Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 298 днів. За цей час ми опублікували 26304 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?

Віталій Селик
Історія питання
В Російській імперії, мабуть, знали, що конкуренція між маршруточниками (на той час візниками) може призвести до масової стрілянини у центрі Броварів. Тому ще у 1912 році пустили туди трамвай прямо з Поштової площі.
Сьогодні такий маршрут звучить фантастикою, але в ті часи дійсно більше думали про доступність околиць Києва. Трамваї ходили і в Святошин, і в Пущу-Водицю, і на Деміївку.
З часом, останні дві лінії замінило метро. А з Броварами не склалося. Трамвайні колії 23 маршруту розібрали нацисти. Після Другої світової Червону лінію метро планували провести від Святошина до Броварів. Та Київський виконком і Міністерство шляхів сполучення СРСР не змогли домовитися і такий проєкт залишився лише у мріях.
В 1990-ті планували пустити у Бровари швидкісний тролейбус. В місті навіть визначили локацію для депо. В 1994 році розробили проєкт та порахували ТЕО. В 2012 році місту із держбюджету виділили перші 141 млн грн. За ці гроші відремонтували 1 км центральної вулиці і трохи порізали дерева. Частина грошей, як завжди, десь зникла. Мером вже тоді був чинний Ігор Сапожко.
Всього проєкт тролейбусної лінії у оцінювався у 520 млн грн ($66 млн) – це приблизно половина вартості будівництва кілометра метро.
Схожа історія трапилася з тролейбусом в Ірпінь. Для нього в ті ж роки пробили дорогу через ліс і навіть поставили стовпи для контактної мережі. Проте ірпінці досі їздять в незручних маршрутках.
Приватні ініціативи
12 березня 2018 року активісти вирішили показати, що в Бровари можна їздити комфортніше ніж на Богданах і Рутах і пустили безкоштовний повнорозмірний 100-містний автобус МАЗ.
Його орендували у Київпатрансу за 5800 гривень, які зібрали з користувачів Фейсбуку. Проте маршруточники в той же день проткнули колеса автобусу, а експерементаторам пригрозили розправою за такі ідеї.
Що ми маємо на сьогодні? Бровари, Бориспіль, Вишгород, Гостомель, Ірпінь, Буча, Вишневе, Обухів разом з селами навколо за останні роки перетворилися на повномасштабні за населенням райони Києва, як Троєщина, чи Оболонь. Проте, з усих цих населених пунктів люди дістаються до Києва на роботу і навчання у приватних автомобілях, тісних маршрутках і старих смердючих електричках.
До чого тут Генплан?
Щодня між столицею і його супутниками утворюються кількагодинні затори вранці та ввечері. Логічним висновком такої ситуації було б передбачити у Генеральному плані Києва продовження швидкісного рейкового транспорту (метро і трамваю) у передмістя. Чи принаймні, передбачити виділені тролейбусні лінії.
Проте з наявного нам проекту Генплану до 2040 року забрали навіть проєкти тролейбусів, які вже почали реалізовувати. Єдине, кому може пощастити – це Вишгороду, якому залишили можливість підведення електрички по старим під’їзним коліям Київської ГЕС.
Для всіх інших передмість у документі залишили автобусне сполучення. Воно позначене зелененькими маршрутними лініями на карті-проєкті Інституту Генплану.

Насправді ж ці лінії перетворюються на дикий неврегульований ринок маршруток. А значить, на нас чекає ще не одна бійня між перевізниками та збільшення заторів і часу в дорозі між Києвом та передміcтями.
При тому найгірше, що Інститут Генплану малює маршрути приміського транспорту, не узгоджуючи їх з областю. Зокрема, проєктувальники планують, що автобуси будуть зупинятися на автостанціях, розміщених на околиці Києва. Проте в Київській обласній адміністрації на це начхати і вони з легкістю видають дозволи на маршрути, які з Боярки, чи Вишневого їдуть в самий центр Києва.
З цього випливає, що Києву в найближчі роки потрібно буде шукати засоби для діалогу з областю, щоб зробити єдиний центр планування транспорту Великого Києва, тобто столичної агломерації. Лише у такий спосіб вдасться зробити транспорт комфортним для киян і гостей столиці, а також дозволить побороти відрижки маршруточних мафій з 90-х років минулого століття.
Тому не забувайте надсилати свої правки інституту Генплану і дублювати їх альтернативному громадському проєктові.
Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції