Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

«Зигзаг» розташований на вулиці Рейтарській, неподалік Золотих Воріт. Кафе розпочало роботу у вересні 2016 року. Засновники – подружжя, Любов Цибульська та Микита Москаленко. «Хмарочос» поспілкувався з Любов’ю Цибульською про її заклад та особливості ведення ресторанного бізнесу в Києві.

Це питання натхнення

«”Зигзаг”, як і все хороше, народжувався з мрії. Ми з чоловіком Микитою думали, як зробити місце, що було б суто київським, але при цьому також європейським», – починає розповідь Любов Цибульська. За її словами, в інтер’єрі закладу багато елементів притаманних саме столиці. Особлива історія, зокрема, у барних стільців: «Вони мають малюнок “під мармур”, хоча, насправді, пластикові. Ці стільці наші архітектори знайшли в київській поліклініці. І ми обмінялися:  купили поліклініці нові, а ці поставили на високі ніжки».  

Назву закладу підказала антологія української авангардної поезії «Зелене коло і червоний зигзаг», яку впорядкував поет Олег Коцарев.  Засновниця розповідає: «Зигзаг – це щось таке дуже динамічне, рухливе, енергійне. Це дуже яскравий живий образ, присутній в творах одного з найталановитіших українських поетів – Михайля Семенка. Ми з архітектурним бюро «ФОРМА» дуже багато часу провели, обговорюючи, яким має бути інтер’єр, один одному надсилали безліч референсів, текстів, віршів – для натхнення. Тобто це був справжній художній процес, що затягнувся на кілька місяців».

Результат своїх старань власниця описує як «кафе з індивідуальним підходом»:

«В нас нічого не поставлено на рейки, нічого не універсалізовано “під всіх”, але при цьому все працює. Це такий одиничний екземпляр. Це певний вид творчості, який доводить, що може бути бізнесом, і при цьому успішним». За її словами, заклад, відкритий рік і чотири місяці тому, вже практично окупив інвестиції.

Атмосфера – це завжди люди

«Думаю, атмосферу створюють люди, які тут працюють. Можна зробити унікальний дизайн, але якщо у тебе працюють люди, які не є обличчям закладу і вони не мають певної «хімії» між собою, – це завжди буде відчувати гість», – вважає засновниця. Наразі у закладі працює близько 30 людей. Чи не головний критерій при прийнятті на роботу – наявність амбіцій та бажання розвиватися в цій сфері: «У нас є такі люди, що приходили і казали: я хочу працювати саме у вас. І все, це вже твоя перемога на 90%. Тому що людині не потрібна просто робота, вона хоче працювати саме у тебе».

Любов також зізнається: умови для професійного росту кухарів в Києві ще треба створити. Проблемою вважає необізнаність у глобальних тенденціях: «Я завжди проводжу співбесіду і запитую: хто з відомих кулінарів вас надихає. Для мене важливо, щоб людина мала широкі рамки бачення, щоб вона знала, що відбувається в Америці, у Великобританії, у Франції в цій сфері. І це, власне, одне з моїх завдань – показувати, як може бути: привозити книжки, підключати людей до глобального контексту, показувати якісь цікаві сторінки в Instagram, показувати, як взагалі ця індустрія розвивається. Я дуже вірю, що скоро конкуренція на ринку створить великий попит на кухарів, їхні доходи піднімуться, що дозволить багатьом подорожувати і розвиватися».

Такий підхід Любов застосовує і до офіціантів. За словами власниці, було важливо навчити їх правильно спілкуватися з гостями. Зокрема, звертатись до відвідувачів на «ви». «Я, наприклад, не люблю, коли мені тикають. Був період у київських закладах, коли була мода: ти приходиш і тобі одразу – “Чьо будєш?”. А ми в “Зигзагу” розуміємо, що не всім це комфортно, що ми маємо цінувати простір один одного і не лізти з панібратством до гостей», – згадує Любов Цибульська. Крім того, у закладі принциповим питанням вважають мову. За пріоритетністю, першою є українська, далі англійська, потім російська. «Якщо гість говорить українською, персонал зобов’язаний перейти на українську, це ми обговорюємо з самого початку, завжди. З російськомовними гостями офіціанти часто переходять на російську. Щотижня для офіціантів також проводять уроки англійської мови.”

Ми маємо трохи інші амбіції, ніж ресторан

За переконанням власниці, у закладі дуже багато уваги приділяють їжі та коктейлям: «Для мене це основна частина кафе. Кожну страву, яка є в нашому меню, я або привезла звідкись, або ми вже тут вигадували, поєднували, шукали найкращий варіант. Дуже ретельно пропрацьовуємо напої. Ми орієнтуємось на себе і наших друзів. Якщо їм це подобається, якщо нам і нашим постійним гостям подобається – значить це те, що треба. Але при цьому ми кафе, а не ресторан. І якби ми відкривали останній, то планку довелось би ставити вищу».

Любов розповідає, що від самого початку вони прагнули, щоб у закладі сформувалася постійна аудиторія.

«”Зигзаг” – це місце, у яке ходять ті самі люди. Весь час. І, коли приходжу в обід, тут сидить десь 80% людей, яких я вже бачила не раз. І це велика перемога, з моєї точки зору. Тому що людина, яка прийшла як в “туристичне місце”, – за неї немає сенсу так сильно боротися. Якщо люди повертаються – значить їм подобається. І заради них треба підтримувати високий рівень якості».

Загалом, у меню закладу помітний вплив європейської та американської кухонь. Власниця особливо виділяє стейк з трюфельною пастою, хрустку поленту і курячі нагетси, розповідає, що їх надзвичайно хвалять усі іноземці. Також у закладі пишаються пирогами, яблучним та вишневим.

«Ми не планували вводити вишневий пиріг в меню, готували його для нашої вечірки в стилі Твін Пікс. А як відомо, у серіалі вишневий пиріг – це ледь не цілий персонаж. Я почала читати західну пресу, знайшла статтю з рецептом, де автори переконували, що “агент Купер неодмінно би підтвердив, що це саме той рецепт”. Врешті, він так усім сподобався, що ми його залишили».

Позиції з меню

салат з грибами шіїтаке, бринзою і йогуртом  – 105 грн;
паста з білими грибами і трюфельною сальсою – 155 грн;
вишневий пиріг з вершковим кремом – 90 грн;
коктейлі – 120-130 грн.

Середній чек – 300-350 гривень.

Стосовно інгредієнтів, засновниця зазначає: вирішили максимально використовувати продукти, що є на місцевому ринку. Але не обійшлось без складнощів. «Якщо ти хочеш робити щось fancy, щось складне і з не дуже типовими для нашої місцевості інгредієнтами, то ти маєш розуміти, що можуть бути перепони. Наприклад, якщо ти хочеш робити страви з італійською бурратою. Українська буррата не завжди така якісна, а хороша італійська не завжди приїжджає вчасно», – розповідає вона. «Це моя мрія ввести тут буррату, вершкову, ніжну, таку як треба. Але я досі не можу знайти стабільного, системного поставника зі стабільно якісним продуктом».

У «Зигзагу» презентують нове меню щосезону, намагаються змінювати до 30% позицій. «Але існують хіти, які ти не маєш права чіпати», – зізнається Любов. «Є страви, які ми забрали, але послухали відгуки: чому ви забрали, яке ви маєте право забирати, поверніть це в меню. І ми повертаємо. Тобто це живий процес».

Дружнє середовище

Стосовно умов ведення бізнесу в Україні, пані Любов зазначає: покращення є. «Мені розповідають мої знайомі, які мали кафе в 2000-х, деякі ще в 90-х, і це якась реальність, в якій я взагалі не хотіла б існувати. Це постійні хабарі, постійне задоволення апетитів якихось інстанцій у вигляді податкової, санепідемстанцій тощо. Цього зараз – після Майдану – немає (принаймні, в Києві), ми чудово розуміли, що не підемо в бізнес, де треба буде давати хабарі. І ми не давали, це наша принципова позиція».

Сам заклад намагалися зробити максимально дружнім для відвідувачів. Через особливості розташування, пандус встановити не вдалося. Тому придумали іншу систему: ззовні є дзвіночок, на сигнал якого адміністратор чи офіціант винесуть переносний пандус, по якому може заїхати людина на візку.

Вбиральня у кафе теж пристосована для людей з інвалідністю. Крім того, у ній є і сповивальний столик. «Наші гості, які згодом стали друзями, мали от-от стати батьками. І в якийсь момент вони запитали: а у вас що, немає сповивального столика? І ми подумали – як ми можемо їх втратити через це? Звісно, ми одразу встановили столик, і зараз ця гостя ходить сюди з дитинкою», – розповідає Любов Цибульська. У «Зигзагу» також не заперечують, якщо ви прийдете з собакою.

Марафонна дистанція

Власниця розповідає: управління закладом – непроста справа, що часто вимагає щоденної присутності на місці.

«Розумієте, кафе такого формату – це не так, що ти зробив, і воно собі їде. Воно не їде саме: воно гальмує, буксує, з’їжджає в інший бік, перевертається. Тобто постійно потребує твоєї участі, контролю, лідерства, ти постійно маєш бути залученим, і зранку, і вночі. В мене в Telegram до десяти чатів, окремо з усім персоналом: окремо з кухарями, адміністраторами, закупником –  там відбувається постійна комунікація. Насправді, відкрити кафе – це бути готовою присвячувати багато часу цій справі, постійно працювати над помилками, розказувати, показувати, проговорювати безліч разів, вирішувати якісь різні ситуації в колективі, з гостями».

Основним напрямком роботи на цьому етапі Любов Цибульська вважає підтримання належної якості страв, обслуговування, комунікації з гостем на гідному рівні: «Сьогодні ти переміг, а завтра тобі не можна розслаблятися, тому що треба перемагати знову. Сьогодні тебе дуже сильно розхвалюють, а завтра ти виніс випадково холодний суп – і все, і тебе вже критикують, ти вже не на п’єдесталі».

Читайте також: Мій локальний бізнес: кав’ярня та винний бар «Kultura споживання»

Разом з тим, заклад буде мінятись: у планах перенести частину процесів (приготування закусок) з кухні на бар: «Нічого складного, але це би пришвидшило процеси, наповнило заклад новими запахами. Мені здається, це приємно для гостей бачити, що ось твоя їжа готується перед тобою», – розповідає власниця. Джерелом ідей слугують також відгуки. У «Зигзагу» намагаються врахувати побажання відвідувачів, таким чином у закладі з’явилося, зокрема, дитяче меню.

Любов Цибульська з чоловіком також планує відкрити ще один заклад: «Це поки не дуже доопрацьовані ідеї, їх треба ретельно підготувати, врахувати усі помилки. Але важливо принести щось нове. В Києві часто люди копіюють один одного. Думають: ось у мого сусіда це працює, значить і в мене буде працювати. Але нам би хотілося робити щось зовсім нове і незвичне».

Фото: Євгенія Романюк

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24954 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button