фізично перегортаєш сторінки та можеш покласти між ними закладочку – те, що треба.
Читайте також: Години у дорозі щодня: як живеться у новобудовах далеко від центру Києва?
Сергій, 34 роки, програміст
Медитує в маршрутці
Я живу на околиці Києва, на Борщагівці, а все що мене цікавить, зазвичай, оминає Борщагівку, і доводиться багато їздити в центр.
Зазвичай я користуюсь громадським транспортом. На Борщагівку не ходить метро. І у мене є два нормальні варіанти — швидкісний трамвай та маршрутка. Перевагу віддаю маршруткам, в них ширше «покриття» і зупинки розташовані в зручних для мене місцях, хоча можна і в заторі застрягти, і мені такі ситуації навіть подобаються.
Я часто їжджу в години пік, тому сиджу та медитую, наскільки це вдається. Перед цим телефоную, щоб попередити про запізнення. Потім заплющую очі, вкладаю долоні на коліна і фокусую увагу на диханні та відчуттях у тілі. Потроху бентежливі думки вщухають і приходить таке приємне розслаблення, інколи здається, що я майже засинаю, але ні.
Відкрив я це для себе років п’ять тому. Стояв в заторі, читав книжку про медитації та всякі «тут-і-зараз» штуки та вирішив спробувати. Спочатку не виходило, бо сердився, що думки не те що не йдуть, а тільки збільшуються, але вже прокинувся спортивний інтерес, до того ж можна було просто заснути в процесі та трохи поспати, що теж добре. Але якось вийшло, коли вже і не очікував. Я тоді навіть і не збагнув, просто почувався дуже добре і все.
До цього я багато читав на роботі, в транспорті, дивився відео — багато інформації, яку я просто не перетравлював. А тепер я став по справжньому відпочивати, і розумом і тілом. Тепер можу зловити цей стан на прогулянці або на концерті. Став краще себе розуміти. Тепер затор — це додаткова годинка на себе.

Олена, 37 років, засновниця власного бренду
Слухає non-fiction аудіокниги
Зазвичай я їжджу з дому на Куренівку та на Поділ. Я воджу машину дванадцять років і обожнюю бути за кермом. Може частково тому, що на всіх місцях в транспорті, крім водійського сидіння, мене страшенно заколисує. У заторах важливо вміти абстрагуватися – від байдикування у мене починає боліти голова і трапляються напади паніки. Тому для успішної експедиції в місто мені важливо мати: зарядку для телефону, воду, ручку і на чому писати (якщо зламається телефон, перегорить зарядка, порветься шнур).
Що я роблю? Слухаю аудіокниги. Рекомендую лекції з російської літератури Набокова. Ви не втратите нитку розповіді, навіть якщо трохи відволічетеся, тому що мова йде про класичні твори, про які ви й так все знаєте (або вам так здається). І ще рекомендую книжку Sapiens. Історія людства від конкуренції людиноподібних мавп до роботів і безсмертя. Автор багато разів повторює одне і те ж, так що знову ж, ваша увага може перемикатися без втрати інформації.
Поліна, 20 років, перекладачка
Читає The Guardian та вишиває
Зазвичай я їжджу з дому в університет на метро або на автобусі. Трапляється таке, що я застрягаю в заторі на годину, і на допомогу мені приходить читання. Протягом дня я можу не мати вільної хвилинки, щоб почитати новини, або якусь цікаву статтю, і затори в певному сенсі допомагають мені в цьому. Частіше за все я відкриваю додаток The Guardian і треную переклад британської англійської. Раніше я вишивала в заторі, але це можливо тільки, якщо ти застряг в таксі або у власній машині. Там ти хоча б сидиш.
Звісно це допомагає скоротати час, не люблю витрачати його на очікування, намагаюсь використати кожну вільну секунду на самоосвіту. Для мене це і є «залипати в телефоні», просто я знайшла свій власний спосіб робити це з користю.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 298 днів. За цей час ми опублікували 26314 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті