Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Ужовтні 2018 року вулиці Києва заполонили десятки кур’єрів з яскраво-жовтими рюкзаками Glovo. Через чотири місяці – в лютому 2019 року – до них приєднались салатові сумки кур’єрів UberEats. Крім піших, є кур’єри на велосипедах, мопедах та автомобілях. Поки сервіси працюють переважно у центрі столиці, але поступово розширюють своє покриття і кількість ресторанів-партнерів.

«Хмарочос» вирішив дізнатись, як працюють ці сервіси і як вони впливають на розвиток міста.

«Веземо все» і «доставимо швидше, ніж за годину»

Міжнародний сервіс доставки Glovo офіційно працює в Києві з початку жовтня 2018 року. Україна стала двадцять першою країною, де з’явився цей іспанський сервіс.

Glovo – це мобільний додаток родом з Барселони. Завдяки йому можна отримувати і відправляти будь-які речі та продукти вагою до дев’яти кілограмів і параметрами до 40x40x30 см в межах міста. Кожного року по всьому світу через Glovo доставляється 20 мільйонів замовлень.

Хоча компанія працює під гаслом «Веземо все», ⅔ замовлень – це доставка їжі з ресторанів. Але в цей перелік не входить доставка продуктів з супермаркетів. Це – окрема опція Glovo.

За словами директора з регіонального розвитку Glovo Утсава Агарваля, в Києві доставка з ресторанів становить до 80% від загальної кількості замовлень. На сьогодні компанія доставляє їжу з понад 400 мереж та ресторанів.

Бізнес-модель компанії будується на двох головних платежах – комісія від партнерів сервісу (закладів харчування), а також плата за доставку, яку сплачує клієнт. На сьогодні Glovo доставляє їжу з МакДональдс за 20 гривень і – від 30 до 60 гривень з інших точок в залежності від відстані.

Почавши з центру, компанія поступово розширює покриття в Києві і вже працює у спальних районах – на Позняках та Оболоні. Компанія планує покрити всю територію столиці вже до кінця першого кварталу 2019 року, а наступного року – вийти на ринок доставки у Харкові, Дніпрі, Львові та Одесі.

UberEats – це сервіс доставки їжі з різних закладів харчування, який сьогодні працює в понад 400 містах світу.

Вийти на український ринок дочірня компанія Uber планувала ще влітку 2018 року, однак потім плани змінилися і офіційно доставка UberEats запрацювала в Україні в лютому 2019 року. На старті до компанії долучились 200 ресторанів та мереж.

Як і в Glovo, бізнес-модель тут будується на комісії з ресторанів, а також на оплаті за доставку. Вона є однаковою для всіх замовлень – 30 гривень. В перший місяць скористатись доставкою можна було безкоштовно, ввівши промокод HELLOKYIV.

Зворотна сторона медалі

На перший погляд вихід в Україну таких потужних міжнародних компаній, як Glovo та UberEats, можна вважати значним досягненням, оскільки це збільшує обсяг ринку послуг з доставки та створює додаткові робочі місця. Однак ці новації можуть нести й потенційні ризики, яким зазвичай не надають значної уваги.

Як вже говорилось вище, для своєї діяльності і для оплати роботи кур’єрів обидві компанії беруть відсотки від замовлень у своїх партнерів-закладів. Цей відсоток компанії зазвичай відмовляються розголошувати, посилаючись на комерційну таємницю.

За даними Forbes, у США цей відсоток складає 30% від замовлення. В Києві він приблизно такий самий.

Замовляючи страву за 100 гривень, споживач платить 70 гривень ресторану та 30 гривень – компанії, й додатково сплачує за доставку.

На думку економістів, у майбутньому це може призвести до поступового банкрутства ресторанів, адже сервіс забороняє їм компенсувати комісію підвищенням вартості їжі на доставку.

«Ресторанний бізнес в США не є дуже прибутковим. Навіть такі гіганти, як МакДональдс мають прибуток на рівні 22%. У невеликих сімейних ресторанів він ще менший – 5-10%. Комісія 30% може знищити такі ресторани», – відмічає економіст Кемерон Кенг.

Втім українські ресторатори з радістю зустріли появу Glovo та UberEats в Києві. Це зокрема стосується ресторанів і мереж Mimosa Brooklyn Pizza, Milk Bar, Musafir, Gogi, ORANG+UTAN і Bistro Bistro, Salateira, Menya Musashi та інших.

«Ми звичайно платимо відсоток Uber та Glovo, адже у них великі витрати на кур’єрів, та роботу колл-центра. Але відсотки не такі й великі, задовільні як для на нас, так і для клієнтів. Співпрацею задоволені. Є питання становлення – їм потрібно тренувати кур’єрів, нам – робити кращу упаковку і звикати працювати у години-пік в обідні години. Але в цілому дуже хороший сервіс. Самі б ми, напевно, не скоро зробили доставку, хоча попит і є», – розповіли «Хмарочосу» в мережі ресторанів кримськотатарської кухні Musafir.

Засновник компанії з доставки їжі GUD FOOD Олександр Гудков відмічає, що заявлені 30% – це загальні умови, на яких працюють компанії.

«Якщо Glovo та UberEats цікаві якісь конкретні вендори, то компанії роблять для них значний дисконт. Умови договору з кожним вендором обговорюють окремо. Водночас ресторани, яким потрібні замовлення, готові працювати і на загальних умовах, щоб забезпечити більші обороти», – говорить він.

Як заробляти 20 000 гривень на місяць

На сайтах пошуку роботи сервіси доставки пропонують своїм кур’єрам зарплатню від 15 до 20 тисяч гривень на місяць. Її розмір залежить від компанії (в UberEats пропонують 15 000 грн, в Glovo – 17 000 грн), а також від того, на якому транспорті працює кур’єр. Найменше отримують піші кур’єри (в середньому 11 000 грн), найбільше – кур’єри на автомобілях (понад 20 000 грн). Піші кур’єри є лише в Glovo, але вже найближчим часом компанія планує відмовитись від їхніх послуг і перевести усіх на велосипед або скутер.

Альона Марченко працює кур’єром Glovo понад два місяці. «Якось друг розповів про можливість працювати в час, коли було зручно. Це могла бути година, а могло бути і десять. Мені такий варіант підходить – бо мені незручно працювати за фіксованим графіком. Інколи я можу екстренно їхати в інший населений пункт або працювати волонтерити. Так я стала кур’єром Glovo», – згадує дівчина.

Заробітна платня рахується наступним чином: кожна робоча година коштує 40/60/85 грн (пішки/велосипедом/автомобілем). Далі рахуються бонуси за замовлення – 10 замовлень/400 гривень; 20 замовлень/900 гривень; 30 замовлень/1500 грн і так далі. За 70 замовлень кур’єр отримує близько 5 000 грн бонусів.

«Я працювала, наприклад, 10 годин і виконала 10 замовлень минулого тижня – отримаю в середу 800 гривень. До того працювала 30 годин (1 200 гривень) на тиждень і виконала 31 замовлення (930 гривень), ще був бонус розміром 500 гривень й інший бонус у розмірі 150 гривень. Загалом вийшло 2780 гривень. І це я працюю без транспорту, якщо мати велосипед – буде більше платаня погодинно та зможеш виконати більше замовлень. Хлопці на скутерах точно отримують 15-20 тисяч на місяць», – пояснює дівчина.

Однак, щоб отримувати таку зарплатню, кур’єру на скутері або на велосипеді необхідно працювати щонайменше 40 годин на тиждень і виконати 50 замовлень.

В UberEats для кур’єрів діє погодинна оплата праці. Є система бонусів, але вона встановлюється індивідуально. Також між компаніями є ще дві важливі відмінності:

– в UberEats взагалі немає піших кур’єрів – лише на велосипеді, мопеді та автомобілі;

– в Україні компанія діє через посередників, які наймають кур’єрів. За свої послуги агентство бере 10% від заробітку кур’єра.

Одна година роботи кур’єра на власному транспорті коштує від 80 до 120 гривень залежно від часу доби. Найвищі ставки в будні дні з 11:00 до 15:00.

Кур’єри, які не мають власного транспорту, мають віддавати ще 10% заробітку за оренду велосипеда або мопеда. Через таку різницю в оплаті, в чатах кур’єрів UberEats активно обговорюють питання, де придбати або відремонтувати велосипед.

Щоб отримувати на місяць 16 000 гривень в UberEats, треба працювати 40 годин на тиждень.

Така заробітна плата за даними Мінфіну дорівнює середній заробітній платі по Києву – 16 500 гривень. Однак не виключено, що в майбутньому компанії можуть переглядати погодинну оплату кур’єрам в бік зменшення. Таку тактику обирають в інших країнах, де служби працюють довше.

Наприклад, у жовтні 2018 року компанія UberEats у Великобританії зменшила погодинну оплату праці кур’єрів з 4 до 2,5 фунтів стерлінгів. При цьому компанія ввела додаткові бонуси за виконання замовлень в години-пік. Таке зменшення заробітків більшості призвело до страйку кур’єрів, які порівнювали UberEats з «сучасним рабством».

В Україні про такі наміри компаній поки ще не відомо. Також поки немає і сильного плину кадрів. «Усі “гловери”, що прийшли разом зі мною в компанію, продовжують працювати. Разом це 15 осіб», – відмічає Альона Марченко.

Більше кур’єрів – більше велодоріжок?

На сьогодні найшвидшим способом доставки в місті залишається велосипед. На відміну від автомобіля, велосипедист не витрачає часу на стояння в заторах і йому не потрібно витрачати кошти на бензин, відмічає урбаніст Григорій Мельничук.

«Поступово кількість велокур’єрів та кур’єрів на мопедах буде зростати. Це у свою чергу сприятиме попиту на велоінфраструктуру. Важливий момент – сьогодні багато українців розглядають велосипед лише як транспорт для прогулянок або занять спортом. Зростання кількості кур’єрів розширить використання велосипеда з іншими, в тому числі й бізнес-цілях», – вважає він.

Проте з іншого боку Мельничук очікує збільшення кількість ДПТ у центральній частині міста, особливо в пікові години.

«На околиці ймовірність ДТП менша, бо там менша кількість транспорту і клієнти розташовані не так щільно. Але цього етапу в розвитку міста не уникнути», – пояснює він.

Транспортний експерт, директор компанії «А + С Україна» Дмитро Беспалов стверджує, що такі сервіси як Glovo та UberEats мають знати про трафік у реальному часі і будувати маршрути в об’їзд заторів. Бо час – це їхні гроші. З іншого боку, це прояви нового напрямку в shared economy, який можуть позитивно вплинути  на місто, взявши потребу у міжпікових переміщеннях на себе.

«Але більше мопедів і велосипедів, на жаль, у нашому випадку дорівнює більшій кількості ДТП. Це закономірно, втім, безпека в кількості – за більшої частки цих учасників руху від загальної кількості, ДТП починають рідшати», – говорить Беспалов.

В Асоціації велосипедистів Києва (АВК) таке зростання кількості кур’єрів на велосипедах розглядають як додатковий аргумент для адвокації велоінфраструктури в Києві.

«Кур’єри Glovo та UberEats здійснюють доставку на велосипедах – найдешевшому та найекологічнішому виді транспорту (жодних витрат на бензин, жодних викидів). Проте транспортна інфраструктура для такого бізнесу зараз перебуває на досить низькому рівні й потребує значних інвестицій», – відмічає координаторка роботи АВК по Києву Яна Брик.

В організації підкреслюють, що місто має задовольняти потреби своїх жителів та бізнес спільноти. Відсутність необхідної інфрастуктури призведе до збільшення кількості ДТП за участі велосипедистів.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 274 днів. За цей час ми опублікували 23465 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button