Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Наталія Моспан, засновниця книгарні-кав’ярні та видавництва «Моя книжкова полиця» розповіла «Хмарочосу», із чого починався її бізнес, як вона вирішила відкрити ще й власне видавництво та чому запускає зараз всеукраїнський франчайзинг. 

Наталія, в минулому юрист-економіст, каже, що книжки українською завжди були її пристрастю. Історія її бізнесу сягає 2014 року, коли вона почала продавати книги через фейсбук-сторінку. Загалом, у Наталії є декілька проектів «Моя книжкова полиця»: безпосередньо дві книгарні-кав’ярні на вулиці Пушкінській та біля станції метро «Позняки», інтернет-магазин, видавництво та книгарня на колесах. 


Все почалося з того, що я захотіла змінити світ

Моє життя – це постійна боротьба за правду і справедливість. Я називаю це рухом кудись, але в нікуди. В Україні юристом бути дуже важко, особливо коли йдеться про справи, де хтось порушує закон, проте є сильнішим. Але мені подобалася ця робота. Власне, мені подобається все, чим займаюся. 

Якщо говорити про книги, то я завжди шукала їх українською мовою. Вважаю, що це неповага до мене, коли не можу у будь-якій книгарні купити книгу, яка мене зацікавить, рідною мовою. Бо недостатньо, щоб книга була класна, вона повинна відповідати усім критеріям і влаштовувати мене як споживача. 

Мої побажання, зрештою, відклалися у свідомості. На це також вплинула ситуація в моєму рідному місті, в Дніпрі, коли ти не можеш почути української мови. Це стало поштовхом для переходу на українську ще в Дніпрі. Було важко. Маршрутки не зупинялися на зупинках, оточення казало: «Ти що, дура?» і в родині підтримки не мала. Але я не з тих людей, хто зупиняється. Коли пішла навчатися в Інститут управління і права в Національна юридична академія ім. Ярослава Мудрого, намагалася розмовляти виключно українською мовою. Вчилася на заочному, і вся моя робота починаючи від першого курсу була пов’язана з юриспруденцією. А тут не можливо оперувати професійними термінами російською, тому що всі вони українською, і законодавство, і документація. У 20 років я вийшла заміж і переїхала у Київ, і вже моя перша дитина україномовна, і решта двоє теж. Це було моє свідоме рішення, мій особистий повний перехід на українську мову. Вже зараз я ніколи не переходжу на російську. 

Фото: Анна Лисун

Мене не влаштовує те, що я нічого не можу змінити. Перший час старалася змінити щось як юрист-бухгалтер, спілкуючись з клієнтами, але потім відбувся переломний момент – Революція Гідності. Я побачила шалену концентрацію адекватних людей, близьких мені. 

Але як юрист я була воїном без зброї. Після Революції у День вишиванки я прийшла на судове засідання у вишитій сорочці. Це була примітивна справа, все дуже просто, спір із державою. Я досить критична до себе, але тоді знала, що ми на 100% праві. І вже остання судова інстанція, я бачу, що колегія суддів не читали справи і не мали жодного уявлення, про що йдеться. А під час нарадчої кімнати, вони сиділи і обговорювали дочку якогось прокурора, і не виконували своїх обов’язків. Я відчула себе знесиленою, роззброєною людиною, яка не може нічого змінити. 

Тоді почала шукати щось інше. Спілкуючись з багатьма батьками я помічала якої дивної форм, часом набували стосунки між дорослими та дітьми. Їм купували багато одягу, іграшок, а книжок не читали практично, а якщо і читали, то російською. І знову ж таки питання постало: «А що я можу зробити? Я можу взяти класну книжку українською, прийти в гості і сказати: “А давайте почитаємо!”». І діти, як джмелики, сідали і слухали. Я пам’ятаю заїхала в Ашан і купила кілька книг про принцес. Продала потім ці книги подругам. Наступні книги скупила в офісі Видавництва Старого Лева у жовтні 2014 року. Тоді у них було дуже маленьке приміщення, зі стелажем книжок і великою кількістю людей. Натхненна повернулася в Київ читати ці книги дітям. 

Одну книгу ми перечитували декілька разів, Тані Стус (на той момент Щербаченко) «Біла, синя та інші». Ця книга мене дуже вразила, і моїм дітям було цікаво, що там блакитна киця і вона літає. Через цю книгу в листопаді я створила сторінку у фейсбуці «Моя книжкова полиця», де писала короткі особисті враження від книг. Люди почали цікавитися і питати як замовити і як купити. Тому домовилася з Видавництвом Старого Лева і отримала прайс за гуртовими умовами. А щоб отримати знижку, потрібно було закупити книг на 5 000 грн. Мені важливо стало не витратити ці гроші, а заробити. Замовлень було багато, але не на всі 5 000 грн. Та все ж я ризикнула. 

Книги зайняли половину моєї вітальні.

Я всім розповідала про них, скільки у мене їх є і про що вони. І за два дні я продала всі примірники, що купила. Тоді ж провела першу свою читанку у Aroma espresso bar. Частину книг продала саме на цій читанці, іншу частину розвозила, придумувала цікаве пакування, дарувала ще якісь цікавинки. Потім почалися перші маркети, формувалася цільова аудиторія. Я зіткнулася із тенденцією, що українською не читають і не сприймають, і такі настрої досі є. Мені цікаво з цим працювати і змінювати. 


Спершу інтернет-магазин

Я почала займатися продажем книг у новорічний період, що було вдало. На зароблені кошти я розширила асортимент і, коли стало зрозуміло, що фейсбук не може бути хорошим інструментом для продажів, самотужки запустила сайт. Мені хотілося, щоб на логотипі був зображений персонаж і художниця Же Васильєва надіслала аркуш зошита в клітинку, на якому було намальовано дуже багато різних книжечок. Одну ми обрали для логотипу, книжечку з ручками, зараз вона тримає ще каву, інші стали частиною нашого фірмового стилю. Але у 2015 році до закладу з кавою було ще далеко. Хоча мені завжди уявлялась така картинка: стос книжок, смачна кава і можливість так посидіти і почитати. Ідеально, коли ще осінь, все жовте за вікном, важке сіре небо, прохолода і десь крапає дощ. Ось така картинка в мріях дала мені зрозуміти, що я хочу заклад. 

Фото: Анна Лисун

Я дуже люблю спостерігати як ведуть бізнес інші люди. Я спостерігала як розвивав бізнес Діма Борісов, він рухався динамічно і успішно. У його команді була Надя Перевізник, тому я відвідала її тренінг про маркетинг. Під час брейку на заході, я консультувала людей по книгах, які продаю. Тоді до мене підійшла дівчина і запропонувала зробити міні-книгарню у її коворкінгу «Циферблат» і я погодилася.

«Циферблат» знаходився у центрі міста, а оскільки в мене є свій інтернет-магазин, він міг би стати пунктом самовивозу. Наша співпраця була успішною, але всеодно ти не відчуваєш себе господарем. Ми хотіли робити безкоштовні читанки, але це важко було узгоджувати. Тому в якийсь момент почала ходити вулицями і шукати приміщення. Зокрема, я гуляла Пушкінською, навпроти вже зараз нашої книгарні, є інша. Зайшла туди і нахабно запиталася у власниці, чи не збираються вони з’їжджати і здати в оренду мені приміщення (сміється). Мені відповіли, що ні.


Приміщення на Пушкінській

У цей самий період був стрибок валюти. Тому на наші з чоловіком заощадження ми купили кавову машинку. Вона займала майже весь стіл на кухні. Їли ми на вільному клаптику і заодно вчилися варити каву, дізнавалися про неї більше. Ось саме тоді, було вже точно зрозуміло, куди я рухаюся. У нашому приміщенні на Пушкінській раніше була маленька хімчистка. Будівля 1921 року ще і роблячи ремонт, мені хотілося дістатися цегляної кладки, щоб зробити інтер’єр у стилі лофт. Чудово розуміла, що демонтаж обійдеться дуже дорого, а це ще й був період фінансової кризи у нас в сім’ї. 

На першій зустрічі із власниками я розповіла про свою ідею, вона їм дуже сподобалася, але орендна плата була дуже високою. Тому того дня, коли від мене чекали остаточного рішення, я сказала, що захворіла. Стало страшно, тому що потрібно було б одразу заробляти на книгарні, навіть не в нуль виходити. Минули різдвяні свята, у мене все було готове, асортимент книг, меблі в розстрочку, домовленість із робітниками про ремонт, але я вагалася. Та мені знову подзвонив наш ріелтор, щоб повідомити, що орендну плату трохи скинули. Проте умови все ж залишалися складними. Нам потрібно було заплатити за перший і два останніх місяці. Але ми якось назбирали ці гроші, поки чекали два місяці, щоб з’їхали колишні орендарі. І на початку березня у нас почалися ремонтні канікули. На запуск був рівно 31 день і запізнилися ми лише на один. Ще поки робили ремонт, розкладалися, вже тоді заходили люди і купували книги. 

Але разом із позитивною реакцією, до нас приходили «корінні мешканці» вулиці і питали навіщо ми нав’язуємо їм свою українську мову.

Зараз я розумію, що найважчим було ухвалити рішення відкривати заклад і зрушити з місця. Решта просто береш і робиш, розумієш, що немає куди ступати крок назад. Одразу в перший місяць ми почали заробляти. Для мене цей період був місяцем щастя. Я приїжджала на Пушкінську десь о 7 ранку, о 8 ми відкривалися, потім стали відкриватися о 9, тому що Київ спить довго. Тиха затишна вулиця, власний заклад, де зранку ти п’єш пристойну каву і відчуття, що змогла зробити чудове місце, куди приходять люди. 

Я починала із двома консультатами і двома баристами, ще була менеджерка, яка брала на себе соц.мережі та інтернет-магазин, прибиральниця і я. Зараз у нас близько 16 працівників. Ми маємо управляючу, шістьох консультантів, чотири баристи, менеджерку із закупівель, прибиральниць і мене. Я не прихильниця того, щоб збільшувати штат. У нас зібралася більш-менш усталена команда, з ключовими людьми, які знають заради чого ми працюємо.

Фото: Анна Лисун

Робота йде добре і ми маємо хороші показники. Зрозуміла це, коли почала цікавитися франчайзингом і вивчала український ринок. До цього я не помічала нашого успіху, тому що постійно інвестую у свій бізнес. Особливо через відкриття видавництва «Моя книжкова полиця», бо це та ніша бізнесу, у якої ще бездонна діжка для вкладення грошей. Видавництво потрібно поставити на ноги, створити асортимент і знайти де продавати наші книги. 


Все, що хочу придбати собі – беру для книгарні 

Для книгарні-кав’ярні асортимент підбирала за принципом: все, що хочу взяти собі – беру для книгарні. Я б не змогла пропонувати людям якусь книгу, якої б не хотіла бачити в себе на полиці. Зараз у нас є менеджери із закупівель, з якими ми на одній хвилі, однаковим естетичним смаком та життєвими принципами. Ці люди, як і я, безкомпромісні у політичних питаннях. Тому що культура – це теж політика. До прикладу, під час виборів у наших книгарнях на викладках лежав Черчилль. Так ми говорили з людьми і доносили свою позицію. 

Зараз співпрацюємо десь з 200 видавництвами. У першу чергу ми дивимося на якість, переклад, поліграфію, дизайн і зміст. Але крім цих звичних речей, ще вмикаємо свідомість і вивчаємо з ким працюємо. Є російські видавництва, які заходять на український ринок, реєструють себе тут і працюють. Ми стараємося розпізнавати цю частину експансії, тому що нам недостатньо мати книгу українською мовою. Навіть якщо вона якісна, але видавництво походить з Росії, співпраця є принципово неможливою. У нас є чітка позиція, ми не будемо продавати те, що не вписується в нашу місію.

Фото: Анна Лисун

Ті, хто приходять у книгарню-кав’ярню «Моя книжкова полиця» – це відображення мене. Це люди, яким близький наш формат, які поділяють затишну атмосферу і змінюються разом з нами. Я теж постійно змінююся і росту. Хочу бути гнучкою, але зі стержнем. 

Свою аудиторію вважаю особливою. Людина, яка йде витратити гроші на книгу – особиста перемога. Людина читає, починає думати, ухвалювати рішення і настає відповідальність за це ухвалене рішення. Журналістка Алла Мазур сказала якось, що мова не нагодує. Я ж вважаю, що навпаки! Мова змінює все. Коли ти починаєш цінувати те, що маєш, тоді ти здобуваєш щось більше. І моя аудиторія – це якраз люди з подібним мисленням. 


Видавництво з’явилося від гострої потреби створювати

Не всі мої споживацькі потреби задоволені. І навіть зараз, коли є багато якісних книжок, залишаються прогалини, які мені захотілося заповнити. Але основне, від чого я відштовхуюся, коли видаю книги, це мої бажання і бажання моїх дітей.

Перша книга, яку ми видали, це дитячий нон-фікшн історії про мікробів, для яких ти рідний дім – «Хто живе в тобі», від канадського видавництва. Вона перевертає уявлення про світ, про твоє тіло та здоров’я. Як я дізналася, Уляна Супрун на своїх робочих нарадах наводила її як приклад, де подача інформації легка і доступна усім.

Потім була книга про йогу. Коли її побачила, то зрозуміла, що хотіла б мати таку книгу. Частина людей думає, що це якась філософія і гімнастика, а дітям взагалі ніхто не пояснює що це і навіщо. Ось ця книга якраз і розповідає суть йоги, що це важливе мистецтво. Після «Йоги» у нас пішла ціла серія – «Крута математика», «Крута фізика», «Крута архітектура». «Крутої математики» ми продали 700 одиниць за передпродажем, а це говорить про високий рівень довіри людей до нас.

Фото: Анна Лисун

Дві тисячі – це зараз найменший тираж нашого видавництва, який продається. В середньому – дві з половиною тисячі. Мікроби ми продали за 9 місяців самотужки, тобто тільки в наших книгарнях та через інтернет-магазин. Але вважаю, що тираж 2000-2500 має розходитися за чотири місяці. Зараз ця моя мрія луснула, тому що я зрозуміла, хто ще продає книги. Є маленькі, але слабенькі книгарні. Мені цікаво з ними працювати, але вони не знають про власні можливості, не мають бачення і потрібних якостей для того, щоб закохати в книгу читача, а не просто продати її. З цього якраз почалася моя ідея франчайзингу. 


Франчайзинг – можливість тиражувати бізнес добре

Останні два роки я регулярно отримую запити від людей: чи будемо ми відкриватися у Дніпрі, Харкові, Львові, а чи продаєте ви франшизу, які умови і що для цього потрібно? А є ще люди, які пишуть: «А що треба зробити, щоб відкрити книгарню? Я хочу, все життя мріяла…» 

Тому коли з’явилося видавництво, я зрозуміла, що франчайзинг – це можливість тиражувати хороші книги добре. Плюс я вже повністю підготувала пакет документів, де ми стандартизували усі наші процеси і я змогла б керувати усім на відстані. Від мого посту у фейсбуці про франчайзинг, я маю сім заповнених анкет. Є страх, адже ніхто не застрахований від недобросовісних партнерів. Часто, люди не зовсім розуміють, що таке франчайзинг. Не усвідомлюють, що вони отримують повністю продуману концепцію, як все працює, постачальників, угоди з видавництвами і так далі. Це вже готовий бізнес, з умовами, якими користуємося ми. Ми визначили досить лояльний вступний внесок, і мені цікаво, щоб зі мною працювали люди, які готові нести нашу ідею далі. Таких людей має бути більше. Є запити із Луцька, Броварів, Львова і Харкова, і кілька з Києва. Це дуже круто. 

У нас є два формати франчайзингу: «міні» та «максі». Вони відрізняються за розміром інвестицій та площею приміщення. Приміром, для відкриттся книгарні у форматі «міні» потрібно від 550 000 гривень інвестицій, приміщення площею від 50 до 70 кв.м. та вступний внесок від $5000 (для Києва – від $6000). Також, оскільки це франчайзинг, новий власник сплачує 3% роялті.

Мені важливо, насамперед, щоб усі ті, хто хоче відкрити «Мою книжкову полицю», були з нами на одній хвилі. Розуміли, чому і як ми це робимо, поділяли нашу місію. Для мене краще буде співпрацювати із людьми, які не мають досвіду у підприємництві, тому що у них не буде тих хибних стереотипів через які можуть виникати конфлікти. Незабаром влаштуємо зустріч із 15 потенційними франчайзі. Під час зустрічі оберемо партнерів, які поділятимуть наші цінності і будуть добросовісно працювати заради досягнення спільної мети. Для мене важливо, щоб вони не боялася ризикувати і були відкриті до нових ідей.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24981 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button