Чи зможуть українські партії висувати кандидатів у малих громадах?
Думки експертів щодо нового законопроєкту про десятикратне зменшення розміру застави на місцевих виборах.
Думки експертів щодо нового законопроєкту про десятикратне зменшення розміру застави на місцевих виборах.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24981 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Профільний комітет парламенту 22 квітня підтримав законопроєкт №2769 про зменшення в десять разів розміру застав на місцевих виборах.
За чинною нормою кодексу суму застави визначають за такою формулою: чотири мінімальні зарплати на кожні десять тисяч виборців. Автори законопроєкту ж прагнуть оновити формулу: чотири мінімальні зарплати на кожні дев’яносто тисяч виборців. Тепер за нього мають проголосувати народні депутати на засіданні ВРУ.
На минулих місцевих виборах усі міста обирали депутатів за партійною системою, а до Ради проходили партії, що подолали 5-відсотковий бар’єр та кандидати з вищим внутрішньопартійним рейтингом. Але при цьому кількість виборців у населених пунктах не враховувалась.
Тож подекуди виходило так, що міста обласного значення, що за кількістю мешканців значно менші за деякі села й селища в тій самій області, обирали кандидатів за партійною системою, а в населених пунктах, де кількість виборців могла бути значно більшою, обирали за мажоритарною системою.
Експерт Інституту Політичної Освіти Олександр Солонтай вважає, що існуючий бар’єр у 90 тис. виборців треба зберегти, щоб не шкодити місцевому самоврядуванню та вважає: те, що на виборах 2015 року в маленьких і середніх містах була партійна система, а в селах та селищах – мажоритарна, поставило громади в нерівні умови.
Політичний консультант Максим Колесніков схиляється до бар’єру в 30 тис. виборців та зазначає, що міста обласного значення, де вже була партійна система, теж мають йти за такою системою: зберегти мажоритарку на низовому рівні, але ввести обов’язкове партійне висування, щоб навіть у малих громадах з’явилася хоча б символічна застава у кілька тисяч гривень.
Очільник ГО «Трипільський край» Євген Цяпенко переконаний, що бар’єр потрібно знизити з 90 тис. до 10 тис. виборців. Тоді громадські активісти, які захочуть піти в політику, зможуть обирати з-поміж молодих партій, з якими можна йти в місцеве самоврядування. При цьому «токсичні» політики матимуть менше шансів перемогти за системи відкритих списків.
Проблема полягає в тому, що в Україні доволі низька якість партбудівництва, нерідко замість політичних партій до влади приходять політичні проєкти, над системним розвитком яких мало хто працює. Окрім того, на кожних виборах в Україні є техкандидати або технічні партії. Їх використовують, щоб отримати спостерігачів на дільницях або членів виборчих комісій, які відповідають за підрахунок голосів.
Ще однією слабкістю політичної культури України є те, що політичні партії перетворюються на франшизу. Якщо потрібно «провести» когось до влади, тоді політичний бренд працює як франшиза. До того ж і в парламенті, і на місцевому рівні є таке явище, як «тушкування», коли депутати, що зайшли до ради від однієї партії, а після отримання мандату змінюють свої цінності та погляди.
Але обидва ці фактори не вплинули на системне рішення підтримати Виборчий кодекс та запровадити вже на останніх парламентських виборах відкриті партійні списки і не можуть бути достатнім аргументом, щоб не поширювати відкриті списки на вибори у громадах, де кількість виборців не перевищує 90 тисяч.
Фото обкладинки: Element5Digital
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті