Редакція «Хмарочоса» поговорила з творцями популярних українських подкастів про особливості їх концепції, технічне оснащення і монетизацію. Автори «Культура всего», «Акустика тіней» та «Подкаст Підкаст» також розповіли, що слухати любителям подкастів та чи існує в Україні ринок подкастингу.
Культура всего
«Культура всего» – спільний проект Андрія Боборикіна і Костянтина Дорошенка про культуру музики, політики, вуличного мистецтва, активізму та багато іншого.
Андрій Боборикін – медіа-менеджер, займається розвитком медіа-проектів в Україні. Костянтин Дорошенко – куратор і критик сучасного мистецтва.
Андрій і Костянтин вже кілька разів запускали спільні медіа-проекти в галузі культури. Наприклад, у 2017 році створили відеопроект «Циніки» на Youtube.
Основна мета нашого подкасту «Культура всего» – відновити якісну дискусію навколо питань культури в Україні. Оскільки ми вже робили подібні проекти, то особливих складнощів у створенні подкасту не відчули.
В технічному плані все просто, ми купили петлички і диктофон. Нещодавно розробили сайт на Tilda і скоро його всім покажемо. Ми пишемо звук на zoom h6 recorder, і туди підключаємо петлички Rodelink. Це досить мобільний варіант, ми не прив’язані до студії, але все ж намагаємося записуватися в ній. Це зручно і ніщо не відволікає. Інша техніка для запуску подкастів не потрібна.
Дистрибуцію подкасту я здійснюю через сервіс Anchor.fm – він безкоштовний, зі зручним інтерфейсом, дозволяє автоматично завантажити подкаст на всі провідні платформи і збирає статистику. Також вручну завантажую на soundcloud, для тих, хто любить слухати з цього сервісу. При виборі сервісу для подкастів головне вирішити два завдання – автоматизація дистрибуції контенту та збір аналітики з усіх каналів.
У «Культури всего» вже є 10 епізодів. У нас немає особливих рубрик. Це розмова про культуру в найширшому розумінні. Пілотний випуск ми опублікували 20 травня. Це була розмова із Сашею Варениць про культуру музичного піару. Фідбек отримали позитивний. В середньому, на епізод зараз у нас близько 500 прослуховувань. Велика принадність нашого подкасту для маркетингу в тому, що це практично вічнозелений контент. Випуски майже не втрачають актуальність.
На жаль, в Україні ринку подкастів поки не існує. У нас є кілька проектів, які схожі на подкасти, але насправді – це «радіо в інтернеті», наприклад Аристократи або Радіо Сковорода. Ринок з’явиться, коли буде кілька десятків якісних проектів з хорошою аудиторією, та зацікавленістю у рекламодавців. Ця індустрія зараз нормально розвинена тільки в США і Західній Європі, де подкастинг не вмер після першого буму в 2007-2010 роках.
Я слухаю в основному подкасти про медіа і журналістику – Digiday, Recode Media, The Media Show, New Yorker Radio Hour, Longform. Ще мені подобається подкаст This American Life – там кожен випуск як документальна радіо-постановка. З українського подобався проект про медіа Тараса Прокопишина «Медіапрактики», але зараз він більше не виходить. Також, раніше в Києві було Радіо Вести, де виходило багато хороших передач про культуру, історію і суспільство – я слухав їх як подкасти. Але тепер весь той холдинг в передсмертному стані.
Монетизувати подкасти можна за допомогою реклами. Це вже роблять ті ж Аристократи на деяких передачах. Потрібно ходити і спілкуватися з рекламодавцями як і з кожним медіа-проектом. Ще можна монетизувати через донейти, наприклад багато подкастерів використовують сайт Patreon. Ми власне теж активно спілкуємося з рекламодавцями, правда поки нічим не можемо похвалитись.
Найближчим часом ми запустимо сайт і вкладемо трохи грошей в маркетингові тести, щоб зрозуміти вартість залучення аудиторії. Крім цього ми запустили телеграм-канал «Культура і критика всього», де ми публікуємо посилання на варті уваги тексти про культуру, а також нові випуски подкасту.
Акустика тіней
«Акустика тіней» – подкаст колишньої радіожурналістки Іванни Шкромиди про світову літературу.
Іванні 26 років, до 2016 року вона працювала на радіо, а після зайнялася графічним дизайном. Зараз вона Head of design у маркетинговій агенції, а також є PR-менеджером фестивалю Drive for Life.
Після того, як я пішла з радіо, мені стало бракувати аудіоконтенту. А, оскільки, я обожнюю літературу, то почала шукала щось українською на цю тематику, проте такого контенту взагалі не було в мережі. Тому врешті я вирішила створювати його сама.
Завдяки роботі на радіо я знаю як створювати подкасти, бо вони дуже подібні до радішоу. Тож найбільшою проблемою у створенні подкасту став пошук компетентних людей для інтерв’ю. Коли я тільки запускала подкаст, жила в Коломиї, тому за експертами доводилося їздити у Чернівці, Львів, Київ.
З технічною стороною подкастингу проблем великих насправді немає. Для запису інтерв’ю достатньо мати диктофон, можна і на телефоні, або ж придбати недорогий Olympus. Для монтажу мені найзручніше користуватися програмою Adobe Audition. Нарізати синхрони і зводити їх там досить нескладно. Раніше я сама монтувала подкаст, зараз мені з цим допомагає звукорежисер з Чернівців — Максим Саранчук.
Інтерв’ю з експертами я пишу в різних місцях — у кафе, в офісах, на вулиці, в парках тощо. Інколи доводиться контактувати через скайп: тоді експерти записують себе самі на диктофон телефона (у будь-якому разі так буде якісніше, ніж писати звук через телефон чи скайп).
У першу чергу я завантажую подкаст на платформу podcaster.in.ua. Там є функція RSS, яка власне й транслює подкаст на всі подкаст-застосунки. Додатково заливаю епізоди на Mixcloud і Soundcloud. Ці сайти звичніші для українців, і там принаймні я можу комунікувати зі своїми слухачами. І, звісно ж, я активно веду Facebook-сторінку подкасту. Без цього обійтися не можна.
«Акустика тіней» — це подкаст про світову літературу. Наразі вийшло 16 епізодів. Ми з експертами намагаємося проаналізувати, чому той чи інший письменник займався літературою, як його книги вплинули на нас та й на культурний світовий процес загалом. В кожному епізоді ви знайдете як і факти біографії, так і рефлексії щодо певних соціокультурних питань, багато з яких є актуальними для нашого суспільства.
Мій подкаст — це суцільна розповідь, тобто я нічого не рубрикую, лише тематично розподіляю подкаст на чотири блоки, в проміжках між якими можна послухати чудову музику, як у ретельно підбирає наш музичний редактор Володимир Гуцул.
Спершу, «Акустику тіней» слухали лише мої знайомі. Але зараз на Mixcloud епізод слухають в середньому 1000 унікальних слухачів. На SoundCloud ми з’явилися нещодавно, тому там статистика ще низька. А на Apple Podcasts щомісяця нас слухають +200-300 нових людей. Ще слідкую за чартами, «Акустика тіней» часто з’являється на високих позиціях у Росії, Польщі, Білорусі, Словаччині, Казахстані тощо.
Зараз подкастинг в Україні лише починає розвиватися. Коли у 2016 році я запускала свій проект, кількість україномовних подкастів можна було порахувати на пальцях. Зараз їх побільшало — як авторських, так і від медіа.
В Україні ще не сформована велика аудиторія слухачів подкастів, тому авторам важко залучити спонсорів чи партнерів. В нас хіба можна спробувати збирати донейти, але я ще таке не практикувала, тому про ефективність говорити не можу.
За кордоном монетизація працює добре, там є платформи, де люди можуть помісячно донейтити проект як мінімум. Також там цілком реально знайти серйозних спонсорів, тому що деякі подкасти мають мільйонні аудиторії. Також нерідко великі компанії самі звертаються до подкаст-лейблів, аби ті виготовляли для них певний аудіопродукт.
Нещодавно всі епізоди «Акустики тіней» виходили в ефірі львівського радіо Skovoroda. І звісно, я відкрита до будь-яких пропозицій співпраці. «Акустику тіней» планую продовжувати робити в розміреному темпі, розповідаючи про улюблених письменників собі в кайф.
Подкаст Підкаст
«Подкаст Підкаст» – проект Олексія Кушніра і Олега Ідолова про політику, життя в Україні та різні важливі речі без претензії на експертність.
Олексію Кушніру 23 роки. До Києва із Криму переїхав у 2015 році. І вже близько п’яти років працює в медіа журналістом та редактором SMM. Олег Ідолов теж кримчанин, працює дизайнером.
Ми з Олегом любимо говорити про політику і, звісно, багато сміятись, бо без цього іноді складно реагувати на якісь події. Час показав, що сміятись навіть треба, щоб не плакати. Я знав, що в світі з величезної швидкістю зростає індустрія подкастів. В ж Україні ця ніша ще погано заповнена.
Над назвою для шоу я думав хвилини три, чомусь одразу згадав про неправильне слово «підкаст», яке пояснює все само. Далі вивчив ґайди запису подкастів, зробив кілька тестів диктофону та завів канал у телеграмі. І вже в березні ми записали перший епізод. Окрім випусків з Олегом, я ще записую розмови з гостями на різні не політичні, навіть побутові теми.
Найважче в цій справі не дратуватись, що хтось говорить більше за тебе! А готувати матеріал та записувати – найприємніша частина. Складним залишається лише монтаж, він може забрати в тебе цілий день і потребує терпіння. На старті було досить непросто вийти на прийнятну якість звуку. Я записую на два петличних мікрофони та позичений диктофон. І доводиться довго сидіти над обробкою звуку в редакторі. Техніка коштує грошей, тому можу запропонувати дуже бюджетний варіант, якого для початку буде достатньо: диктофон, петличні мікрофони та кімната без зайвого шуму та відлуння.
Монтую я в програмі Adobe Audition, з безкоштовних раджу Audacity. Як це не дивно, у роботі над звуком важливо вміти слухати і бачити різницю між «нормально» та «неможливо погано». А це приходить з досвідом. Найкраща порада – постійно пробувати та вивчати нові інструменти. Зазвичай на монтажі потрібно зробити наступне: максимально прибрати шуми, покращити звучання голосу, вирізати непотрібне, скласти все логічними блоками та зробити дизайн – додати звуки та фонову музику.
Подкаст «Підкаст» – це розмовне шоу без претензії на будь-яку експертність. Я говорю з гостями на теми, які мені та їм цікаві, та про які нам є що сказати. У нас вже вийшло 19 епізодів. Є дві досить умовні рубрики – чорно-біла та кольорова (відповідно до обкладинки випуску). Чорно-біла – це розмови про політику, а кольорова – про інші сторони життя.
Зараз кожен випуск прослуховують щонайменше 250 разів і цей мінімум постійно зростає. І це, якщо не рахувати ютуб та телеграм. Взагалі досить складно зрозуміти хто точно слухає подкаст – платформи не надають такої детальної статистики. Тому я веду телеграм-канал, де інколи роблю опитування. Там, до речі, розповідаю і про інші українські подкасти – намагаюсь так допомагати іншим початківцям-подкастерам.
У всьому світі вже існують сотні тисяч подкастів, а кожень місяць з’являються ще 2-3 тисячі. Це величезна індустрія, куди вкладають гроші такі компанії як Apple та Spotify. У США вже навіть іде дискусія про засилля подкастів, і що у кожного вже є свій.
В Україні ж небагато проектів, ринок поки в зародковому стані. В основному виробництвом подкастів займаються радійні ЗМІ – у них уже є все обладнання, залишається тільки вантажити програми в інтернет. Але часто в них досить формалізовані, заточені саме під радіо подкасти.
Поки складно говорити про рекламні бюджети та монетизацію в цій сфері. Але, якщо все надалі відбуватиметься за світовим трендом, то це питання часу. В українських чартах поки що багато російського продукту, бо в сусідів цей подкастинговий «бум» настав раніше. Тому я особисто вболіваю за те, щоб українських проектів ставало більше.
З українських я слухаю Доступ, Кляті питання, Подкаст так подкаст, Дедлайн та Радіо Скорбота. З англомовними ще знайомлюсь, можу виділити тільки Rock’n’Roll English та 99% Invisible. Взагалі намагаюсь слухати різні подкасти, щоб розуміти, які існують та як вони побудовані.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті