У 2019 році в Україні почав працювати відкритий ринок електроенергії: тепер споживачі (поки це актуально більше для промислових споживачів) можуть вільно обирати собі постачальника.
Щоб відстежувати розвиток компаній та ринку в цілому, аналітичний центр DiXi Group створив рейтинг постачальників електроенергії. До нього потрапило 50 компаній, що охоплює близько 80% роздрібного ринку.
За словами експертів DiXi Group, рейтинг розрахований як на постачальників послуг, так і на споживачів. У випадку перших він може допомогти активізувати конкуренцію і стимулювати постачальників до покращення якості послуг. Споживачам дослідження може допомогти ознайомитися з пропозицією на ринку та вибрати кращого постачальника.
Постачальників оцінювали за чотирма основними критеріями: онлайн-сервіси, комерційні пропозиції, інформування споживачів та прозорість і ділова активність. У кожному з критерії компанія могла отримати оцінку від 0 до 1.
За загальним рейтингом найвищі позиції отримали компанії ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги», ТОВ «Київські енергетичні послуги» та ТОВ «Донецькі енергетичні послуги» з оцінками понад 0,7.
Середній бал рейтингу при цьому склав 0,345, а показники у різних категоріях значно різнилися. Найкраще компанії показали себе в питаннях інформування споживача (розміщення інформації про тарифи та послуги, порядку подання скарг, опису комерційних пропозицій на сайті тощо). Виконання цих вимог передбачене відповідними нормативними актами.
Найнижчі бали постачальники отримали у питанні відкритості. Публікація звітності не є обов’язковою для компаній, однак це дуже правильна практика, зазначають експерти. Лише чверть компанії опублікували свою фінансову звітність та лише одна – звіт про управління.
Є потенціал для покращення також у питаннях онлайн-сервісів: 44 компанії не дають можливості споживачам укласти або переукласти договір онлайн. Лише шість постачальників мають мобільний додаток та лише три – функцію тарифного калькулятора на сайті.
За результатами оцінки експерти DiXi Group зазначають, що роздрібний ринок електроенергії поки незрілий, перебуває на стадії формування та має великий простір для вдосконалення.
Дослідження показало великий розрив між компаніями за рівнем конкурентоспроможності: якщо три лідери мають оцінку понад 0.7, понад третина (22 постачальники) були оцінені у менш ніж 0,3. Рейтинг також виявив, що постачальники універсальних послуг – компанії, сформовані на базі колишніх обленерго – загалом мають вищий рейтинг, ніж нові компанії, які працюють за вільними цінами.
Крім того, була виявлена відповідність між вищим рейтингом постачальників та більшим обсягом продажу електроенергії та часткою ринку. Така закономірність мотивуватиме компанії до посилення конкурентних переваг шляхом покращення якості сервісів та комерційних пропозицій для споживачів, своєї клієнтоорієнтованості та прозорості з метою масштабування бізнесу та виходу на всеукраїнський рівень, вважають у DiXi Group.
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті