Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 246 днів. За цей час ми опублікували 23258 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

У 2017 році Верховна Рада України прийняла новий закон «Про житлово-комунальні послуги», який, зокрема, передбачає регулювання вивезення побутових відходів із багатоквартирних будинків. Утім, у ході впровадження нового закону виникла неоднозначна ситуація, пов’язана з автономією ОСББ і ЖБК. «Хмарочос» спробував дослідити суть законодавчої колізії, пов’язаної з вивезенням сміття. 

Що змінюється в новому законі?

Закон України «Про житлово-комунальні послуги» закон змінює класифікацію комунальних послуг.  Відтепер вивезення сміття потрапляє в розряд комунальних послуг, яка називається «поводження з побутовими відходами».

Також упродовж року – з 1 травня 2019 по 1 травня 2020 – співвласники мають або укласти індивідуальний договір з компанією, яка надає комунальні послуги, або підписати договір як колективний користувач від імені ОСББ чи ЖБК. 

За законом компанію, з якою укладають договір, визначає конкурс. 

Монополія за результатами конкурсу 

 «За результатами конкурсу у Києві перемогла одна компанія на все місто – КП “Київкомунсервіс”, яка отримала право укладати договори на термін до семи років», – розповідає Марія Осипчук, юристка з питань управління житлом. 

У конкурсі брали участь дев’ять компаній. Різні оператори висували свої кандидатури залежно від районів, у яких вони працюють. Проте в усіх районах Києва конкурсна комісія одноголосно обрала КП «Київкомунсервіс».

«Імовірно, положення про конкурс написано так, що повністю задовольнити його може тільки КП “Київкомунсервіс”», – пояснює ситуацію Марія Осипчук. 

Відстоювання права на самоуправління

За словами Олександра Запорожця, керівника справами двох ОСББ у Києві, КП «Київкомунсервіс» вже почало розсилати повідомлення органам самоуправління з вимогою підписати з ними договір. Але за закон про ОСББ передбачає, що вони самостійно визначають, як управляти будинком

Чимало ОСББ та ЖБК наразі мають договори з іншими операторами вивезення сміття, якість послуг яких їх повністю задовольняє. Ба більше, в умовах договору з «Київкомунсервісом» передбачена плата не за фактичний обсяг вивезеного сміття, а за кількість зареєстрованих осіб в помешканні. Представники об’єднань самоуправління категорично незгодні з таким способом розрахунку і стверджують, що так їм доведеться платити більше.  

Законодавча колізія

У рішенні Київради від 17 квітня 2018 року також йдеться про те, що ОСББ та ЖБК самостійно визначаються з виконавцем послуг на вивіз побутових відходів і результати конкурсу їх не стосуються. На це рішення посилається також Антимонопольний комітет у відповіді на звернення ЖБК «Річковик-2». Проте, як пояснює юристка Марія Осипчук, «закон має вищу юридичну силу і чітко визначає, що виконавця має визначити конкурс без будь-яких виключень, тому рішення міської влади по суті нічого не змінює».

Чим це загрожує?

З 1 травня 2020 року єдиним законним виконавцем послуг з вивезення сміття в місті Києві буде «Київкомунсервіс». 

«Якщо ця компанія вважає себе зобов’язаною вивозити сміття з двору ОСББ, яке бажає співпрацювати з іншими підрядником, то може виникнути “боротьба за смітники”», – розповідає про Марія Осипчук. – «Також “Київкомунсервіс” може вирішити нараховувати плату всім співвласникам плату за свої послуги. За законом про житлово-комунальні послуги санкція за несплату – це обмеження або припинення користування послугою і нарахування пені. Фактично “Київкомунсервіс” може просто перестати надавати послугу. Для ОСББ це буде найкращий вихід. Зважаючи на недосконалість закону, такі дії “Київкомунсервісу” були б адекватними».

За словами Олександра Запорожця, об’єднання самоуправління не планують відмовлятися від своїх підрядників і переходити на дорожчий і, на їхню думку, менш якісний сервіс. «Зрештою, у Києві всього дві тисячі будинків, які об’єдналися в ОСББ і ЖБК, що становить десь 15% усіх будинків. Чому б “Київкомунсервісу” не зосередетися на обслуговуванні решти 11 тисяч?», – каже Запорожець.

Марія Осипчук наголошує, що єдиним адекватним виходом із цієї ситуації є корекція закону. За її словами, днями екологічний комітет Верховної Ради обирає один із законопроєктів, які вносять зміни в низку законів, зокрема, щодо сміття, і це гарна і чи не єдина наразі можливість врегулювати ситуацію. 

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button