П`ятий фестиваль кіно та урбаністики «86» закінчився 13 травня. Цьогоріч основною темою події стало «Щось невловиме». «Хмарочос» побував у Славутичі та дізнався більше про аудіотур містом, результати роботи урбаністичної резиденції та переможців конкурсу «Пальма Півночі».
Урбаністика
Як і минулоріч, відвідувачі фестивалю мали змогу пізнати місто Славутич краще через аудіотур від студії Pic Pic. Історія «Над прірвою у житі» поєднує уривки книги Джерома Селінджера та розповідь школярки Юлі, що веде слухачів за собою. «Це місто наповнене звуками та історіями, які ми хотіли б розповісти, – каже Дмитро Левицький, драматург та співзасновник студії. – Зазвичай, ми показуємо історію через конкретну людину. У Славутичі, ми зустрілися зі школяркою, яка розповіла, що місто на неї тисне. Тут все на виду, немає місця, де можна було б сховатися. А їй, як і усім підліткам, іноді хочеться усамітнення, тому вона тікає до лісу». Крім того, автор аудіотуру пояснює, що вибір героя зумовило саме місто: воно чудово підходить для дитинства.
Детальніше познайомитися з містом мали можливість також учасники урбаністичної резиденції. Дев’ять резидентів, серед яких архітектори, урбаністи і митці, були запрошені з країн, що колись долучилися до будівництва Славутича. Вони провели тут місяць, міркуючи про історичний розвиток і потенційне майбутнє міста та розробляючи власні урбаністичні проекти. Олеся Оникієнко з Катериною Берловою представили аудіовізуальний перфоманс «Рояль». «Це був такий hidden rave у каналізаційному люці. Все відбувалося у Київському кварталі, тобто це своєрідна паралель з прихованим, андерграундним життям, що існує у Києві», – розповідає Олеся. Серед інших результатів резиденції: перформанси, інсталяції та поп-ап кафе.
Результатами ж архітектурного воркшопу «Щось у Котловані» стало облаштування умовної набережної. Поблизу Котловану – території, що колись планували перетворити на озеро, – учасники облаштували структури для фудкорту, тимчасового кемпінгу та рекреаційного наповнення «набережної». Саме тут щовечора відбувалися неформальні дискусії з режисерами біля вогнища.
Кіно
Діана, комунікаційна менеджерка у громадській організації, розповідає: «Я приїжджаю на фестиваль уже втретє. По-перше, це хороший привід виїхати з Києва, змінити локацію, а тут усе так ідилічно. Оскільки приїжджаю тільки раз на рік, у серці Славутич – це щось хороше, розслаблене, завжди багато знайомих. По-друге, фестиваль дійсно прогресує, вечірки стали крутими і людей побільшало. Цього року поки найбільше вразив фільм “Похвала Нічому”».
Стрічка «Похвала Нічому» Бориса Мітіча дійсно стала однією з найбільш обговорюваних на фестивалі. Сербський режисер працював над цією роботою 8 років, залучивши до зйомок 62 оператора у 70 країнах світу. І кожного він просив зафільмувати у його місті або країні «нічого». На цей відеоряд був покладений сатиричний віршований текст автора, що розповідає про появу Нічого та його подорож світом. В оригіналі текст читає Іґґі Поп. Переклад українською для субтитрів виконав український письменник Павло Коробчук.
Показ фільму «Похвала нічому» відбувався у рамках міжнародного шоукейсу. Крім нього, на фестивалі було представлено ще кілька кінопрограм: ретроспектива, конкурс фестивальних трейлерів, MyStreetFilmsUkraine: Спільні місця та конкурс «Пальма півночі». До фіналу конкурсу увійшло 12 фільмів із восьми країн. Надія Парфан, креативна директорка фестивалю, розповідає, що для неї відбір фільмів є свого роду метафізичним процесом. «Цим займається чотири людини, і це, можливо, найулюбленіша частина нашої роботи. Ми дивимося величезну кількість фільмів, і потім їх обговорюємо, конфліктуємо, і якось налаштовуємо камертон. Я не можу точно пояснити, чим ми керуємося при виборі, хоча, звісно, існують формальні критерії, – розповідає вона. – Переважну більшість програм складає все ж неігрове кіно в широкому розумінні цього поняття. Тут є як класична споглядальна документалістика, побудована на герої, так і експериментальне кіно, часто на межі з відеоартом. Зараз це є територією мистецтва, пошуку та свободи. Ми належимо до тих людей, кому це цікаво. А в Україні цього ніхто не показує».
Переможці
Гран-прі конкурсу «Пальма Півночі» і приз у розмірі $1000 отримала стрічка «Чарівна таблетка» Олександра Зубовленка. Це історія про жінку, яка відчуває незадоволення своїм життям та намагається знайти розраду у пігулках для покращення здоров’я. Героїня фільму не лише споживає їх сама, але й стає ланкою мережевого маркетингу таблеток у провінційному білоруському містечку. Переможця конкурсу визначало професійне жюрі. Цьогоріч до нього увійшли кінокритикиня Марія Кувшинова, сценаристка Наталя Ворожбит та програмний директор Міжнародного фестивалю документального кіно у Іглаві, Чехія, Віктор Корень.
Приз глядацьких симпатій також дістався картині «Чарівна таблетка». До слова, голосування на фестивалі проводили вельми незвично: замість папірців тут використали шишки та фігурки Stikeez. Організатори розповідають, що останні збирали силами волонтерів у жителів всього міста.
Найкращим українським фільмом став «Зв’язок» Жанни Озірної. У стрічці режисерка розповідає історію камін-ауту та досліджує різні види родин та партнерств. «Фільм поділений на розділи, і мені було важливо виділити у кожному головну подію, яка б характеризувала нашу родину і зв’язки всередині неї. Але цей фільм навіть більше про квірність та інакшість, ніж про сім`ю. Everybody has a right to be a queer. Твоя мама, яка вдома ліпить вареники, теж може бути квір, навіть цього не усвідомлюючи. Я тісно спілкуюся з ком`юніті, і мене в певний момент почало напрягати це іншування заради іншування. І мені захотілося сказати, ось моя мама і вона теж квір», – розповідає Жанна.
Нагадаємо, що фестиваль «86» тривав з дев`ятого по 13 травня. За цей період до Славутича приїхало близько трьох тисяч відвідувачів. У якості сувенірів з фестивалю можна було придбати звичні футболки і сумки, а такою ароматичні масла з запахом хвойного лісу та рум’яна.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24972 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті