Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Юлія Дядюк
Окрім пандемії COVID-19, наразі увесь світ переживає ще одну – пандемію використання телефонів за кермом. Гаджети стали нашими найкращими друзями, а світ настільки швидким, що водії регулярно наражають на небезпеку себе та інших, відповідаючи на терміновий лист або гортаючи стрічку на Фейсбуці. Всесвітня організація охорони здоров’я вирізняє відволікання під час водіння як один з факторів ризику на дорозі, поряд з перевищенням швидкості, невикористанням ременів безпеки та дитячих автокрісел, а також керуванням транспортними засобами напідпитку. Попри пов’язаний із цим високий ризик потрапити у ДТП, в Україні рівень використання телефонів за кермом держава не вимірює, а масштаби фіксації порушення та обізнаність водіїв щодо небезпеки такої поведінки є низькими.
Що таке distracted driving (відволікання під час водіння)?
Distracted driving, або відволікання під час водіння – це будь-яка діяльність, яка відвертає увагу від кермування, включно з використанням телефону, вживанням їжі та напоїв, розмовами з пасажирами, використанням стерео, розважальної або навігаційної системи – все, що відвертає увагу від дороги. Усі перелічені дії є небезпечними, проте законодавчо в Європі заборонено тільки використання телефону за кермом.
Ця звичка, на яку водії схильні не звертати уваги, наражає учасників дорожнього руху на надзвичайну небезпеку: читаючи СМС на швидкості 70 км/год, водій проїде 90 метрів не дивлячись на дорогу. Водії, які пишуть або читають повідомлення під час кермування, мають у 20 разів більшу ймовірність стати учасниками ДТП ніж ті, хто не відволікається.
Відповідно до статистики Американської національної адміністрації безпеки дорожнього руху, у 2018 році на території США через телефон у руках водія загинуло близько 3 тисяч людей. Незважаючи на усі ризики, за даними дослідження проведеного Центром демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги”, станом на 2017 рік кожен п’ятий український водій їде наосліп, користуючись телефоном за кермом.
Як за це карають в Україні?
Кампанія “За безпечні дороги” дослідила законодавство 38 європейських країн щодо штрафних санкцій за використання телефону за кермом, серед яких український штраф виявився найменшим. В Україні за використання водієм засобів зв’язку (телефонів) під час руху накладається штраф у розмірі 425 гривень (приблизно 13 євро). У випадку ж, якщо така поведінка стала причиною аварійної ситуації – 680 гривень (близько 20 євро) з можливим позбавленням водійського посвідчення на строк від 6 місяців до 1 року. Наразі, до другого читання готується законопроєкт № 2695, який передбачає підвищення штрафу з 425 до 510 (приблизно 15 євро) і з 680 до 3400 гривень (102 євро) відповідно.
Як за це карають в Європі?
Середній рівень штрафу в досліджених країнах складає близько 90 євро. В більшості країн штраф може варіюватися у розмірі в залежності від обставин.
Крім штрафів в європейських країнах також застосовуються такі види покарань:
- нарахування штрафних балів;
- позбавлення водійського посвідчення;
- тимчасове позбавлення волі.
В Болгарії, Великій Британії, Молдові, Німеччині та низці інших країн використання телефону за кермом, крім штрафу, загрожує водієві додатковими балами, за надмірну кількість яких позбавляють водійського посвідчення. Втратити посвідчення безпосередньо за відволікання під час водіння, окрім України, можна також в Білорусі, Естонії, Італії, Румунії та інших країнах Європи. В Ірландії та Сербії у випадку тяжких наслідків порушення водієві загрожує позбавлення волі.
Як боротися з користуванням телефоном за кермом?
ВООЗ зазначає, що незважаючи на те, що більшість країн має заборону на використання телефонів, контроль за виконанням цього правила є ускладненим, особливо вночі, за важкого трафіку та в умовах обмеженої видимості.
Аби забезпечити контроль заборони безпосереднього використання телефону, з 2009 року поліція Норвегії посилила свої звичайні перевірки транспортних засобів і тепер використовує біноклі, щоб перевірити, чи користуються водії мобільними телефонами, що призвело до значного збільшення кількості виписаних штрафів. Схожа практика у Сполученому Королівстві призвела до зменшення кількості порушень на ділянках, які щільно патрулює поліція. У 2019 році в Австралії дане порушення почали фіксувати в автоматичному режимі.
ВООЗ також наголошує на ефективності соціальних кампаній, адже створення нових соціальних норм, у поєднанні із законодавчими обмеженнями, має потенціал змінити поведінкові моделі громадян. Гарним прикладом таких кампаній є американська ініціатива “U drive. U text. U pay” або британська соціальна реклама Pink Kittens.
Серед інших ефективних засобів боротьби з даним порушенням відзначимо також відповідні політики роботодавців. Так, за президентства Барака Обами усім держслужбовцям було заборонено користуватися телефоном за кермом. У 2010 році схожу практику запровадили для службових автівок Організації Об’єднаних Націй.
Нідерландська страхова компанія Interpolis вирішила допомогти своїм клієнтам позбавитися небезпечної звички, розробивши спеціальний мобільний додаток під назвою Automodus. Додаток нараховує користувачам бали, коли ті не торкаються телефону під час керування автівкою. Окрім балів, за кожні 100 кілометрів, подолані без використання мобільного, водій отримує 1 євро на свій рахунок, і пізніше має змогу перерахувати отримане заохочення організаціям, що намагаються зробити дороги Нідерландів безпечнішими.
Як побороти проблему в Україні?
Наразі в Україні проблема відволікання за кермом залишається без уваги – штрафи не відповідають рівню небезпеки, на яку наражають порушники себе та інших учасників руху, а рівень фіксації недостатній для того, аби впливати на поведінку водіїв.
Тож, спираючись на успішну практику інших країн щодо боротьби з використанням телефону за кермом, ми розробили такі рекомендації:
- необхідно підвищити штраф за дане порушення;
- перейняти найуспішніші світові практики фіксації порушення патрулями поліції;
- запровадити фіксацію факту використання телефону за кермом камерами автоматичної фотовідеофіксації;
- підвищити рівень обізнаності про небезпеку та наслідки використання телефонів серед водіїв за рахунок проведення соціальних кампаній.
Підійшовши до проблеми використання телефонів за кермом комплексно, ми зможемо створити нову соціальну норму, що допоможе уникнути великої кількості ДТП, і, як наслідок, травм та смертей на українських дорогах.
Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції