Під час прем’єри фільму «Месники: Кінець гри» головний редактор «Хмарочоса» Тарас Кайдан розповідає, як Marvel Studios та Disney створили найуспішнішу кінофраншизу сучасності.
У 2008 році сталось щось незвичайне. Вийшли перші фільми нового кінематографічного всесвіту Marvel. Але це не були звичні нам фільми про супергероїв – ми вже бачили до цього серії фільмів про Людину-павука, Людей-Ікс, Бетмена. Деякі з цих фільмів були дуже навіть непоганими, але їм чогось не вистачало.
Найкраще з коміксів та блокбастерів
Секрет кінематографічного всесвіту Marvel в тому, що автори вирішили взяти найкраще з коміксів та жанрового кіно. За словами автора комікса про Людину-павука, Стена Лі, іншим фільмам та серіалам про супергероїв не вистачало гумору та людяності, які є у графічних новелах. Тож цього разу у Marvel Studios вирішили зробити все інакше.
Усі персонажі фільмів та серіалів мають чітко вибудований характер і мотивацію, яку можна прослідкувати з першого фільму і до останнього. В них є людяність і вони емоційно зрозумілі, близькі глядачу. Наприклад, ми бачимо, як трансформується характер Тоні Старка. На початку франшизи – він самозакоханий мільярдер, у Протистоянні (Civil War) Старк вже бореться з Капітаном Америкою за право обмежити діяльність супергероїв, які можуть стати причиною катастроф, а у «Війні нескінченності» – робить самопожертву, коли відправляється на невідомому космічному кораблі на Титан, щоб зустрітись там с Таносом. І так відбувається з кожним персонажем протягом 11 років і 22 фільмів.
Але в усіх діях героїв є логіка, завжди можна знайти відповідь на питання «Чому в цій сцені все сталось саме так», якщо орієнтуватись у кіновсесвіті. Кожен діалог, кожна сцена формує правила та обмеження, у яких мають діяти персонажі. І секрет в тому, що сценаристи потім дотримуються цих правил, заданих в кожному фільмі, вибудовуючи наступні історії. Якщо, приміром, молот Тора, Мйольнір може підняти тільки достойна людина, то так і є впродовж всієї франшизи. Це впливає на прийняття рішень і на подальші сюжетні ходи. Тобто всесвіт не хаотичний, він працює за правилами.
Сюжетна арка
В коміксах такі передумови називаються сюжетною аркою. Цей винахід дає можливість вигадувати практично нескінченну кількість історій, адже кожного разу персонажі мають різні стартові історії, а отже діють з різними мотиваціями. Крім того, умови, в яких вони намагаються досягти своєї цілі, кожного разу різні – їм протистоять різні поганці, дії можуть відбуватись у майбутньому чи з використанням кількох паралельних реальностей тощо.
Завдяки цим правилам, обмеженням та умовам, сюжетній арці, яка об’єднує кіновсесвіт Marvel, сценарій кожного фільму завжди тісно переплетений з іншими. Тому зрозуміло, навіщо ти дивишся наступний фільм. Таким чином, виникає певна синергія цієї саги – кожна стрічка сама по собі є цікавим самодостатнім твором, над яким працювали сотні людей. Але разом усі фільми дають щось більше, бо сценаристи щедро розсипають по франшизі підказки, важливі діалоги, умови функціонування всесвіту та розвиток характерів головних героїв. Адже кожен і кожна з них постійно знаходиться у ситуаціях, коли треба приймати доленосні рішення, перебуваючи під тиском. Це дійсно схоже на те, як перевіряється характер кожної людини у найважливіші моменти її життя.
Ще цікаво, що відповідно до характеру персонажів обирається жанр та стилістика фільму: перша частина трилогії про Капітана Америку – це історичний бойовик, Вартові Галактики – це комедійний sci-fi, «Доктора Стрейнджа» можна назвати містичним трилером, а третя частина «Тора» за стилістикою нагадує фантастичні фільми категорії «В» з 1980-х. Таке розмаїття жанрів не набридає. І це ще одна причина, чому фанатам так подобаються екранізації Месників, а історія конкурента Marvel про Лігу Справедливості від DC Comics принесла авторам близько 60 мільйонів доларів збитків.
Фанатські теорії
За десятиліття навколо кіновсесвіту сформувалась величезна фанатська мережа, яка робить його ще багатшим. Найбільше це помітно по відео на Youtube. Користувачі сервісу розбирають інтерв’ю режисерів та продюсерів, рахують, на скільки фільмів у кожного актора підписаний контракт, по кадрах пояснюють, що відбувається в тізерах та трейлерах. Потім обговорення переноситься у коментарі під відео та дискусії на Reddit.
Але найцікавіше – це фанатські теорії. Використовуючи правила сюжетної арки кіновсесвіту та історії з коміксів, люди пропонують можливі варіанти розвитку історії у наступних фільмах. І часто вгадують окремі сцени чи напрямки розвитку характерів персонажів. Наприклад, перед прем’єрою фільму «Месники: Кінець гри» на Buzzfeed News вийшов матеріал, у якому автор дуже переконливо розповідає свою теорію щодо ілюзорності всього, що відбувалось у попередній частині Месників. Аргументуючи кожен свій крок реплікою з діалогу чи умовою сюжетної арки, з’являється сценарій нічим не гірший за той, що, врешті, глядачам показали у фільмі. Але більшість таких теорій, знову ж таки, може бути знайдена на Ютубі.
Ось ця можливість фантазувати у певних рамках сюжету, вправлятись у майстерності написання сценарію, бути співавтором альтернативних кінцівок фільму дозволяє фанатам бути причетними до кіновсесвіту. Історії про супергероїв – це сучасні міфи, які кожен може переповідати, вдосконалювати та розкривати через них свої почуття, проблеми і світ навколо. А людство любить міфи.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті