Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Період вимушеного соціального дистанціювання породжує нові форми соціальної взаємодії. У багатьох людей захват від доступності фестивалів, фільмів, вистав, курсів, лекцій та розмов час від часу переходить у роздратування від неможливості охопити все бажане. Адже ще ніколи фестивалі, записи вистав та опер, фільми, події, розмови не були так масово доступними онлайн. Тим часом у період карантину на українському ринку мистецтва відбулися свої зрушення. 

24 квітня галеристи Євген Карась і Марат Гельман заснували Фейсбук-групу для продажу і купівлі візуального мистецтва під назвою «Сіль і перець». Ідею галеристи запозичили в аналогічної російської групи «Шар и крест». За словами засновників, група створювалася як «місце взаємодопомоги художників, арт-дилерів і колекціонерів за встановленими правилами і мінімальними цінами на час карантину». 

Відкрита платформа з уважною модерацією

Наразі група працює так, що будь-хто може запропонувати свою роботу для продажу, зробивши спеціальний пост з описом і фотографіями. Після цього кожна робота потрапляє на розгляд модератора, яким наразі є Євген Карась. Якщо твір проходить відбір, будь-хто з учасників може заявити про бажання купити роботу і напряму написати художникові. 

За десять днів група набрала аудиторію більше п’яти тисяч людей. На продаж виставили трохи менше двох тисяч робіт, 232 з них продали. Щодня на модерацію надходить близько тисячі робіт, десь 80% із них не проходять відбір. У групі діє обмеження в ціні – роботи на папері (графіку, фотографію) не можна оцінювати більше трьох тисяч гривень, а роботи на полотні (живопис) – більше шести тисяч. Крім того, в правилах групи рекомендують тим, хто купив продав п’ять робіт у групі, натомість придбати одну роботу у відповідь, а тим, хто продав десять робіт, одну залишити для фонду ініціативи «Сіль і перець». 

Олександр Жильцов. Без назви. Продається в групі за 6 000 гривень.

«По суті, всього за десять днів ми створили найбільший в Україні майданчик для продажу мистецтва, – розповідає “Хмарочосу” Євген Карась. – Це означає, що наразі в нашій країні є величезний попит на такий ресурс чи інституцію, засновану на довірі». 

На думку галериста, стрімкий експансивний ріст популярності групи викликаний довірою художників і покупців до Марата Гельмана і Євгена Карася, можливістю прямого продажу і прямого контакту з покупцем, низькими цінами і модерацією. 

«Наша група дає структуровану пропозицію. Я відбираю роботи за особистим суб’єктивним критерієм. Але саме цей відбір дає змогу уникати хаосу. Адже часто покупець розгублений у цінах та якості», – пояснює Карась. При цьому він наголошує, що відбирає роботи за своїм суб’єктивним смаком, і «якщо робота не проходить, це не значить, що вона погана». 

Обвал цін на ринку? Ні – пропозиція погратися

При цьому галерист наголошує, що не варто сприймати його ініціативу, як спробу обвалити ціни на ринку. Група є тимчасовою і створювалася як свого роду розвага для тих, хто захоче взяти участь. 

Таня Чепрасова. «З вікна». Продається в групі за 4 000 гривень.

«Я не очікував такого екстенсивного розвитку. Гадав, що надходитиме десь 100-150 пропозицій на день і я витрачатиму одну-дві години на модерацію. Уявляв це, як простір для гри і спілкування. Натомість модерування зайняло весь мій час. Я працюю без вихідних і вражений обсягами пропозицій. Тобто я знав, що попит буде, але не очікував, що такий високий», – розказує галерист. 

Євген Карась зауважує, що ця ідея для нього передусім гра і розвага, а також символічний жест підтримки художників на час пандемії: «Є така думка, що не можна серйозному художнику продаватися за такі ціни. Але я пропоную гру! Передусім це можливість для художників, які з тих чи інших причини опинилися на периферії, заявити про себе перед чималою аудиторією в п’ять тисяч осіб. Для покупця це реальний шанс почати колекціонувати. А для художника, який і без цього непогано продається – можливість підтримати ініціативу, виставивши якусь замальовку чи нарис, щось малоформатне і недороге». 

Матієнко Марія. «Міст». Продається в групі за 5 000 гривень.

Цікаво, що у групі виникла проблема з публікацією оголеної натури, яка, як відомо, порушує стандарти Фейсбуку (у стандартах сказано, що заборона оголеності не стосується мистецтва, але мистецтвом Фейсбук вважає лише твори, які вже увійшли в історію). Як наслідок, модераторові приходять скарги і попередження про можливе блокування групи. 

Ребрендинг і перспективи розвитку

За словами Карася, з самого початку задум не претендував на щось серйозне. Тому Марат Гельман запропонував таку грайливу кулінарну назву. Але наразі, зважаючи на стрімку популярність ініціативи, галерести думають про розвиток і організацію інших проєктів на базі групи. Відтак, виникла необхідність зміни назви, яка наразі активно обговорюється. Відтепер також запроваджують збір 10% комісії з покупця за послуги модерації. 

Анна Ярмолюк. «Теплий день». Продається в групі за 2 500 гривень.

«Вже зараз зрозуміло, що на базі групи можна зробити щорічну арт-ярмарку, де художники можуть брати участь безпосередньо, а не через галерею. Можна також говорити про підтримку молодих художників з фондами, запускати культурні і благодійні проєкти, організовувати премії тощо. Для всього цього наша тимчасова легковажна назва “Сіль і перець” зробила свою справу і незручна надалі».

Час покаже, у що виллється і як розвиватиметься ця ініціатива, стрімкий розмах якої був несподіваним навіть для самих ініціаторів. 

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 268 днів. За цей час ми опублікували 23421 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button