Ще влітку 2018 року в Києві на вулиці Леонтовича почали встановлювати антикишені. Вони прибирають надлишкову ширину проїжджої частин, а також роблять перехід значно зручнішим і безпечнішим для пішоходів та маломобільних громадян.
Через рік, восени 2019 року в Києві завершується реалізація проєкту зі встановлення ще шести антикишень у центрі Києва.
«Хмарочос» розібрався, що таке антикишені, де їх облаштували і як вони впливають на дорожню безпеку.
Що таке антикишені?
Антикишеня – інфраструктурне рішення, яке робить пішохода більш видимим на дорозі, адже його не закривають припарковані автомобілі. Фактично це розширена ділянка тротуару, який унеможливлює стоянку в зоні перехрестя і на переході та скорочує час перебування пішоходів на зебрі.
Як розповідають члени київської адвокаційної спільноти Urban initiatives crew, таке продовження тротуару виконує дві функції:
– антипаркульвальну: адже поставити авто на переході, затуливши прохід пішоходам стає дуже складно;
– безпекову: через запарковані авто перед та безпосередньо на переході, водій може не помітити людину, що наближається, особливо якщо вона невисокого зросту чи дитина.
Як пояснює транспортний експерт Віктор Перлов, антикишені прибирають надлишкову ширину проїжджої частини, яка використовувалась для паркування. Завдяки цьому пішоходи не «виринають» на переході з-за припаркованих авто, а наближаються до переходу у зоні видимості водіїв, йдучи по антикишені. Крім того, такі переходи є доступними для маломобільних груп населення.
Аналітик кампанії «За безпечні дороги» Андрій Климчук відмічає, що встановлювати антикишені у першу чергу потрібно на нерегульованих переходах, з інтенсивним рухом пішоходів і там, де водії часто порушують правила паркування. У Києві це переважно центральні вулиці та вулиці у районах житлової забудови.
Проєкт антикишень в Громадському бюджеті
Шостого червня 2018 року координаторка партнерської програми U–Cycle Маріанна Маршаленко зареєструвала проєкт громадського бюджету №1201. Проєкт вартістю 400 000 грн був розрахований на облаштування шести розширених тротуарів в двох районах міста – Печерському та Шевченківському.
За словами авторки, проєкт є нетиповим для міста, тож було побоювання, що не вдасться зібрати голоси. Тому для створення безпечної інфраструктури в місті проєкт просували разом з ініціативною групою Urban initiatives crew.
«Мої колеги по групі також є авторами-переможцями вже реалізованих раніше проєктів (такі як острівці безпеки, перехоплювальні велопарковки), а також автори проєктів, які не зібрали необхідну кількість голосів, але все одно були реалізовані (наприклад, наземний перехід по вулиці Пушкінська)», – пояснює Маршаленко.
У результаті проєкт став переможцем Громадського бюджету, набравши 717 голосів.
Реалізація проєкту
Як стверджують у команді авторів проєкту, спершу планували облаштувати розширені тротуари на самому бульварі Лесі Українки та Тараса Шевченка. Але в Департаменті транспортної інфраструктури повідомили, що на цих вулицях проходитимуть смуги громадського транспорту, тому робити тут антикишені не логічно.
Інша складність полягала і в тому в тому, що одразу планувалось отримати не просто корисну конструкцію, а й облаштувати її додатковими зручностями: велопарковкою або клумбою для квітів. На жаль, це також виявилось складно реалізувати.
На узгодження всього подавалось понад 20 локацій у 2 районах.
Одна з них була на запаркованому пішохідному переході, біля Національного університету харчових технологій по вулиці Володимирській. Хоча в результаті антикишені там не реалізували, на цю пропозицію звернули увагу та виконали підвищений перехід разом із розміткою та додатковими дорожніми знаками.
Також вдалось привернути увагу до наземного переходу від проспекту Перемоги до «Сільпо» по вулиці Гончара. Через ширину полотна дорожнього там виявилось неможливо зробити антикишеню, ШЕУ погодилась вдосконалити ще один наземний перехід.
У результаті переговорів антикишені вирішили облаштувати на таких локаціях у Печерському на Шевченківському районах:
– на перетині бул. Лесі Українки та Марії Приймаченко;
– бул. Лесі Українки та Немировича–Данченка;
– вул. Ярославів Вал / Володимирська;
– вул. Тургенівська / Олеся Гончара;
– Львівська площа (біля коледжу КНЕУ ім.Вадима Гетьмана);
– вул. Богдана Хмельницького/Коцюбинського.
На сьогодні проєкт знаходиться на фінальній стадії реалізації – вже облаштували п’ять антикишень з шести. Ще поки тривають роботи на пішохідному переході на перетині вулиць Богдана Хмельницького та Коцюбинського.
Що далі?
Як відмічає авторка проєкту, під час численних зборів комунальні служби ставились з розумінням до ідеї обшатування антикишень.
«Вони визнають факт, що встановлені знаки та заборони, на жаль, не працюють та єдиним виходом є технічні рішення. Наразі таким рішенням є антикишені», – стверджує Маріанна Маршаленко.
Вона звертає увагу, що в КП ШЕУ Шевченківського району антикишені вважають «корисною конструкцією», яка відіграє важливу безпекову функцію для пішоходів.
Авторка проєкту надалі планує написати звернення, щоб зробили ті локації, які є важливими, але не увійшли в «ТОП-6». Це, наприклад, перетини вулиць Богдана Хмельницького/Лисенка, Гоголівська/Павлівська.
Крім того, вона також закликає міську владу залучати фахівців до ремонтних робіт ще на стадії проєкту, адже після капремонту з інфраструктурою вже важко щось зробити.
«У США існує ефективна практика залучення місцевих жителів до обговорення проєкту, що планується виконувати. Звісно, важко починати нову практику, але ж колись маємо? Практика громадського бюджету доводить, що можемо», – підкреслює Маріанна Маршаленко.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 123 днів. За цей час ми опублікували 24984 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті