Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

На Рибальському острові зводять житловий будинок DOCK32 у стилі концепт-лофт, який за задумом авторів має відтворювати індустріальний дух Рибальського. 

Архітектор проєкту – співзасновник архітектурного бюро Recorded Works Architecture Олег Біленчук. Він працював над проєктами реконструкції житлових будівель у Лондоні і зараз використовує цей досвід в Києві. Про свій досвід, принципи роботи та проектування DOCK32 Біленчук розповідає у партнерському матеріалі «Хмарочоса».

Міське середовище в Лондоні та Києві

Я шість років прожив у Лондоні  – ставлення до деталей англійських архітекторів й інтеграція нових проєктів у код міста просто заворожують. Лондон добре навчився поєднувати нове і старе, і це дуже надихає. Мабуть, найбільш знаковим і простим в цьому напрямку є проєкт трансформації електростанції Бенксайд в галерею сучасного мистецтва Tate Modern (автори проєкту – бюро Herzog & De Meuron).

Проте у процесі роботи, я найбільше надихаюся містом, у якому працюю. Архітектурою добре підкреслювати історію місця, її енергетику. Київ зовсім інший, сама радіально-кільцева система планування міста відрізняє його від більш органічної забудови Лондона. Коли я беруся за об’єкт, намагаюся зрозуміти оточення і підкреслити його елементи, вписати нову будівлю в місцевість.

Наприклад, в Японії немає архітектурної традиції зберігати будинки у великих містах, за винятком знакових споруд та історично важливих будівель. У будівель є термін придатності: 20 років, 30 років, до землетрусу. Далі об’єкт розбирається і на його місці зводиться новий. Це абсолютно прагматичний, метаболістський метод розвитку міста – там немає особливої ностальгії, там зовсім інші цінності. У них міста дійсно схожі на організм, який базується на багаторівневій інфраструктурі. І зовсім інша протилежність Рим – місто вічності і ностальгії.

В Києві  ж немає якогось одного чіткого вектора: хтось щось десь побачив і сказав: давайте я це побудую так. Хтось інший переслідує абсолютно прагматичний принцип – потрібно щоб було дешево, швидко і по-багатому.

Найбільше мене хвилює проблема мікрорайонів, їх весь час відводять в сторону, вони ніколи не беруть участь у процесі архітектурних дискусій. Академічна спільнота піднімає ці проблеми, але загалом місто ще не зацікавлене в переосмисленні мікрорайонів.

Відповідальність за місто

Неправильно, що питання інфраструктури піднімають тільки відповідальні забудовники. Зараз кожен намагається змагатися за критеріями комфорту, але держава майже не бере участь у цьому процесі.

Інфраструктура – це взагалі велика проблема. Без генплану, тісно пов’язаного з дійсністю, ми отримуємо великі проблеми з дорогами, школами і дитячими садками, парковками. Якщо ж повертатися до архітектури – Київ зараз більше схожий на об’єкт змагання між забудовниками. Можливо, це й непогано, однак інфраструктура невіддільна від архітектури міста і повинна мати більше точок перетину з процесами забудови, а також розвиватися паралельно.

Про ЖК DOCK32

Рибальський острів –  в минулому промислова зона, від якої, ймовірно, через 5-7 років не залишиться й сліду. Розвивається цілий мікрорайон. 

З одного боку тут усталена Оболонь, спокійна, тиха, з іншого – Поділ – вир життя, місце зустрічей для молоді, хіпстерів і сімейних прогулянок з дітьми. Поділ – дуже різний. Одне з найстаріших місць живе поряд з сучасними проєктами. Подивимося, що з цього вийде.

Коли я взявся за проєкт нового житлового будинку DOCK32, вирішив підкреслити атмосферу суднобудівного середовища. На Оболоні особливо нічим надихнутися, а все-таки Рибальський острів – це промислова архітектура, якій залишилися лічені дні. Скоро бульдозер зітре останні рештки й район плавно трансформується у житлову забудову.

Я намагався виділити один аспект, який міг асоціювати з цим минулим. І для мене ним став колір червоної охри  – штукатурка фасадів, котелень, складських приміщень. Особливо ТЕЦ 2. В якійсь мірі – це й колір іржі суднобудівних заводів. 

Крім цього хотілося запровадити голий конструкційний бетон у цей проєкт. Природно, що в нашому кліматі конструкційний бетон може бути тільки утепленим або декоративним, як частина навісного фасаду. Але все ж в цьому проєкті хотілося не облицьовувати фасад декоративним бетоном, а спробувати створити прецедент оголеної бетонної конструкції в житловій архітектурі. Звідси народилася ідея нижнього рівня, як маски, яка проповідує абсолютно свій ритм, стиль і конструктивний принцип незалежно від фасаду, прихованого за нею.

Житловий комплекс Pontedera в Пізі

Ковальська Нерухомість назвала цей проєкт індустріальним житловим лофтом. Але в стилістиці крім промислових елементів відчувається ще якийсь пострадянський модернізм. Якщо говорити про настрої, то більше по духу подібності мають контрфорси греблі Запорізької ГЕС, будівля АТС і Держпрому в Харкові, житловий комплекс Pontedera архітектора Massimo Carmassi в Пізі.

Кожен оригінальний елемент цього будинку – це мрія. Попри  початковий грізний вигляд – цей будинок створений для комфортного життя.

Наприклад, я мрію про низькі підвіконня, адже одна з найважливіших функцій вікна – це зв’язок людини з навколишнім середовищем. Якщо підвіконня занадто високе, то воно відрізає вас від пейзажу. 

Друга мрія –  це колір. І тут Valerio Olgiati перший, хто приходить як приклад архітектора. Цей швейцарець – один з перших, хто популяризував пігментований бетон червоних відтінків. По суті він створює бетонні скульптури. Мені подобається, що в Швейцарії більш бруталістська природа будівель і вона там виглядає природно.

Наступна мрія – бетон. Бетонна форма подібна каменю і тому набуває більш скульптурну сутність, вона живе, з часом змінюється, втрачаючи фабричну однорідність. Це гарно!

Про скляні і дзеркальні будівлі

Я не бачу ще один скляно-дзеркальний будинок на цьому місці. Не завжди такі рішення можуть створити затишок або комфорт. При цьому я б навпаки хотів підкреслити, що скло, тобто вікна – є одним з ключових елементів проєкту DOCK32. У наших роботах ми часто спираємося на ідеї математика Крістофера Александра, який написав безліч книг з архітектури та містобудування. Щодо скління він написав: «Коли стали можливі вікна з листового скла, люди думали, що вони наблизять нас до природи. Насправді вони роблять протилежне». Розподіл вікна на частини збільшує кількість видів з нього. У випадку нашого вікна виходить не один, а дев’ять видів, обрамлень.

Під час проєктування є деталі, на які ми зважаємо, –  контекст, норми, інсоляція, орієнтація. Поряд з нашим будинок – міст і Дніпро, одна з найбільших транспортних артерій міста – це великі переваги. Тут точно не виросте ще одна забудова, яка перекриє вид. Тому я захотів створити камерну атмосферу – напівзакритий двір на піднятому стилобаті, оточений колонадою. Таке рішення створює відчуття ізоляції – воно ніби звеличує над біганиною міста.

Окрема деталь – це озеленення. Парк знаходиться над рівнем землі, а дерева вимагають більшого обсягу землі, тому доводилося вибирати види, які не потребують багато ґрунту, у яких більш розпластане коріння, але які при цьому можуть рости високо вгору.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button