«Kultura споживання» – новий заклад у двориках на вулиці Шота Руставелі. За концепцією, це кав’ярня та винний бар. На повну потужність простір запрацював у грудні 2017 року. Співзасновниками закладу стали архітектор Светіслав Грбіч та одеський бізнесмен Валерій Калігорський.
Архітектор та бізнесмен створюють культуру
В цій співпраці Светіслав є співінвестором, ідейним натхненником та дизайнером простору. Другий співінвестор та співавтор ідеї – Валерій Калігорський, одеський бізнесмен, який живе у США і давно займається кавовим бізнесом. Підготовка до відкриття «Kulturа споживання» тривала півтора роки. Назва кав’ярні виникла під час подорожі по західній Європі, у процесі спостереження за тим, як там працює місцевий малий бізнес. Светіслав говорить, що латиницею «культура» – це сербське написання, але він зрозумів це вже за місяць після запуску.
На початку 2016 року засновники простору почали обговорювати плани. В червні того ж року орендували приміщення. До січня тривав ремонт – попередні три роки на цьому місці був салон краси.
Після цього почали розробляти карту напоїв: у закладі є кавове та винне меню. До вина пропонують закуски: сири, хамон, ковбасу, оливки. До кави можна замовити паштелі або тарти з різними смаками, а також пастилу. Винну карту складала журналістка та сомельє Анна-Євгенія Янченко. Закуски та страви до кави обирали за принципом конструктора: вони мали бути взаємозамінними, аби відвідувачі могли замовити напої з одного меню, а їжу з іншого, і всі страви гармонійно поєднувалися. Десерти до закладу постачає майстерня Лізи Глотової «Железо».
Светіслав Грбіч керує архітектурним бюро Sugudesu. Про ідею заснувати заклад харчування пояснює: «Я ніколи не був бійцем одного фронту. Завжди розпилявся на тисячі фронтів та ідей. Весь час хотілося бути причетним до сфери, у якій йдеться про створення довкілля, де люди отримують задоволення. Брати участь у створенні продукту».
З точки зору дизайну Светіслав констатує, що вперше вдалося реалізувати проект без жодних узгоджень. «Не було візуалізації або проекту. Я одразу намалював креслення і передав їх будівельній бригаді». Раніше архітектор виконував різноманітні замовлення, тож постати у ролі замовника було цікавим досвідом, спробою зазирнути в іншу кухню. Дизайн, на його думку, – це глибоко особисте сприйняття середовища. У обох партнерів, на щастя, воно збіглося.
До того, як відкрилася «Kultura споживання», це приміщення було лабіринтом з маленьких кімнаток. Тому простір повністю перепланували. Тепер тут дві зали для відпочинку. З самого початку хотіли створити мінімалістичне, зручне середовище, що не навантажує відвідувачів. «Дизайн має не відволікати, а надавати необхідний мінімум задоволення і вписуватися в загальну концепцію брендбуку», – вважає співзасновник простору Светіслав Грбіч.
Ідейна складова
Проект від початку ґрунтувався на довірі та спільних інтересах. Валерій Калігорський працює у кавовому бізнесі понад 15 років. «Ми постачаємо чай, каву і устаткування в преміум-сегменті і не змогли б собі пробачити, якщо б не скористалися трендом кав’ярень третьої хвилі, де можна тестувати і впроваджувати нові кавові, а в даному випадку винно-кавові концепції», – пояснює бізнесмен. Тож для Валерія відкриття закладу було логічним продовженням його діяльності.
У кав’ярнях «третьої хвилі» акцент роблять на смаку кави, виборі якісного зерна та різних способах приготування напою професійним баристою. Тому логічним є суміщення такої кав’ярні з винним баром – атмосфера спокійної дегустації напоїв у хорошій компанії є цінністю для обох форматів закладів. Саме такої концепції дотримуються в «Kultura споживання», стверджують засновники.
Конкуренції засновник закладу не боїться. Светіслав вважає: «Це комерційний проект. Але на першому місці у нас завжди продукт. Якщо він заслуговує уваги, то вона буде і принесе гроші». Валерій Калігорський пояснює: «Звучали різні концепції, але ідея поєднати каву і вино вийшла найбільш органічною. Особисто мені філософія вина дуже близька і зрозуміла, я працював в цій сфері раніше, ну а кава – пристрасть останніх 15 років». Светіслав вбачає у поєднанні кав’ярні та винного бару певну логіку: «Я особисто після 17:00 каву не п’ю. І що мені робити? Йти додому, закрити заклад?». Виходить, у закладу є умовна денна та вечірня опція.
Тенденція, коли ви можете у закладі замовити суші, борщ, бургер і піцу – орієнтовані на випадкового перехожого. Це не був вибір для «Культури». Светіслав пояснює: «Якщо у вас є Х продуктів, то вам потрібно 10Х часу витратити на те, аби приготувати їх ідеально. Якщо у вас занадто багато продуктів, де ви знайдете відповідну кількість часу?».
Культура в квадраті
Ця кав’ярня є початковим сегментом розвитку проекту «Kultura споживання». У перспективі йдеться радше про лайфстайл-проект. «Наша кінцева мета – не тільки отримати аудиторію поціновувачів кави та вина, а радше – пул гостей, які звертаються до нас за культурною атмосферою».
Мета у засновників амбітна – завдяки роботі закладу та заходам, що у ньому відбуваються, максимально донести до гостей теоретичну складову про споживання кави та вина. «Бренд, якому пророкується більш широке плавання, має називатися відповідно. До того ж ми шукали назву, яка б висловлювала загальну ідею – культуру», – розповідає Грбіч. Україномовна назва схожа до назви підручника і має освітній флер. Але латиницею культура зумовлює можливість появи у дужках чого завгодно. Валерій переконаний, що це особливість закладу: «У нас дуже непересічна назва, відмінна від інших. Ми самі ще в процесі занурення і відточування концепції відповідно до назви». Загалом співзасновники «Kultura споживання» поставили перед собою амбітну мету стати своїм місцем – з тих, до яких приходиш за улюблений столик, а офіціант питає: «Як завжди?».
Еспресо не за 12 гривень
Светіслав ділиться успіхами: у закладу вже з’явилися постійні відвідувачі, хоча його аудиторія і розмита. Є сегмент гостей від 20 років: переважно, це блогери, власники невеликих приватних бізнесів та ІТ-спеціалісти. Такі гості часто приходять вдень попрацювати. Також є категорія відвідувачів віком від п’ятдесяти років. Навідуватися в кав’ярно-винний бар полюбляє арт-тусовка.
Середній чек у закладі складає трохи більше 100 гривень. Оскільки кафе запустилося на повну лише в грудні, вийти «в нуль» ще не вдалося, воно знаходиться на етапі фінансування інвесторами. Валерій зізнається, що почати заробляти планують найближчим часом. А от повернені інвестиції збираються реінвестувати у створення мережі закладів.
«Нам треба пояснити відвідувачам, чому на вулиці еспресо можна придбати за 12 гривень у кавомашинах, а у нас за – 29 гривень. Хоча наша сировина в 4-5 разів дорожча, а націнка у кілька разів менша від вуличних торговців», – зазначає Светіслав. Окрема стаття видатків закладу – навчальний процес, адже на це йде багато сировини. Кав’ярнею керує Максим Шевченко, який є шеф-баристою закладу. Обладнання для приготування кави коштувало понад € 20 000.
Асортимент зерна змінюється частіше, ніж раз на місяць. Тому що в «Kultura» не прив’язані до конкретних обсмажувальників та постачальників, а намагаються купувати найкраще, що є на певний момент на ринку. Окрім того, частина проекту – це обсмажувальний цех в Одесі, який зараз працює на кавових сумішах. Зараз бізнес посилено працює, щоб перейти на обсмаження кави власного імпортування, щоб приготувати зерно для власних потреб і зайняття ніші на ринку.
Що далі?
У закладі мають з’явитися книги, а меню страв та напоїв доповниться новою категорією.
«Я зараз не та людина, з якою можливо говорити про успіхи. Адже мені нелегко вдається від’єднатися від реальності. Як людина, що проектувала це все, і разом з Валерієм намалювала більш широку та ідеальну картинку, розумію, наскільки ще дійсність не відповідає запланованому», – щиро зізнається Светіслав. І додає: «У момент, коли ви відчиняєте двері свого закладу – це не кінець, а лише початок».
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24961 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті