Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 278 днів. За цей час ми опублікували 23497 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Сьогодні, 15 червня, на сходах біля будівлі КМДА розляглися кілька десятків містян. Вони приїхали сюди на велосипедах і кажуть, що подібні протести триватимуть доти, поки чиновники не почнуть робити київські дороги по-справжньому безпечними — і для велосипедистів, і для пішоходів.

Привід для цієї акції був невтішним: лише за останні дні у Києві збили трьох велосипедистів, один з них — помер. У місті це вже п’ятий смертельний наїзд на двоколісних з початку року.

— На жаль, сьогодні їздити у Києві на велосипеді — це лотерея, — розповідає «Хмарочосу» один із протестувальників. — За весь цей час мерія навіть не взялася розбудувати веломережу, безпечну і зручну для всіх. Тож щоразу, виїжджаючи на дорогу, ти не знаєш, чи не влетить у тебе черговий лихач — і добре, якщо не насмерть.

Інша протестувальниця згадує, що ще два роки тому Віталій Кличко підписав «Концепцію розвитку велоінфраструктури в місті Києві», яка передбачала, що у місті з’явиться 240 км велодоріг, а всю велоінфраструктуру пов’яжуть із громадським транспортом. Але, нарікає вона, далі обіцянок справа не пішла.

— З того часу так і не відбулося серйозних, системних змін, — пояснює «Хмарочосу» співорганізатор акції Віталій Селик. — Більше того, запарковуються і потроху руйнуються велодоріжки, що вже були облаштовані на Святошині, на Троєщині, на Позняках. Можна згадати і про те, як 50 млн гривень, призначених для проєктування і будівництва трьох веломаршрутів, віддали на реконструкцію зоопарку. На жаль, безпека киян так і не стала пріоритетом для міста.

«Ми постійно намагаємося вести діалог з міською владою і окремі чиновники готові до нас прислухатися. Але навіть коли ми домовляємось із мером, все одно починаються проблеми, коли справа доходить до тендерів чи технічних завдань.

Є і певні проблиски: наприклад, нещодавно велосипедистам дозволили їздити смугами громадського транспорту. Але це все одно небезпечно: вони доволі загазовані, та й більшість водіїв не готові ділити дорогу з двоколісними…».

Окрім небажання розбудовувати велоінфраструктуру, мітингарі закидають муніціпалітету і поблажливість до «автоперегонів» на магістральних вулицях, де водіям і досі дозволяють розганятися до 80 км/год (з можливістю «підгазувати» ще на 20 км/год). Вони кажуть, що саме ці вулиці найбільш небезпечні у Києві й саме тут трапляється найбільша кількість аварій — тож оптимальна швидкість на них не має перевищувати 50 км/год.

Читайте такожКамери проти смертей в ДТП: чи це ефективне рішення?

Голова асоціації велосипедистів України Богдан Лепявко перерахував й інші вимоги київської велоспільноти:

  • виділити кошти на проєктування і будівництво 15 веломаршрутів, які б мали бути облаштовані вже цього року;
  • перетворити тимчасові велосмуги на мосту Патона на постійні;
  • зробити безпечним дорожній рух на розв’язках-«конюшинах» для пішоходів та велосипедистів;
  • так само убезпечити ті дороги Києва, де найчастіше трапляються ДТП;
  • заздалегідь оприлюднювати проєкти ремонтів київських вулиць, щоб велоспільнота могла скоригувати їх у разі потреби;
  • облаштувати сучасні пішохідні переходи вздовж майбутніх веломаршрутів;
  • облаштувати там само тимчасові захищені велосмуги за прикладом світових міст.

— Ще у квітні ми підрахували, що кількість велосипедів у місті збільшилася в 2,5 рази, — каже Лепявко. — Ми бачимо, що все більше містян потребує комфортної велоінфраструктури — і водночас помічаємо, що місто не хоче на неї витрачатися. Так, проєктувальник веломаршруту «Солом’янка–Центр», який виграв тендер ще минулого року, цих грошей і досі не отримав.

Чиновники, які вийшли до протестувальників, намагалися заспокоїти їх, обіцяючи, що все їм буде, але не одразу.

Так, Андрій Романенко, заступник голови київського Дептрансу, пообіцяв: він особисто стежитиме, щоб на всіх вулицях, де робитимуть ремонт, облаштовували велосмуги. За його підрахунками, таких вулиць наразі 62.

Керівниця велосектору цього ж департаменту Юлія Хан наголосила, що вже завершується проєктування двох веломаршрутів, зокрема, на Набережному шосе, а інші запустять у роботу вже згодом, «коли побачимо, як все працює». А що стосується облаштування тимчасових смуг, яке анонсував радник міського голови Максим Бахматов, то робити їх немає особливого сенсу — оскільки відтак місто має двічи витратися на проєктування.

Головним же переговорником став заступник голови КМДА Олександр Густєлєв. Він вийшов до мітингувальників у масці із написом «Досить шастать» і спершу відмовився говорити у мікрофон, наголошуючи, що «ми не на концерті».

Втім, майже одразу Густєлєв закликав велоспільноту до «конструктивної розмови», назвав озвучені ними питання «загальними» і загалом здивувався, що мерії закидають «якийсь саботаж». За його словами, всі питання можна вирішити демократично, створивши ініціативну групу, якій він окремо відповість на всі питання.

Він також зізнався, що озвучені мітингувальниками проблеми прочитав «дві хвилини тому», але підкреслив, що у соцмережах є «певні групи велосипедистів», які розуміють, що одразу збудувати всі веломаршрути неможливо. Тим більше, вів Густєлєв далі, що це доволі складний процес — наприклад, при будівництві кожного маршруту потрібно буде наново перекладати всі комунікації.

Відповів Густєлєв і на закиди, що він блокує у Facebook транспортних експертів, які задають йому незручні питання — зокрема, очільника «Асоціації велосипедистів Києва». Чиновник пояснив, що, по-перше, він «банить» людей лише на особистому акаунті, а по-друге, не зробив би це з головою U-Cycle, якби той представився.

Читайте такожПочати відповідати за весь транспорт в Києві може голова «Київавтодору». Пояснюємо, чому це погана ідея

Пізніше, вже після окремої, півторагодинної зустрічі Густєлєва з ініціативною групою, Селик розповів «Хмарочосу», що представники велоспільноти і транспортні експерти «пройшли по кожній нашій вимозі — і по жодній з них у заступника мера не було заперечень».

«Ми спільно проговорили механізми вирішення по кожному питанню, по декількох Густєлєв одразу визначив терміни і призначив відповідальних за це підлеглих. Тепер важливо слідкувати за реалізацією цих вимог, бо вже маємо гіркий досвід, коли після таких зустрічей нічого не робилося».

Всі фото: Володимир Хенгістов

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button