За даними Головного управління статистики у місті Києві, 63% населення міста сьогодні проживає на правому березі. Вважається, що саме тут розташовано більшість офісів компаній, культурних центрів та місць відпочинку. При цьому населення лівого берега, хоч чисельно й менше, все ж нараховує мільйон людей. І тому лівобережні райони міста розвиваються не менш активно.
«Хмарочос» поспілкувався з засновницею Дикого театру Ярославою Кравченко, що живе та працює на правому березі та Ігорем Киричком, аналітиком IT-компанії, який живе та працює на лівому. Дізнавалися про інфраструктуру та стиль життя киян по різні сторони Дніпра.
Ярослава Кравченко,
засновниця Дикого театру
та ведуча програми «#@)₴?$0 з Майклом Щуром»
Я переїхала з Умані до Києва у 2000 році навчатися у спортивному інтернаті. Він розташований на бульварі Лепсе (нині – бульвар Вацлава Гавела, – ред.), це Відрадний. Тому Київ для мене тоді був таким: багато трамвайних колій, багато зелені та озеро, навколо якого ми бігали. Але на вихідних ми мали змогу виїхати в центр, на Хрещатик. Це вже був інший Київ, ми відкривали для себе неформальний світ, напівпанківські тусовки «в трубі» (в підземному переході, – ред.), де можна було сидіти, пити ром з колою та слухати не завжди талановитих музикантів. Нам це здавалося такою свободою.
Хоча моє перше враження від Києва з’явилося ще раніше, у 1996 році. У мене є фото того дня: мама повела мене в зоопарк та сфотографувала з облізлим ростовим макетом лева.
Тролейбус в центрі
Починаючи з 2003 року, коли я вирвалася з Відрадного, постійно живу в центрі. Коли живеш у центрі, ти можеш вийти з дому в піжамі та з келихом вина в руках і йти гуляти Рейтарською чи Ярославовим Валом. І відчувати себе добре, відчувати себе вдома. Крім того, у центрі є багато вуличок та внутрішніх двориків, куди цікаво зазирнути та потрапити наче у інше століття чи інший світ.
Найбільше у Києві мене дратує транспортна система. І тому я певною мірою змінила своє життя так, щоб з нею майже не зіштовхуватися. Я намагаюся працювати вдома, і обираю кілька днів на тижні, коли виходжу і налаштовую себе на пересування містом, затори і зустрічі з людьми. У транспорті я зазвичай працюю або займаюся самоосвітою. Я підписана на купу Telegram-каналів з маркетингу. Цікавлюся цим, тому що важливо, щоб театр комунікував з глядачами сучасними методами.
У мене довга історія взаємодії з автомобілями. Мій батько дуже любив автомобілі, вдома їх завжди було кілька. Як тільки я почала діставати ногами до педалей, мені дозволяли пробувати водити на безлюдних дорогах. Тому я дуже чекала можливості нарешті отримати права, мріяла про старий горбатий запорожець, а потім про Москвич 406. Коли нарешті отримала водійське посвідчення, друг віддав мені свій Opel 1956 року. У ньому була така коробка передач, що навіть фізично сильний чоловік не міг перемкнути на задню. Рух у новій для мене транспортній системі, особливо на такому автомобілі, вимагав постійного напруження. Ось так я 15 років мріяла, а потім за два місяці зрозуміла, що мені не подобається водити.
Мій улюблений транспорт зараз – тролейбус. Якщо ти їдеш вдень, коли немає заторів, можеш дивитися через великі панорамні вікна на місто і людей, які кудись поспішають. Я ж зараз намагаюся не поспішати, дозволяю собі довше поспати зранку.
Лівий берег
В певний момент для мене постало питання культурної децентралізації у межах Києва. Оскільки Дикий театр грає у різних локаціях, ми поїхали показувати вистави у ті райони, де немає культурних центрів. Наш експеримент був пов’язаний з ДВРЗ, місцем, де майже не зустрічаються люди і автобус може проїхати раз на годину. Ми знайшли там крутий Будинок культури, але до нього потрібно було діставатися лісами і полями. Хоча наші глядачі звикли слідувати за нами на різні майданчики, тим, хто дійшов таки до ДВРЗ, потрібно було дати медаль за відданість.
При цьому, я зрозуміла, що людям важливо виїжджати з дому. Саме тому більшість театрів зосереджено в центрі міста. Мені у 13 років було необхідно вирватися в центр, пройтися Хрещатиком. Так само важливо для людей виїхати зі своїх спальних районів, пройти цей своєрідний ритуал. Водночас, зараз можна побачити іншу тенденцію. “Сцена 6” на Голосіївській, Арт-завод Платформа, ВДНГ знаходяться далеко не в центрі, але там відбуваються настільки ексклюзивні активності, що люди готові їхати туди.
З Диким театром ми організовували виставу ще на Лісовій, у спортивному інтернаті, і цей район відкрився для мене як місце, де виховуються майбутні українські спортсмени. До цього Лісова у мене асоціювалася виключно з «секондом». Там можна знайти абсолютно ексклюзивні речі як для вистави, так і для себе. Наприклад, ось цей комбінезон (Ярослава прийшла на інтерв’ю у леопардовому комбінезоні, – ред). Але найкрутіша річ, яку я там знайшла, – моя червона шуба. Я її вторгувала за 70 гривень, здається. Продавчиня тоді мені сказала, що це не шуба, а домашній халат. І я постійно дивлюся на неї, і намагаюся уявити людину, що у цьому величезному плюшевому червоному манто ходила по хаті.
Якщо говорити про криміногенність, ні на Лісовій, ні на ДВРЗ я не відчувала небезпеки для себе. Можливо, я така безстрашна, але Київ – це спокійне місто. Краків чи Барселона, наприклад, здаються мені більш небезпечними.
Дикий театр
Ні мені, ні вам не подобається, коли повчають. Тому у театрі ми використовуємо сатиру. Це один з найкращих інструментів, який дозволяє розкрити проблему. У нас дуже хороша, інтелектуальна, свідома аудиторія. Але коли у театрі гасне світло, коли людина сидить перед монітором сама, у цей момент відкриваються її справжні погляди. У одній з вистав у нас є персонаж кума-гомофоба. Коли він виходить на сцену і починає висловлюватися, я бачу, як частина глядачів у залі відстоює його гомофобні позиції. Це все дуже смішно, але ти бачиш, як насправді реагують люди, і потім можеш з цим працювати, знову ж таки гумором. Це допомагає людині пережити певні емоції та вийти з зали вже з певним залишком.
У нас була вистава «Zoo» за мотивами Едварда Олбі. Вона про самотність у місті, про те, як часто ми пробігаємо повз людей, яким погано. Вистава проходила у зоопарку у форматі променаду . У певний момент з’являвся чоловік, що усім заважав, намагався отримати увагу від глядачів. Це був імерсивний проект, гості не знали, хто актор, а хто ні.
Вистава закінчується трагічно: цього чоловіка вбивають. На момент розв’язки ми залишали глядачів сам на сам з «трупом», вони не мали можливості запитати, чи це кінець вистави. Ця сцена тривала десять хвилин: хтось починав аплодувати, сподіваючись, що актор встане, хтось панікував, починав робити штучне дихання, викликати швидку, хтось просто йшов. І це, можливо, був не зовсім коректний експеримент з нашими глядачами, але нам було важливо поговорити з ними на ці теми. У великому місті ти можеш дозволити собі байдужість, але ця байдужість може коштувати комусь життя. Be wild but stay human (будь диким, але залишайся людиною) – таким був слоган цієї вистави.
Так само у програмі з Майклом Щуром. Ми жорстко «стібемо» все навколо, доводимо теми релігії, толерантності тощо до больового порогу, щоб зрозуміти, в якому стані наше активне свідоме суспільство знаходиться зараз.
Енергія маси
Часто у скупченні людей можна відчути енергію маси. Ти заходиш в тролейбус, дивишся на кількох людей і розумієш, що сьогодні місто заряджене чимось негативним. Одна іскра може призвести до вибуху. Я у такі моменти намагаюся втікти назад додому. А буває навпаки, заходиш – і усі ввічливі, день наповнений любов’ю. Тоді ще більше часу хочеться провести в цьому суспільстві. Моя улюблена погода – жовтнева, коли тепло, і у центрі всі люди такі розслаблені. Дуже надихає, коли ти з містом в одному ритмі.
Ігор Киричок,
аналітик в IT-компанії «EVO»
Я переїхав з Ніжина до Києва коли вступив до Київського національного лінгвістичного університету. Його гуртожитки розташовані на правому березі, у нас з вікна відкривався вид на вогні великого міста. Спочатку було, звісно, трохи страшно. Але я швидко звик, зараз мені подобається Київ. Тут більше людей, більше можливостей для навчання та розваг.
Уже потім ми з сусідами переїхали на Троєщину, і дуже багато жартували з цього приводу. Але мені не доводилося щодня їхати на правий берег – і це було великим плюсом. Загалом, Троєщина виявилась дуже тихим і спокійним районом.
Три улюблені місця
У мене є три улюблені місця у Києві, і всі вони на лівому березі. Перше – це кінотеатр Wizoria у ТРЦ «New Way». Для мене дуже важливий звук у кіно, але у багатьох київських кінотеатрах він більше нагадує звук домашніх колонок на максимальній гучності. У цьому плані Wizoria крутий, з ним може зрівнятися хіба IMAX. На прем’єрних показах тут влаштовують різноманітні івенти, наприклад, на «Богемну рапсодію» був запрошений кавер-бенд.
Крім того, мені подобається ігровий клуб «Нора». Настільні ігри – це одне з моїх хобі, і я часто приходжу туди з друзями. Останнього разу ми грали в «Сутінкову імперію» (англ. – Twilight Imperium) одинадцять годин поспіль. Це масштабна гра з великою кількістю стратегій та можливостей, ми почали грати з самого ранку, і за цілий день вона взагалі не набридла. Довше я грав, певно, тільки в «Підземелля і дракони» (англ. – Dungeons & Dragons). У ній партія може продовжуватися щоразу, коли ви збираєтеся з гравцями. За три з половиною роки ми закінчили тільки одну гру, друга досі триває.
Третє місце – кіоск з шаурмою на вулиці Бориспільській. Там справді крута шаурма.
Усе необхідне поруч
Найбільше у Києві дратують, звісно, затори. На лівому березі вони бувають не так часто, але я періодично потрапляю у затор, коли мені потрібно потрапити на правий. Хоча це буває рідко: останнього разу близько півтора місяці тому. Я не настільки люблю гуляти, щоб заради цього кожні вихідні їхати в центр. Якщо хочеться пройтися, поруч є величезний парк Партизанської слави. На правий берег я тоді їздив у магазин настільних ігор, хотів подивитися на їхню колекцію.
Насправді, у Києві розвинута транспортна система і немає проблеми дістатися до потрібного місця, якщо це не година-пік. А ще існує купа сервісів доставки, які можуть привезти усе необхідне прямо до тебе додому. Це теж зменшує потребу їхати на інший берег.
Поки що я не стикався з необхідністю мати власний автомобіль. У Києві я орендую квартиру, а тому маю змогу переїхати ближче до роботи, щоб не витрачати багато часу на дорогу кожного дня. Зараз я живу на вулиці Ялтинській, і до офісу поряд зі станцією метро «Бориспільська» мені їхати 15 хвилин на трамваї. Найчастіше користуюся саме ним. Тут їм часто вдається рухатися за графіком, оскільки заторів немає. У дорозі я часто читаю, і в трамваї це робити зручніше, ніж у маршрутках, що постійно торохтять. З останніх книг – це «Відьмак» Анджея Сапковського та «Гола статистика» Чарльза Вілана.
Більше ніж офіс
Я не думаю про те, щоб працювати з дому. По-перше, немає можливості отримати віддалений доступом до частини систем або моя робота вимагає фізичної присутності біля обладнання. По-друге, мені подобається тут. Ми працюємо у реконструйованих будівлях колишнього заводу, офіс розрахований на майже 900 людей. У нас навіть є така річ як «random coffee» (англ. – випадкова кава). Ти можеш приєднатися до системи, і вона визначить тобі випадково співробітника компанії, з яким ти можеш познайомитися, сходити на каву.
У нас також є клуб настільних ігор, ми збираємося щовівторка. Перед моїм робочим столом стоїть ціла купа з коробок з цими іграми. Є й інші групи за інтересами: йога, курси з живопису тощо. В офісі також проводять різноманітні лекції та майстер-класи. Вони відкриті, туди можуть зареєструватися усі охочі. Зазвичай, для гостей проводять також невелику екскурсію. І коли така екскурсія йде офісом, часом відчуваєш себе рибкою у наших кімнатках-акваріумах з прозорими стінами. «А тут живуть аналітики. Прохання їх не годувати і руками не чіпати».
А ще у офісі є столова, бібліотека і спортзал. Загалом, майже уся потрібна мені інфраструктура у найближчому доступі.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті