У цьому році Центральний автовокзал Києва продали на аукціоні приватній компанії, яка оголосила про наміри реконструювати споруду. Особливістю об’єкту є те, що стіни та колони будівлі автовокзалу 1961 року прикрашають мозаїчні роботи Володимира Мельниченка і Ади Рибачук.
Зміна власника викликала в захисників культурної спадщини побоювання, що унікальні інтер’єри автовокзалу можуть бути втрачені. Однак фонду збереження культурної спадщини Ади Рибачук та Володимира Мельниченка (АРВМ) вдалося досягти компромісу з власником щодо збереження та подальшої інтеграції мозаїк в оновлений інтер’єр будівлі.
В 1960-1961 роках українські художники Володимир Мельниченко та Ада Рибачук займалися вирішенням інтер’єру Центрального автовокзалу, створеного за проєктом архітектора Авраама Мілецького. Стіни автовокзалу прикрашають близько десяти мозаїк, також мозаїкою прикрашені 44 колони.
«Дякую всім, хто долучився до збереження мозаїк автовокзалу. Це був наш перший з Адою твір в архітектурі. Ми зробили багато ескізів, поїхали на керамічний завод. Нам там сказали, що в цьому році блакитної смальти не буде. Але на території в купу було звалено багато відбракованої дрібної мозаїчної смальти блакитного кольору. Завод її нам не захотів віддавати. Нам казали, що вона рахується як ціла плитка за документами. Аврам Мілецький переконав керівництво підприємства, і ми придбали цей бій мозаїки за ціною цілої плитки. В роботах ми зобразили пейзажі, які пасажири бачать з вікон автобусів», – розповів Володимир Мельниченко на пресконференції, присвяченій початку відновлення мозаїк Центрального автовокзалу.
Коли художник почув про придбання автовокзалу, то боявся, що його знесуть разом з роботами. Співзасновниця Фонду АРВМ Ксенія Кравцова згадує, що спочатку їхня команда вважала, що домовитися зі власником автовокзалу про збереження мозаїк буде майже неможливо.
«Ми дізналися про те, що будівля автовокзалу була продана і почали шукати кому власне. Коли ми вийшли на контакт, а тоді ми думали, що це буде важко, а виявилося навпаки. Сам забудовник та архітектор пішли нам назустріч: сказали, що справді – це твори мистецтва і хотіли б їх зберегти та об’єднати сучасну архітектуру з мозаїками», – розповіла Кравцова.
Інвестори дуже легко пішли на компроміс
Архітектурне бюро MCube, яке відповідає за проєкт модернізації автовокзалу, заявило, що інтегрує авторські мозаїки в оновлений простір будівлі. За словами представника компанії Івана Маргітича, інвестор дуже легко пішов на компроміс, одна з його умов – щоб мозаїки були у належному стані. Згідно з проєктом, інтер’єри автовокзалу будуть у світлих тонах, що зробить мозаїки «максимально виразними». Там, де є мозаїки, не буде стін та всі вони будуть виразно проглядатися.
У якому стані мозаїки зараз?
Інга Леві, кураторка проєкту, та художниця Анастасія Лелюк перед реконструкцією оглянули всі мозаїки, які знаходяться на автовокзалі. За їхніми словами, роботи дуже багато – від реставрації до вкладання мозаїки наново.
«Ми оглянули всі елементи творів, які знаходяться на автовокзалі. На перший погляд було ясно, що тут є проблеми, але коли ми запросили реставратора Данила Гуріна – стало зрозуміло, що тут більше проблем, ніж нам здавалося раніше. Є втрати елементів мозаїки і є також проблеми через вологість, тому роботи буде достатньо багато. І це не тільки вкладання мозаїки, а справжня реставрація, місцями дуже складна», – розповіла Леві.
Кожний елемент мозаїк по-своєму ушкоджений
Роботам Володимира Мельниченка і Ади Рибачук на автовокзалі вже 60 років і для такого віку вони добре збереглися, запевняє Анастасія Лелюк. Проте кожний елемент мозаїк ушкоджений, а найпроблемніші місця – це колони. Реставратор Данило Гурін пояснив, що через вологість деякі колони, які розташовані ближче до фасаду, постраждали більше, ніж ті, які розташовані глибше всередині будівлі.
«Ми проводили паспортизацію на вихідних. І насправді мозаїкам і оформленню вже 60 років, і я думаю, що для такого віку все достатньо добре збереіглося. Але кожний елемент по-своєму ушкоджений, та є місця, де накладені нові вставки, більш сучасні, але вони тримаються гірше, ніж старі. Найпроблемніші місця – колони, бо їх створили з такого матеріалу, до якого було складно причепити мозаїку та викласти її. Рибачук і Мельниченко розробили свій розчин, на який поставити ці шматочки плитки та вони тримаються досить добре, не дивлячись на втручання», – розповідає Мельник.
Деякі колони пошкоджені ненавмисно, додає Інга Леві. За її словами, нові вставки говорять про те, що їх намагалися відновлювати, але це робили не фахівці. Наразі йде оцінка стану матеріалів, які залишилися. Що стосується самого матеріалу, до прикладу, мозаїка, якою викладені колони, збереглася у сховищі Володимира Мельниченка, аналогів їй зараз не знайти.
Четвертого березня 2020 року з аукціону продали підприємство «Київпассервіс», у власності якого перебуває шість автовокзалів Києва та 18 станцій в області. Пакет акцій придбала компанія «Бастіон-Груп» за 230 мільйонів гривень.
Згідно з умовами продажу, інвестор зобов’язаний зберігати роботу автостанцій, погасити протягом шести місяців заборгованість із зарплати та протягом цього ж терміну не звільняти працівників. На базі Центрального автовокзалу приватний інвестор планує створити міжнародний транспортний хаб з фуд-кортами, інформаційними табло, зонами відпочинку, а також медичним кабінетом для допомоги пасажирам і проходження водіями автобусів передрейсового огляду.
Зокрема, в будівлі на перших двох поверхах будуть розташовані зони очікування і фуд-корти. На третьому поверсі вокзалу розміститься готель для пасажирів на 30 номерів різної категорії, а також зона очікування підвищеного комфорту. У новому проєкті автовокзалу враховані всі вимоги щодо використання інфраструктури пасажирами з обмеженими можливостями.
Компанія планує інвестувати близько двох мільйонів євро у модернізацію Центрального автовокзалу в Києві та завершити роботи в березні 2021 року.
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті