У суботу, 14 липня, вдвічі подорожчав проїзд у київському громадському транспорті. Натомість опозиційні депутати Київради вже запропонували скасувати нові тарифи і розглянути альтернативний проект, який, на їхню думку, докорінно реформує всю транспортну систему Києва. «Хмарочос» розбирався, як саме.
Грошей немає, але ви тримайтесь
12 липня міський голова Віталій Кличко підписує розпорядження про зростання вартості проїзду в міському транспорті. Так, він поставив крапку на сподіваннях багатьох містян, що в останній момент це рішення або скасують, або відкладуть. Але Віталій Володимирович був упевнений в своїй правоті. Він розтлумачував, що лише сплата восьми гривень за разову поїздку врятує київський транспорт від повної розрухи.
«Я щойно зустрічався з директором метрополітену, — розповідав градоначальник того ж дня. — Він сказав, що тільки вчора звільнилися три машиністи. Вони їдуть працювати до Польщі, бо там високі зарплати. Нам потрібно підвищувати зарплатню тут… Ці гроші від підвищення тарифів підуть, зокрема, й на збільшення рівня зарплат».
Зі схожою промовою виступив і перший заступник голови КМДА Микола Поворозник. Він дорікнув невдоволеним містянам тим, що вони «не бачать, що відбувається у тому ж КП “Київпастранс”»:
«Сьогодні є вільні вакансії у цьому підприємстві для понад 2000 осіб. А чому бракує водіїв? Бо низька заробітна плата… Додаткові кошти, які буде залучено після підвищення, підуть на виплату зарплат, а також оплату паливно-мастильних матеріалів та електроенергії».
З усього виходило, що нові тарифи допоможуть підтримати муніципальних перевізників, але на модернізацію громадського транспорту цих грошей вже не вистачить. Таку думку поділяє Дмитро Беспалов — керівник компанії «A+S Україна», яка розробляла транспортну модель Києва на замовлення Світового банку.
«Підвищення цін лише законсервує всі транспортні проблеми, які маємо сьогодні, — каже він. — А те, що зараз їздить Києвом, мені дуже важко назвати “громадським транспортом”. Мені сумно, що транспортні планувальники багатьох міст світу давно вже займаються зовсім іншими питаннями — наприклад, проблемами “сталого розвитку” або вирішують, як інтегрувати до системи міського транспорту сервіси каршерінгу та байкшерінгу. А у нас надворі 2018 рік і ми обговорюємо, коли нарешті запровадимо єдиний квиток (у КМДА обіцяли запустити його до кінця 2018 року — ред.).
За декілька днів до підвищення цін на проїзд представники київської фракції ВО «Свобода» презентували проект рішення «Про організацію перевезення пасажирів і оплати проїзду на міських маршрутах (лініях) загального користування в Києві». Кажуть, подорожчання треба «заморозити», поки у місті не наведуть лад з громадським транспортом, а впровадження цього проекту значно зменшить вартість проїзду у порівнянні з новими тарифами.
«Звісно, є кияни, які готові платити вісім гривень за квиток, сподіваючись отримати за це якісні транспортні послуги, — каже громадський активіст Олександр Солонько, який модерував презентацію проекта. — Але для багатьох мешканців міста цей транспортний тариф невиправдано завищений. І при цьому міські чиновники приховують від нас статистичні дані по Києву: наприклад, вони не скажуть, скільки у нас пільговиків, скільки з них користується послугами громадського транспорту і якого саме. Я вже не кажу про те, скільки грошей втрачає місто через маршрутки, на чиїх рейсах немає жодного контролю та обліку…».
То як працюватиме нова транспортна система за задумом опозиційних депутатів?
Всі, як один
Спершу спеціалісти мають вивчити чинний попит населення на пасажирські перевезення у місті: хто, куди і звідки їздить, який транспорт для цього використовує. Солонько нагадує, що подібне масштабне дослідження вже було проведене на замовлення Світового банку у 2015 році і лягло в основу транспортної моделі Києва. Але з того часу майже жодна їхня рекомендація так і не була втілена.
«Сьогодні всі транспортні питання у місті вирішують перевізники, — додає архітектор Олесь Олійник. — Вони самостійно вирішують, скільки одиниць рухомого складу вийде на маршрут, визначають для себе графік руху і власноруч збирають кошти за проїзд».
Тому автори проекту пропонують законодавчо об’єднати всю транспортну мережу Києва в рамках єдиного суб’єкта. Він складатиметься з різних видів громадського транспорту — автобусів, тролейбусів, трамваїв, метрополітену, міської електрички, швидкісного трамвая та фунікулера.
Між перевізниками, пасажирами та міською адміністрацією має запрацювати нова схема взаємовідносин. Згідно з нею, місто щомісяця наперед платитиме перевізникам фіксовану суму за перевезення. Ці кошти будуть, як і раніше, збиратися з пасажирів, але завдяки автоматизованій системі оплати останні платитимуть не перевізнику, а безпосередньо місту. Таким чином перевізники перестають збирати гроші і зосереджуються виключно на дотриманні графіка руху та наданні якісного сервісу.
«За схожою схемою зараз працюють маршрутки, які транспортують до метро відвідувачів торговельних центрів, — каже експерт з міського транспорту Іван Черниш. — Власники торговельних центрів так само платять їм фіксовану суму за перевезення. І, на диво, з цими маршрутами немає жодних проблем: і транспорт доглянутий, і графік виконується…».
До речі, від міських маршруток автори проекту хочуть відмовитися. Аргументують це тим, що маршрутні таксі «не можна належним чином інтегрувати до транспортної системи». Натомість вони пропонують запускати автобуси, які їздитимуть в експрес-режимі. Фактично, вони дублюватимуть стандартні маршрути громадського транспорту, але кількість зупинок буде суттєво зменшена.
Підпишіться тут!
Обирати перевізників, зокрема, для автобусних маршрутів будуть на спеціальних конкурсах. Для учасників пропишуть умови, які вони зобов’язуються дотримуватись. Так, графік руху заздалегідь визначається у конкурсній документації, і перевізник не матиме права самовільно регулювати кількість рухомого складу на маршрутах або втручатися у графік перевезень. Конкурс виграє учасник, який пропонує найменшу суму за обслуговування маршрутів.
За словами авторів проекту, вони підготували і типові договори для перевізників, які виграють на конкурсах. Розробники передбачають підстави для розірвання договорів із недобросовісними перевізниками — наприклад, за недбале ставлення до ремонту рухомого складу або за постійні затримки графіків руху. Втім, спочатку їх «битимуть гривнею»: так, несвоєчасні відправлення вважаються невиконаними, і частину грошей від міста перевізник просто не отримає. Те ж саме очікує на нього, якщо він випускатиме на маршрути транспорт із меншою місткістю.
Крім того, кожен перевізник повинен дотримуватись затверджених паспортів маршруту, де будуть детально прописані всі вимоги: час відправлення та прибуття, дотримання екологічних норм, наявність місць для маломобільних містян, інформаційна навігація для пасажирів. На рейси має виходити технічно справний транспорт, а зупинятися він буде лише на заздалегідь визначених зупинках.
«Цей проект позбавляє будь-якого перевізника необхідності опікуватися фінансами, — каже Черниш. — Зараз на першому місці для перевізника — економічна вигода. Через це ми бачимо, як одні маршрути обслуговують добре, інші погано, а на якісь взагалі махнули рукою. Звідси, наприклад, постійні затримки із рухом маршруток, коли водії стоять на зупинці і чекають, поки не зайде достатньо пасажирів — вони так заробляють».
Як оплатити?
Пасажири зможуть придбати квитки в стаціонарних пунктах і через термінали. Квитки можуть бути як паперовими, так і електронними, причому останні будуть дешевшими на 10%. Автори проекту дуже сподіваються на популярність електронного квитка — мобільного додатку, який можна буде безкоштовно завантажити. Після оплати проїзду на дисплеї мобільного приладу з’явиться інформація про час придбання квитка і термін його дії, а також спеціальний код для перевірки контролерами.
Всі відомості про сплату за проїзд надходитимуть до електронної системи обліку та збору статистичної інформації. Також вона збиратиме дані про вчасність відправлення транспорту і об’єм пасажиропотоку.
«Така система обліку надасть точні дані, скільки містяни сплачують за перевезення щомісяця та щороку, і унеможливить махінації з грошима. Крім того, місто зможе наперед прогнозувати свої видатки на транспорт», — запевняють розробники.
Вони також пропонують декілька видів єдиного квитка: на 20 хвилин (так званий експрес-квиток), на 70 хвилин, 3 доби, 7 діб, 30 діб, 365 діб. Протягом дії цього квитка, пасажир може здійснювати стільки пересадок, скільки йому потрібно.
За попередніми розрахунками авторів проекту, такий єдиний квиток на 30 діб коштуватиме 525 грн. Вони кажуть, що це набагато більш справедлива ціна, ніж зараз пропонують киянам.
«Квиток у Варшаві на 30 днів обійдеться вам у 110 злотих. Це приблизно 800 гривень. А з тієї концепції, яку запроваджує київська влада, це коштуватиме 1300 грн», — обурюється керівник юридичної служби фракції ВО «Свобода» Антон Сидоренко.
Розробники проекту сподіваються, що Київрада його підтримає. Але коли це може статися — прогнозувати не беруться.
Фото: Андрій Харьковой
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24972 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті