Щороку в столиці відкриваються сотні нових закладів, але кількість місць, що готові прийняти людей з інвалідністю, відвідувачів з маленькими дітьми, собаками чи велосипедами зростає зовсім не так стрімко.
«Хмарочос» обрав 25 київських закладів: лауреатів премій «Сіль» та «Пальмова гілка», членів списку кращих ресторанів від журналу «Новое время» та просто популярних ресторанів, щоб перевірити, наскільки дружні вони до різних категорій своїх потенційних відвідувачів.
Що таке дружній заклад?
Інклюзивність. Чимало вимог щодо забезпечення інклюзивності та безбар’єрності визначені у Державних будівельних нормах. Говорячи саме про заклади, Дмитро Щебетюк, засновник громадської організації Доступно.UA, та Володимир Висоцький, спеціаліст з архітектурної доступності, виділяють наступні: наявність пандуса відповідної ширини та нахилу з поручнями, широкі вхідні двері, що легко відчиняються, відсутність сходинок чи інших перешкод всередині. Крім того, ширина основних шляхів повинна були не менше 120 см, а столи достатньо високими, щоб під них можна було заїхати на візку.
Вбиральня має бути просторою, мати спеціальні поручні та широкі двері, що відчиняються назовні. Окремі вимоги стосуються меню: текст повинен бути достатньо великим та зручним для читання, бажано також мати версію шрифтом Брайля. Важливо, щоб персонал закладу був готовий допомогти у разі потреби.
«Якщо враховувати державні норми, безбар’єрних локацій (не лише закладів харчування) сьогодні приблизно 4%, – каже Дмитро Щебетюк. – За час існування Доступно.UA ми перевірили 197 закладів, з них ми рекомендуємо 27. Це 14%. Наші вимоги трохи відрізняються і статистика позитивніша. Адже мета – показати, що є заклади, де чекають на людей з інвалідністю. Щоб більше людей виходило на вулицю та своїм перебуванням у різних локаціях створювали попит на безбар’єрність».
Дмитро також зазначає, що позитивна тенденція є: сьогодні все більше закладів переймаються доступністю та звертаються до організації за консультацією. Переглянути заклади, рекомендовані Доступно.UA, можна за посиланням.
«Хмарочос» виділив три основних критерії для перевірки інклюзивності: безбар’єрний вхід (наявність пандуса, ліфта або вхід на рівні пішохідної зони), безбар’єрність всередині закладу та пристосованість вбиральні для людей на візках. З 25 закладів у 11 вам не вдасться потрапити, не подолавши хоча б однієї сходинки. А спеціально обладнані вбиральні можна побачити всього у п’яти закладах.
Child-friendly. Заклади, дружні до батьків з маленькими дітьми (0-3 роки) можна знайти на мапі спільноти «Київ дружній до батьків і малюків». Серед обов’язкових умов засновниця спільноти Ольга Мирцало виділяє безбар’єрний доступ, наявність сповивального столика (бажано у обох вбиральнях або вбиральні-унісекс) та дружність персоналу до грудного вигодовування.
«На жаль, більшість комерційних закладів не вбачають у батьках з маленькими дітьми своїх постійних клієнтів. Це є індикатором суспільства, де вважають, що жінка повинна сидіти вдома з дитиною, аж поки та не піде у дитячий садочок», – зазначає Ольга.
У межах дослідження «Хмарочос» перевірив наявність сповивальних столиків у популярних закладах. Лише у семи місцях ним можуть скористатися обоє батьків, а у більш ніж половині – 64% закладів його немає взагалі.
Bike-friendly. Жоден із обраних закладів не мав власного велопаркування. «Можна виділити кілька причин цієї ситуації. По-перше, встановлення велопаркування, купівля інструментів, навчання персоналу потребують часу та коштів, які власники не готові витрачати, – коментує Маріанна Маршаленко, координаторка партнерської програми U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»). – Крім того, вони досі не бачать у цьому потреби та не розуміють економічних втрат. З 2017 по 2018 рік кількість велосипедистів у Києві зросла на 40%. Усі вони – потенційні клієнти, які оберуть заклад, що має безпечне паркування та інші зручності».
У березні цього року організація запустила систему сертифікації Bike Friendly Company. Серед обов’язкових вимог до велодружнього бізнесу – наявність велопаркування, розрахованого на 5% відвідувачів, необхідних інструментів для ремонту велосипеда на рецепції та обізнаність працівників з велоінфраструктурою навколо. Сертифіковані заклади вже почали з’являтися на мапі.
Dog-friendly. Ситуація із критерієм dog-friendly виявилася значно кращою. 13 закладів вказали, що вони повністю дружні до тварин, і лише два – що не готовий прийняти відвідувачів з домашніми улюбленцями. Інші ж дозволяють відвідування лише з невеликими тваринами або тільки у певній частині закладу, найчастіше на літній терасі. З 2016 року в Києві існує проект DOGSFRIENDLY, який відзначає дружні до тварин заклади та установи. Переглянути їх можна на мапі.
Гармонійність фасаду. Під час оформлення власного фасаду та вітрини заклади повинні зважати також на збереження візуального образу міста. Маргарита Заіменко, дизайнерка з Агентів змін, прокоментувала для «Хмарочоса» зовнішній вигляд обраних ресторанів. Критеріями оцінки стали вигляд та розмір вивіски, її розміщення, оформлення фасаду та формат літнього майданчика. Крім того, законність розміщення вивісок була перевірена у базі даних «Київреклами». Повністю позитивну оцінку від експертки отримали лише п’ять закладів. Водночас виявилося, що шість закладів не мають дозволу чи порушили правила розміщення своїх вивісок.
Окремим критерієм дослідження стала мова меню, зокрема, наявність української та англійської версій. Лише один заклад не мав меню українською, і ще один – англійською.
На запит «Хмарочоса» ресторани також мали можливість розповісти про соціальні та екологічні ініціативи, які вони запровадили.
Результати. Оцінивши усі зазначені критерії, «Хмарочос» виділив шість із 25 закладів, що найбільше відповідають сучасному баченню інклюзивного, дружнього та соціально відповідального бізнесу.
Urban Space 500
вул. Бориса Грінченка, 9
Urban Space 500 – це громадський ресторан, що відкрився завдяки внескам п’яти сотень киян. Ще на етапі розробки концепції команда вирішила, що заклад буде відповідальним. А тому багато зусиль було спрямовано на формування дружнього та інклюзивного простору. Більшість питань тут обговорюють із профільними експертами, а ключові рішення приймають на загальних зборах.
Заклад прагнули зробити максимально безбар’єрним: до входу веде пандус, всередині немає сходинок, проходи достатньо широкі, а столики – високі. Крім того, тут обладнано вбиральню для людей на візках та встановлено пеленальний столик, яким мають можливість скористатися обоє батьків. Urban Space 500 також має меню шрифтом Брайля.
Питання з велопаркуванням, якого немає, обіцяють вирішити найближчим часом. А ось із dog-friendly позиціонуванням поки не визначилися. «Звісно, нам дуже хочеться створити простір, комфортний для тварин. Але серед наших відвідувачів і навіть засновників є люди, які мають алергію на котів чи собак, – пояснює співзасновник ресторану Олег Бардяк. – Зараз ми радимося з алергологами, щоб виробити зважений підхід до цього питання. Поки ми дуже раді будемо бачити домашніх улюбленців на нашому літньому майданчику».
За словами Маргарити Заіменко, вивіска закладу виглядає добре, але вона розміщена вище та далі від фасаду, ніж потрібно. Літній майданчик Urban Space 500 організували вдало: просто розмістили столики на вулиці поруч із закладом. «Такий майданчик не загромаджує простір, – каже вона. – Ресторанам не варто добудовувати літні тераси, адже вони заважають пішоходам, перекривають фасад будівлі та змінюють конфігурацію, задуману архітектором».
Говорячи про соціальні ініціативи, заклад надає безкоштовний майданчик для проведення тематично близьких та важливих для розвитку міста подій. За перший квартал 2019 року оціночний внесок ресторану в такі заходи (використання приміщень і техніки, допомога персоналу) склав понад 120 тисяч гривень.
Персонал закладу проходить навчання з інклюзивності та недискримінативності, серед працівників є людина з інвалідністю. Крім того, Urban Space 500 приєднався до глобального руху за гендерну рівність HeForShe від ООН Жінки.
Ресторан підтримує ідею зменшення кількості відходів та прагне стати zero waste у майбутньому. Тут використовують металеві та паперові соломинки та вивчають можливості компостування відходів. Персонал Urban Space 500 також регулярно сортує сміття, зокрема, скло та картон. За чотири місяці від запуску цього проекту на переробку передали 1,7 тонни вторсировини.
Більше про сортування сміття у цьому закладі: Ресторан у Києві сортує власні відходи і продукує все менше сміття. Як це можливо?
«Остання Барикада»
Майдан Незалежності, 1
«Остання Барикада» – це мистецько-гастрономічний простір, що належить до Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова. У 2017 році заклад був нагороджений золотою «Пальмовою гілкою» за кращу ресторанну концепцію.
До «Останньої барикади» можна без перешкод спуститися на ліфті ТЦ «GLOBUS» із Майдану Незалежності. Вхід до закладу, за словами експертки Агентів змін, виглядає гармонійно. Тут дійсно приділили увагу безбар’єрності: кут нахилу похилих з’їздів у всіх залах не перевищує 5%, а дверні отвори розраховані на стандартний візок. Вбиральні також облаштовані для людей з інвалідністю. Крім того, тут можна знайти сповивальний столик у гендерно-нейтральній вбиральні. «Остання Барикада», як і інші заклади мережі, на 100% дружня до тварин.
У ресторані відмовилися від пластикових соломинок та пакетів на користь паперових. Особливістю «ОБ» є увага до локальності: тут подають лише український алкоголь та готують виключно з українських продуктів.
«Остання Барикада» працює також як арт-простір: у закладі часто проводять музичні концерти, презентації книг та дискусії. «ОБ» навіть має своє однойменне радіо з подкастами про їжу, музику та навіть футбол. Крім того, Сім’я ресторанів Дмитра Борисова, до якої входить заклад, співпрацює з благодійними фондами, серед яких «Таблеточка», «Життєлюб» та центром доброти для матері та дитини «Мрія Марти».
«Зигзаг»
вул. Рейтарська, 13
«Зигзаг» – це міське кафе на вулиці Рейтарській. Щодо його інклюзивності не доводиться сумніватися: заклад рекомендують у Доступно.UA. Хоча тут і не має стаціонарного пандуса, біля входу обладнана спеціальна кнопка для виклику персоналу. Працівники кафе готові винести складний пандус та допомогти піднятися до закладу за потреби.
Вбиральня тут повністю облаштована для людей на візках. Також у закладі є сповивальний столик, яким можуть скористатися і жінки, і чоловіки. «Інтеграція різних людей в суспільне життя важлива не лише для них, але й для самого суспільства. Посидіти з друзями в кафе, випити вина і поїсти смачну їжу, – це не розкіш, а те, що має бути доступно кожному. Це робить суспільство зрілим і готовим до викликів», – вважає співзасновниця кафе Любов Цибульська. У «Зигзагу» також будуть раді відвідувачам з домашніми улюбленцями.
За словами Любові Цибульської, велопаркування незабаром таки планують встановити. А ось зовнішній вигляд кафе можна назвати гармонійним вже сьогодні. «У ”Зигзагу” правильно розмістили вивіску, виставили столики просто на вулиці і навіть маркіза над ними не перекриває фасаду будівлі», – коментує Маргарита Заіменко.
Як у більшості прогресивних закладів столиці, тут відмовилися від використання одноразових пластикових соломинок.
Читайте також розгорнуте інтерв’ю з співзасновницею кафе: Мій локальний бізнес: кафе «Зигзаг» на Рейтарській
Tin Tin
вул. В’ячеслава Липинського, 15
Tin Tin – це в’єтнамський ресторан, розташований на території Київського велотреку. Проблем із безбар’єрністю тут немає: заклад повністю розташований на одному рівні з пішохідною частиною. Тут облаштовано і сповивальний столик, і вбиральню для людей з інвалідністю. Щоправда, ними не скористатися без допомоги персоналу: через обмежений простір у вбиральнях столик виносять лише на прохання. А до обладнаної вбиральні доведеться просити ключ, адже вона розташована з іншого боку будівлі.
Ресторан позиціонують як dog-friendly і раді бачити тут відвідувачів з собаками незалежно від розмірів. А ось велопарковки Tin Tin, як і інші заклади, не має. «Ця територія належить Київському велотреку, ми не маємо права встановлювати постійні конструкції», – пояснює менеджерка закладу Катерина Потапчук.
У ресторані прагнули скоротити використання пластику, а тому використовують біорозкладний посуд і соломинки з кукурудзяного крохмалю для замовлень to go та дерев’яні ложечки для морозива. Крім того, заклад відкрив вакансію для «Життєлюба»: шукають технічного менеджера.
Маргарита Заіменко позитивно оцінила зовнішній вигляд закладу: «Tin Tin молодці: вони зробили металеву вивіску з контражурною підсвіткою, вона виглядає дуже добре. Крім того, тут хороший літній майданчик та великі, нічим не закриті вікна, що забезпечують активний фасад». Щоправда, на карті «Київреклами» зазначено, що вивіска закладу встановлена без відповідного дозволу.
Milk Bar
вул. Шота Руставелі, 16
Milk Bar – це кафе, що спеціалізується на сніданках та десертах. Заклад входить до переліку кращих ресторанів України за версією журналу «Новое время».
Вхід до закладу обладнаний пандусом (хоч і не надто зручним на вигляд). Всередині немає зайвих сходинок, а центральний прохід, що об’єднує вхід, вітрину та столики, достатньо широкий. Вбиральні тут також досить просторі, проте для людей на візках їх не обладнали.
Milk Bar – це dog-friendly заклад, ініціатива DOGSFRIENDLY зазначає, що сюди можна завітати навіть з великими собаками. Крім того, тут обладнано сповивальний столик у зоні спільного користування.
За словами експертки, зовні Milk Bar оформлений вдало: вивіска розміщена у верхній частині дверного отвору, а карниз підібраний у тон будівлі. «Проте оцінити гармонійність цього фасаду важко, адже все навколо закрито рекламою», – каже Маргарита Заіменко.
Mimosa Brooklyn Pizza
вул. Басейна, 1/2
Mimosa Brooklyn Pizza – це ресторан, що спеціалізується на американсько-італійській кухні. У 2018 році премія «Сіль» назвала піцерію «Відкриттям року». Крім того, заклад входить до переліку кращих ресторанів України за версією журналу «Новое время».
З безбар’єрністю тут непогано: біля входу до закладу обладнано пандус, а на першому поверсі немає додаткових перешкод. Щоправда, на другий поверх піднятися з коляскою чи візком вдасться навряд. Вбиральні у закладі замалі та не обладнані для людей на візках.
Водночас, у Mimosa Brooklyn Pizza обладнаний сповивальний столик у зоні спільного користування. Тут також будуть відвідувачам з домашніми улюбленцями.
Заклад вдало розмістив вивіску у верхній частині дверного отвору та організував хороший літній майданчик. Водночас, власники пофарбували лише свою частину фасаду будівлі. «Сьогодні колористика будівель не регулюється належним чином, тому ми отримуємо різнокольорові плями на перших поверхах, – каже Маргарита. – Орендарям та власникам приміщень варто домовлятися стосовно оформлення, щоб зберегти цілісний вигляд будівлі». Крім того, карниз над входом до закладу частково перекриває фасад.
Список закладів, що були обрані для дослідження (в довільному порядку): ONE LOVE coffee (Велика Василькiвська, 100), Chang, Catch Seafood Restaurant, «Солом’янська броварня» (Андріївський узвіз, 28А), Odessa, Shoti, Honey (Нижній Вал, 19/21), «Жизнь Замечательных Людей», Mimosa Brooklyn Pizza, Barvy, «Остання Барикада», В РЕБРО, «Чорноморка» (Ярославска, 5/2), «Любимый дядя», «Канапа», «Musafir» (Саксаганського, 57а), «Гималаи», Milk Bar, Fujiwara Yoshi (Солом’янська, 15a), «Маца и Пламя», Bali Bowl Cafe, Urban Space 500, «Білий шум», Tin Tin, «Зигзаг».
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті