Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

24 травня Баришівський районний суд у Київській області ухвалив рішення, яким зупинив дію ліценції українського авіаперевізника SkyUp, яка вийшла на ринок лише  в травні 2018 року і за рік встигла перевезти 870 тис. пасажирів. 

В активі компанії зараз понад 40 маршрутів, з них 31 регулярний та 15 чартерних. При цьому особливістю регулярних маршрутів SkyUp є те, що вони літають переважно в туристичні міста – Тбілісі, Попрад (Словаччина), Софію (Болгарія) та Барселону. 

Тому вже 12 червня, через день як тільки стало відомо про рішення суду, прем’єр-міністр Володимир Гройсман доручив Міністерству інфраструктури в правовому полі розібратись у ситуації з авіаперевізником. 

«Я не хочу впливати на українські суди, але іноді деякі індивідууми судової системи приймають рішення, які на голову не налазять», – прокоментував прем’єр.

«Хмарочос» розбирався, що не так з рішенням Баришівського суду і як це позначиться не лише на авіакомпанії, а на ринку авіаперевезень. 


Афера року

Позов до Баришівського районного суду за місцем проживання подала місцева жителька Оксана Пасенко. У своїй позовній заяві вона повідомила, що купила у компанії SkyUp квиток на рейс до Шарм-ель-Шейх на 17 травня. Виліт мав відбутись з аеропорту «Київ» (Жуляни). Однак потім рейс нібито перенесли на 20 травня. Перенесення рейсу, а також негативні відгуки про авіакомпанію в інтернеті ніби-то й стали приводом для звернення до суду. У позовній заяві позивачка звинуватила авіаперевізника в грубих порушеннях прав громадян, «які страждають від зухвалої поведінки недобросовісного авіаперевізника, діяльність якого жодним чином не контролюється та не інспектується зі сторони відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування». 

Справу слухала суддя Баришівського суду Олена Литвиненко. Вона постановила, що компанія SkyUp перенесенням рейсу порушила права споживачів. Тому своїм рішенням суддя постановила зупинити дію ліцензії компанії SkyUp. При цьому рішення має вступити в силу відразу з моменту ухвалення. Суд не врахував і той факт, що SkyUp у травні взагалі не здійснював вильотів з аеропорту «Київ».

Водночас у компанії SkyUp звертають увагу на те, що пасажирка з таким ім’ям ніколи не користувалась послугами авіакомпанії. Це підтвердила і сама жителька Баришівки Оксана Пасенко, яку вдалось розшукати журналістам «Схем».

Як повідомила жінка, вона ніколи не була за кордоном, оскільки немає закордонного паспорта, а відпочиває вона «вдома». 18 червня вона написала заяву, що вона не зверталась до суду і взагалі не користувалась послугами авівперевізника.  


Що не так з рішенням суду?

Партнер юридичної фірми «Анте» Андрій Гук, що спеціалізується на авіаційному праві, наголошує, що Баришівський суд не мав права приймати такі рішення. Навіть більше – суд не мав права навіть відкривати провадження у цій справі.

«Це пасажирський позов до авіаперевізника. Такі позови відповідно до процесуальних правил повинні розглядатись в суді за місцем реєстрації перевізника. SkyUp не зареєстроване в Баришівці. Крім того, особливість регулювання авіації полягає в тому, що в законі є пряма заборона на таке забезпечення позовів як зупинення дозволів Державіаслужби України», – стверджує адвокат. 

Богдан Долінце, секретар громадської ради при Державній авіаційній службі України (ДАС), наголошує на тому, що у цій ситуації є дві сторони. По-перше, ліцензію на здійснення польотів видає або скасовує державіаслужба. По-друге, рішення авіаслужби можуть оскаржуватись лише в адміністративному суді. 

«Наскільки я розумію, рішення було прийняте в цивільному суді. Він де-юре і де-факто не має повноважень приймати такі рішення, бо це не є його компетенція», – пояснює Долінце.

11 червня Державіаслужба звернулась до Баришівського суду з проханням дати роз’яснення своєму рішенню.

«У цьому роз’ясненні суд мав би пояснити, якими мають бути дії державіаслужби. Але минуло вже доволі багато часу. За цей період суд мав би надіслати роз’яснення щодо свого рішення. З того моменту минуло вже близько трьох тижнів. Не знаю, чи була отримана відповідь», – пояснює експерт.

Однак про те, що роз’яснення так і не було надіслане, свідчать два факти – по-перше, компанія Sky Up продовжує літати. По-друге, суддя Баришівського суду Олена Литвиненко, яка прийняла це рішення, знаходиться у відпустці.  


Cui bono, або кому вигідна ця ситуація

Як повідомив «Хмарочосу» авіаперевізник, рішення суду жодним чином не вплинуло на роботу авіакомпанії.

«Компанія продовжує працювати у штатному режимі – всі рейси вилітають за заявленим графіком», – повідомив авіаперевізник. 

Транспортний експерт Олександр Кава відмічає, що компанія дуже сильно розвинулась за рік – SkyUp вдалось сформувати слоти з восьми відносно нових літаків і отримати значну частку на ринку чартерних перевезень.

При цьому затримки рейсів, на які скаржаться пасажири компанії SkyUp, властиві усім авіакомпаніям, а не лише лоукостеру.

Богдан Долінце звертає увагу на зростання ролі компанії SkyUp на ринку чартерних перевезень. Якщо минулого року SkyUp перевозив 50% туристів компанії JoinUp, а решту здавав на аутсорс, то цього року частка SkyUp виросла до 90%.

«Це означає, що попередні партнери туроператора залишились без роботи і без прибутку», – пояснює він.

В 2019 році материнська компанія Join UP! має намір збільшити кількість туристів більш ніж на 40% до 1,3 млн осіб. Переважну більшість з них планують перевозити літаками власної авіакомпанії.

До квітня 2018 році одним з ключових парнетів Join UP! була компанія Міжнародні авіалінії України, яка входить до п’ятірки найбільших чартерних компаній України.

Такий стрімкий розвиток українського лоукостера, на думку експертів, є й головною причиною позову до Баришівського суду.

«Це вже давно напрацьовані схеми розправитись з конкурентами в українському бізнесі, коли рішеннями районних судів намагаються прибрати конкурента. На жаль, нічого нового в цьому немає», – відмічає Кава.  

Експерт відмовився сказати, кому це могло б бути вигідно, однак зазначив, що «за почерком зрозуміло, звідки ростуть ноги».

Адвокат Андрій Гук відмічає, що мало хто здатен продумати і реалізувати таку схему. Позов був продуманий і модифікований таким чином, щоб він хоча б формально заходив у цей районний суд. 

«Тому однозначно хтось за цим стоїть – мало людей, які здатні на такі вчинки», – пояснює юрист.

У самій авіакомпанії відмічають посилення тиску – інформаційні атаки, шість одночасних перевірок у групі компаній, депутатські звернення та вже згадане рішення Баришівського суду.

«За нашою інформацією, це – спланована атака на бізнес, який намагається чесно конкурувати в Україні», – повідомив співвласник SkyUp Олександр Альба.


Що далі?

5 червня 2019 року компанія SkyUp подала позов до апеляційного суду, щоб оскаржити рішення від 24 травня.

«Найближчим часом Ухвала має бути переглянута в апеляційному порядку, оскільки вона не має під собою ніяких законних підстав», – повідомили в авіакомпанії.

25 червня відбулось перше засідання у цій справі, однак адвокат Євген Рівний, який ніби представляє Оксану Пасенко, заявив відвід суддям і розклад справи відклали. 

Тим часом на сторону авіаперевізника став і міністр інфраструктури Володимир Омелян. 

«Поки я міністр інфраструктури – SkyUp буде літати і компанії нічого не загрожує. Ми забезпечили вільну конкуренцію і чесні правила гри в авіації, в автобусних перевезеннях і на морі і ніхто та ніщо нас не зіб’є з цього шляху», – відмітив він.

Лише минулого року авіакомпанія SkyUp перевезла 870 тисяч пасажирів. Більшість з них – на чартерних рейсах. 

«Нині ми спостерігаємо типову міжусобну боротьбу на ринку авіаперевезень. Очікую, що до вересня ситуація буде врегульована, а в серпні завершується “гарячий сезон” для ринку чартерних перевезень», – пояснює він. 

Богдан Долінце розглядає ситуацію довкола авіаперевізника з двох боків – регулярні перевезення та чартерні рейси. Якщо регулярних рейсів у SkyUp ще не багато, то на ринку чартерних перевезень доля компанії доволі значна.

«На сьогодні на ринку чартерних перевезень України працює кілька великих авіакомпаній, які займають майже 90% ринку. Якщо одна з компаній перестане виконувати польоти, це означає мінус 5-7 літаків. Знайти їх за короткий час буде важко. Це означає, що частину турів оператори будуть змушені повернути. В більшій часовій перспективі це означає зменшення кількості пропозицій на ринку відпочинку і підвищення вартості відпочинку, бо попит буде більшим за пропозицію», – пояснює Долінце.

Тим часом SkyUp розпочав продаж квитків на зимовий період, який триватиме з 27 жовтня 2019 року по 28 березня 2020 року. У рамках зимової польотної програми планують перевозити пасажирів за 9 міжнародними та 1 внутрішньоукраїнським напрямком «Київ-Львів».

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 297 днів. За цей час ми опублікували 23639 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button