Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

«Хмарочос» дізнався, які зміни відбуваються у сфері розміщення зовнішньої реклами та вивісок у столиці, і які проблеми залишаються невирішеними.

У Києві зростають темпи очищення міста від рекламних носіїв, розміщених без дозволу. Все частіше з’являються повідомлення відповідального за це Управління з питань реклами КМДА. Наприклад, 12 вересня на Хрещатику, на ділянці від Бессарабської площі до Монументу Незалежності прибрали 43 рекламних штендери. Наступного дня демонтували ще 33 стенди, вже зі сторони мерії. На вулиці Сагайдачного комунальники прибрали 183 рекламні конструкції та вивіски, а на вулиці Басейній демонтували 97 рекламних вивісок та носіїв. Також в Управлінні звітують, що вивіски на вулиці Ярославській тепер відповідають нормам розміщення в центрі міста.

Що це за нові норми, і як регулюється розміщення рекламних засобів та вивісок? Щоб краще розібратись у цих питаннях, «Хмарочос» поспілкувався з начальником Управління з питань реклами КМДА Олександром Смирновим та незалежним експертом групи «Реанімаційний пакет реформ – Київ», підприємцем та фахівцем у сфері реклами Олександром Плівою.

Зовнішня реклама

Зображення: Управління з питань реклами КМДА

З 2017 року діють нові правила розміщення зовнішньої реклами

Олександр Смирнов зазначив, що розміщення реклами в Києві регулюється відповідно до українського законодавства, зокрема Закону України «Про рекламу», а також двох документів, ухвалених Київрадою, – це Порядок розміщення реклами, прийнятий у 2011 році, та нові Правила розміщення рекламних засобів, прийняті у 2017 році.

Відтепер весь Київ поділений на п’ять рекламних зон

Загальна кількість усіх рекламних засобів в місті – понад 65 тисяч одиниць. Станом на вересень без дозволів встановлено більшість з них – близько 53 тисяч. А без порушень та згідно з новими Правилами – всього 12 тисяч носіїв. Такий великий розрив з’явився й тому, що згідно з новими Правилами, територію міста поділено на п’ять форматних зон з окремим режимом розміщення об’єктів зовнішньої реклами у кожній:

Нульова зона – ніяких наземних рекламних засобів;
Зона 1 – тільки сітілайти площею до 2,16 кв. м;
Зона 2 – сітілайти та скроли, площею до 8 кв. м;
Зона 3 – щити, площею до 32 кв. м;
Зона 4 – рекламні засоби, площа однієї рекламної поверхні яких не перевищує 75 кв. м.

Нульова форматна зона – це історичний центр Києва та історична частина Подолу. Перша зона – Подільський район, частково Печерський, Шевченківський та Голосіївський райони. Друга зона – це частина Солом’янського і Шевченківського районів (вул. Олени Теліги, Довженка, Гетьмана, а також просп. Лобановського, бульвар Дружби народів, Набережне шосе). Третя зона – найбільша, включає в себе більшість спальних районів Києва. Четверта зона – магістральні вулиці, проспекти, шосе поза межами центральної частини міста.

Існують чіткі обмеження щодо встановлення рекламних носіїв у місті

Так, Правилами передбачена заборона розміщення рекламних засобів на пішохідних і велосипедних доріжках, алеях. Не можна встановлювати рекламні носії на відстані ближче 10 метрів від перехресть вулиць, пішохідних переходів і зупинок; ближче 20 метрів від транспортних розв’язок; ближче 50 метрів від регульованих залізничних переїздів.  Відстані між рекламними засобами мають становити від 40 до 150 метрів залежно від формату. Наприклад, між двома сітілайтами має бути не менше 40 метрів.

Встановлення реклами на фасаді також регламентується. Зокрема, рекламними конструкціями заборонено перекривати елементи декору фасаду, адресні та пам’ятні таблички, інженерні комунікації. Також не можна перекривати віконні або дверні отвори (крім розміщення безпосередньо в цих отворах),  балкони, карнизи, ніші, арки тощо.

Мапу розміщення зовнішньої реклами можна подивитись онлайн

Онлайн-сервіс на сайті КП «Київреклама» дає змогу переглянути статус рекламних конструкцій в окремих районах. Також можна побачити типи рекламних конструкцій та дозволи на їх розміщення.

Згідно з базою даних на сайті, найбільше рекламних засобів, встановлених без дозволу, знаходяться у Дарницькому (7683 шт)  районі, найменше – у Печерському (2361 шт). Найбільше легальних конструкцій – у Шевченківському (1775 шт), а найменше – у Подільському (745 шт).

У Києві масово демонтують зовнішню рекламу

У планах Управління з питань реклами – зменшити фактичну кількість зовнішньої реклами в місті, стверджує Олександр Смирнов. Завдяки впровадженню і реалізації нової схеми розміщення рекламних носіїв, кількість наземних рекламних засобів до кінця 2018 року має становити 4390 одиниць в межах Києва. Наразі ж у місті встановлено понад 7000 наземних конструкцій.

Законодавство у цій сфері досі недосконале

Але є у впровадженні нових підходів до регулювання зовнішньої реклами й суттєві пробіли. Олександр Пліва розповів «Хмарочосу», що залишається неврегульованим на рівні законодавства: «Перш за все, Закон України “Про рекламу” потрібно привести у відповідність до законів про дозвільну систему для господарської діяльності та про адміністративні послуги. Однак, цього досі не було зроблено», – розповідає Пліва.

Демонтаж незаконних конструкцій відбувається повільно і неефективно

Експерт підтверджує слова Смирнова про те, що в Києві знаходиться велика кількість реклами, розміщеної без дозвільних документів. Основна проблема, на думку Пліви, полягає у тому, що фактично контроль у цій сфері і демонтаж рекламних засобів належить КП «Київреклама», яке є монополістом в місті і здійснює демонтаж за власними розцінками. А будь-яка монополія існує в чиїхось інтересах, хтось на ній заробляє, і це не громада міста.

Змінити ситуацію могла б система публічних закупівель послуг демонтажу. Інші підприємства могли б долучитися до процесу очищення міста від рекламних засобів, які не мають дозволів, запропонувати меншу вартість демонтажу і суттєво прискорити його темпи. Але на даний момент такі закупівлі не проводяться, і всі роботи виконує лише одне комунальне підприємство. Пліва додає, що обіцяний КМДА ще з квітня 2016 року конкурс на посаду керівника КП «Київреклама» так і не було проведено.

Експерт вказує на те, що відповідно до ухвалених минулого року Правил із запровадженням п’яти зон, почався перерозподіл рекламного ринку, оскільки під заборону потрапили конструкції малих розмірів. А затверджена згодом схема, за якою дійсно скорочується кількість наземної зовнішньої реклами, в результаті збільшить частку представників великого бізнесу і фактично знизить конкуренцію, що вже й так більш ніж суттєво позначилось на вартості розміщення реклами для замовників.

Місто недоотримує кошти за рекламу в метро

Інша проблема – реклама у метрополітені. Адже це факт, що вартість використання комунальної власності (розміщення рекламних носіїв на станціях метро) була встановлена ще у 2013 році, і з того часу не змінювались. Обіцяне запровадження конкурсів на право розміщувати рекламу на майні метрополітену з використанням системи ProZorro.Продажі досі не відбулось. Хоча перші ж аукціони могли б показати реальну ринкову ціну реклами в метро, і виявити величезні кошти, які недоотримує місто.

Київські вивіски

Зображення: Управління з питань реклами КМДА

У 2017 році змінили принципи розміщення вивісок

20 квітня 2017 року Київрада ухвалила новий «Порядок розміщення вивісок у місті Києві». Документ містить чіткі вимоги щодо зовнішнього вигляду, які відображені у спеціальному посібнику. Забороняється закривати вивісками балкони, архітектурний та скульптурний декор фасадів, таблички з назвами вулиць і номерами будинків. Важливо, що сама конструкція не повинна створювати перешкод для експлуатації та ремонту будинків.

За один рік усі вивіски потрібно було привести у відповідність до нових правил. Але тривалий час зміни у цій сфері були непомітними. Наприклад, через півроку після ухвалення документу у соцмережах з’явилося  фото подвір’я за адресою Хрещатик, 44, де знаходилося близько 30 вивісок та рекламних носіїв. Однак, у наступному році робота з впорядкування все ж розпочалась. Протягом дев’яти місяців було демонтовано 2418 вивісок.

Власники бізнесу не мають погоджувати вивіски, а лише повідомляти про них

Але при цьому вивіски мають відповідати нормам, багато з яких стосуються зовнішнього вигляду історичних будинків. Підприємці мають подати документи для отримання висновку стосовно відповідності вимогам розміщення.

Досить довго механізм повідомлення не працював. Проблеми з розміщенням нових вивісок виникали, зокрема через те, що Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) не мали бланків для того, щоб оформлювати документи за новим порядком. Проте зараз ситуація змінилась. Олександр Смирнов розповів, що також запрацював онлайн-сервіс, за допомогою якого підприємці зможуть подати документи. Раніше це робилось виключно через ЦНАП в паперовому вигляді, а зараз, протягом десяти днів можна отримати відповідний висновок не виходячи з дому.

Підприємці мають стати більш відповідальними користувачами міського простору

Однак, якщо з механізмом розібрались, то з відповідальністю підриємців – ні. «В нас постійно ведуться демонтажні роботи: і вдень, і вночі по всьому Києву. КП “Київреклама” публікує звітність на власному сайті», – розповідає Олександр Смирнов. На його думку, все залежить не лише від роботи комунальників. Підприємці повинні бути соціально відповідальними. Перед розміщенням рекламних засобів бізнесмени повинні враховувати нові правила та отримувати відповідні документи. Слід розуміти, що при розміщенні власних рекламних засобів необхідно враховувати естетичну привабливість та особливості архітектури того чи іншого місця.

«Після зняття реклами з деяких ділянок ми бачимо в якому жахливому стані залишаються фасади. Утримання фасадів в належному вигляді – це обов`язок утримувачів будівель та споруд», – вважає Смирнов.

Для контролю за розміщенням вивісок в Управлінні з питань реклами є фахівці з моніторингу, які проводять роботи по місту та складають акти обстеження. Далі фіксуються порушення, складається вимога про демонтаж та направляється листом на адресу підприємства. Протягом трьох днів після отримання вимоги, підприємець повинен власними силами демонтувати рекламний засіб, або, по закінченню терміну, їх демонтує КП «Київреклама».

Нові правила працюють, але не повністю

Олександр Пліва також прокоментував зміни, що стосуються розміщення вивісок. Є позитив: видавати дозволи на розміщення реклами на фасадах будівель стали дійсно швидше. За даними Пліви, в середньому процедура оформлення рекламної вивіски зараз триває півтора-два місяці. Якщо ж мова йде про звичайні вивіски без реклами, то отримати підтвердження, що така вивіска відповідає встановленим містом вимогам, можна ще швидше. У тестовому режимі нарешті запрацював й електронний сервіс для цього, однак для його повноцінної роботи треба ще внести деякі зміни до діючого порядку розміщення вивісок.

Що ці зміни означають для киян?

По-перше, менше візуального шуму. в місті Виокремлення зон для розміщення рекламних засобів дозволяє запобігти хаотичному встановленню рекламних конструкцій. Також важливою зміною стало збільшення нульової зони (історичного центра міста), де встановлювати рекламні засоби заборонили.

Поступово в Києві відбувається демонтаж рекламних конструкцій, які можуть негативно впливати на безпеку пішоходів та водіїв. За новими правилами рекламні засоби не повинні перекривати знаків дорожнього руху, розміщуватися у місцях концентрації ДТП, зокрема, заборонено рекламні конструкції у вигляді перетяжок над дорогами тощо. Раніше все це розмивало увагу водіїв на дорогах.

Впорядкування вивісок також триває. Запроваджено електронний сервіс для підприємців, однак не всі вони дотримуються встановлених вимог і досі думають, що яскрава вивіска здатна привабити більше клієнтів. Але законодавство залишається недосконалим, чим ускладнює виконання правил. Та й демонтаж відбувається не так швидко, як це могло б бути.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 274 днів. За цей час ми опублікували 23472 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button