Поділ став місцем великого транспортного експерименту в Києві. Тут зробили пішохідний простір і планують реконструювати декілька важливих транспортних артерій. Пояснюємо, як це вплине на рух у місті.
Є декілька планів реконструкцій вулиць, що позначаться на транспортній ситуації в районі. Вони стосуються Контрактової площі, вулиць Верхній і Нижній Вал, Кирилівської, Глибочицької і добудови Подільсько-Воскресенського моста. У партнерстві з SAGA Development розповідаємо про наймасштабніші проекти.
Пішки на Поділ
З появою пішохідного простору на Контрактовій площі і вулиці Сагайдачного запрацювала нова схема дорожнього руху на Подолі. Рухатися по-новому район буде в три етапи. Наразі впроваджено перший У пішохідній зоні після реконструкції облаштують і велосипедні шляхи. Це буде зроблено за допомогою брукування вулиць – напрям руху велосипедом вказуватимуть залізні вставки на дорозі. Однак пріоритет у русі тут матимуть все-таки пішоходи.
Проект «Нова Контрактова» передбачає реконструкцію не лише площі, але й трамвайної лінії та зупинки «Контрактова площа». Ідеться про ділянку в межах Контрактової площі, вулиць Костянтинівська, Межигірська, Верхній Вал та підземного пішохідного переходу на вулиці Спаській. Замовником робіт є КП «Київпастранс», а виконавцем – ТОВ «Транселектропроект». Вартість проекту – 5,4 мільйона гривень, загальна вартість робіт – 300 мільйонів гривень. У бюджеті Києва виділили 50,1 млн грн, зокрема 2,1 млн грн на проектні роботи. Після погодження комунальними службами Києва, проект віддадуть на експертизу.
Реконструкція вулиці Сагайдачного також передбачає облаштування пішохідної зони. На це з бюджета Києва на 2019 рік виділено 30 мільйонів гривень. Завершити реконструкцію планують наприкінці 2020 року.
«Найбільший виклик – зробити комплексну реорганізацію руху на Подолі», – коментує Алевтина Драженко, менеджерка з комунікацій проекту «Нова Контрактова». Вона сподівається, що комплексну стратегію розвитку для Подолу вдасться розробити в межах проекту «Інтегрований міський розвиток Подільського району». Це спільний проект німецької організації GIZ і КМДА, які підписали меморандум про співпрацю. До осені 2019 року робоча група в складі представників усіх департаментів КМДА та українських експертів розробить концепцію інтегрованого розвитку для Подільського району.
«Важливо, щоб жителі долучались до процесу на всіх його етапах», – каже Алевтина Драженко. Курує проектом німкеня Катаріна Георге, яка має досвід у містобудуванні та розуміння процесів мобільності у місті. Загальну стратегію розвитку мобільності Подолу розроблятиме компанія «А+С Україна», яка зробила для Києва транспортну модель. «Потрібно проаналізувати міську і національну політику у сфері розвитку мобільності, зібрати дані щодо транспортного попиту і транспортної пропозиції, проаналізувати Генеральний план, визначити майбутні потреби, зробити SWOT-аналіз, нанести пропозиції на мапи», – пояснює керівник компанії «А+С Україна» Дмитро Беспалов.
«Загальна стратегія проектів на Подолі, наскільки мені відомо, – це компенсація втраченої пропускної спроможності Контрактової у зв’язку з її пішоходизацією. Для зміни мобільності на Подолі потрібні загальноміські, а не точкові заходи», – вважає Дмитро Беспалов. Експерт наголошує, що напрямок розвитку вулично-дорожньої мережі Подолу залежатиме від планувального рішення підключення Подільського мосту.
Велосипедом на Поділ
Поділ вважається зручним для велосипедистів через плаский рельєф. Проте зараз тут немає жодної велодоріжки. Перша має з’явитись на вулиці Межигірській після реконструкції трамвайної лінії та зупинки «Контрактова площа» і підземного пішохідного переходу на вулиці Спаській. «У цьому проекті передбачено побудову двосторонньої велодоріжки по Межигірській, яка починатиметься від перехрестя на Спаській й буде закінчуватися перед початком Валів (вул. Нижній Вал). Задля цілісності та безпеки руху велосипедистів її продовження потрібно передбачити на Валах», – каже координаторка київської роботи Асоціації велосипедистів Києва Яна Брик.
У межах пішохідного простору на Контрактовій площі, де пішохід має пріоритетне значення, велодоріжка не буде маркуватись. За допомогою металічних вставок буде показано лише траєкторію руху і поворотів. У пішохідній зоні рухатись велосипедом дозволено на швидкості, яка не перешкоджає руху пішоходів.
Одним з наймасштабніших транспортних проектів на Подолі можна вважати реконструкцію вулиці Кирилівської. Передбачається розширення проїжджої частини, знесення будинків і збереження трамвайної лінії посередині дороги. Загальна вартість проекту – 480 мільйонів гривень, з яких у міському бюджеті на 2019 році закладено п’ять мільйонів. Замовником робіт є КК «Київавтодор».
У проекті вулиці Кирилівської заплановано дві односторонні велодоріжки, але є причини, які відтерміновують такий редизайн. «Київавтодор каже, що тут є багато будівель, які потрібно зносити, і це зупиняє весь процес з велодоріжками. На мою думку, це в жодному випадку не має перешкоджати розробці якісної велоінфраструктури. Ми наочно під час виїзду разом з представниками Департаменту транспортної інфраструктури КМДА та КК «Київавтодор» переконались, що тут можна створити комфортну велоінфраструктуру без спішування», – розповідає координаторка АВК по Києву.
Магістральний веломаршрут потрібен і на вулиці Глибочицькій, бо це найзручніший шлях для велосипедистів, який сполучає нижнє місто з верхнім. Реконструкцію Глибочицької замовляє КП «Київпастранс» на суму 461,49 мільйонів гривень. Наразі проект стосується лише трамвайної лінії і передбачає збереження трамвая посередині вулиці. У вересні 2018 року було оголошено тендер, який так і не відбувся. У бюджеті Києва на 2019 рік на реконструкцію Глибочицької коштів не передбачено.
«Проект Глибочицької, який ми побачили від Київпастрансу, не мав жодних роз’яснень, у ньому не передбачався велопереїзд у місцях перетину велосипедної доріжки з проїжджою частиною, чи рішення з безпеки пасажирів, які чекатимуть на трамвай. Попри це проект пройшов експертизу», – зазначає Яна Брик.
«Вулиці Верхній і Нижній Вал не слід чіпати, поки не буде вирішене питання з мостом, бо зараз це магістраль в нікуди. Наразі тут потрібно зробити наземний пішохідний перехід на перехресті Костянтинівської з Валами. Його облаштування не потребує реконструкції вулиць. Один з варіантів проекту передбачав розв’язки на кілька рівнів, але замовника в КМДА попросили прибрати естакади. Затвердженого варіанту проекту наразі немає», – пояснює транспортний спеціаліст Віктор Петрук, який донедавна працював у Департаменті транспортної інфраструктури КМДА. Велодоріжки на Рибальському мосту передбачені також у його проекті правобережного підходу до Подільсько-Воскресенського мосту.
Трамваєм на Поділ
Сьогодні зручних умов руху немає ані для трамвая, ані для пасажирів. Трамваї зупиняються в заторах, бо колії прокладені посередині вулиці, а пасажири вимушені перебігати дорогу перед машинами, щоб зайти і вийти.
Цю проблему видно, зокрема, на вулиці Кирилівській. На думку Віктора Петрука, проїзну частину Кирилівської варто залишити в нинішніх межах, розширивши максимум на півтора метра, а для трамвая зробити відокремлене полотно. «Є проект розширення Кирилівської до шести смуг з трамваєм посередині, який я вважаю невдалим. Трамвай посередині вулиці зупиняє рух транспорту, а посадка-висадка пасажирів є небезпечною і незручною, особливо для людей з обмеженою мобільністю», – каже експерт.
Історія повторюється на Глибочицькій, де за проектом реконструкції Київпастрансу передбачається збереження трамвая посередині вулиці. «Нинішній проект потребує коригування. Зараз він стосується лише трамвайної лінії, але потрібна комплексна реконструкція вулиці. Особливо з урахуванням того, що на Глибочицькій підвищиться навантаження після добудови Подільсько-Воскресенського мосту. Зараз там дві смуги руху, з трамвайними коліями посередині. А потрібно зробити чотири смуги руху, трамвай під бортом і магістральний веломаршрут», – вважає Віктор Петрук.
Автомобілем на Поділ
На мобільність Подолу кардинально впливає Подільсько-Воскресенський міст, причому навіть зараз, коли він недобудований. У бюджеті Києва на 2019 рік на будівництво Подільського мостового переходу заклали 630 мільйонів гривень. У Київраді очікують, що на кінець року об’єкт буде готовий наполовину.
Замовником проекту Подільсько-Воскресенського мосту, який почали зводити ще в 2003 році, є КП «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд міста Києва». Алевтина Драженко звертає увагу, що Подільський міст зараз будується на основі ТЕО 1993 року, хоча транспортні та містобудівні підходи відтоді суттєво змінилися. Кінцевий термін усіх робіт постійно відтягується, зараз визначено дедлайном 2021 рік. Зі слів Петрука, на сьогодні освоєно 60% бюджету і, теоретично, на завершення будівництва потрібно 5-6 років. Нагадаємо, що у Програмі економічного і соціального розвитку м.Києва на 2018-2020 роки на будівництво мосту передбачено 11,2 мільярда гривень.
Віктор Петрук звертає увагу, що затверджений проект мостового переходу не має правобережного підходу. «Проект передбачає виведення трафіку у вуличну мережу Подолу в районі перехрестя вулиць Межигірської та Електриків, а далі водії авто шукатимуть шляхи виїзду у верхнє місто. Буде як з Дарницьким мостом, який не використовується, бо немає ефективних відводів на правий берег. Якщо трафік піде на вулицю Електриків, то це тупик, бо проекту тунелю на Лук’янівську наразі немає», – застерігає Петрук. Він впевнений, що Вали та Глибочицька можуть стати головним правобережним підходом до мосту. За його словами, час на коригування проекту ще є, бо транспортна комісія Київради рекомендувала розробити ТЕО цього мосту. Наразі воно розроблено і чекає розгляду.
Про реконструкцію Валів говорять давно, але експерти кажуть, що завершеного проекту наразі немає. Наприкінці 2018 року голова Подільської РДА Віктор Смирнов заявив, що реконструкцію Верхнього і Нижнього Валів розпочнуть, коли буде добудовуватися Подільсько-Воскресенський. Разом з тим у київському бюджеті-2019 не передбачено коштів на реконструкцію Валів.
Поділ стає місцем урбаністичних експериментів у Києві, і не лише транспортних. Саме на Подолі стартував масштабний проект – незалежна студія «Постпромисловий Київ. Трансформації в Україні», організована в рамках співпраці Массачусетського технологічного інститут (MIT) та компанії SAGA Development у партнерстві з Urban Curators. Студія має на меті проаналізувати та розробити сценарії трансформації частини промислового району Подолу в Києві.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24976 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті