Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24975 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Катерина Цибенко
Нещодавно Міністр інфраструктури Владислав Криклій повідомив, що Україна до 2030 року планує замінити весь громадський транспорт на електричний. Це відбуватиметься в межах реалізації Національної транспортної стратегії.
Я дослідила стратегію міської мобільності Великої Британії, де зараз навчаюся, і хочу в цьому блозі поділитися трендами міської мобільності цієї країни. Ключове в ній – наголос на інклюзивність, на стимулювання громадян користуватися масовим, а не індивідуальним транспортом, спільне користування, ходіння пішки та їзда велосипедом, а підтримуватися це все має в тому числі завдяки відкритим даним.
Стратегія міської мобільності Великої Британії – це документ на 78 сторінок, розроблений Міністерством транспорту країни в березні 2019 року. Вона розміщена тут, і все, про що буде йти мова нижче – витяг із її тексту. Загальна ідея документу в тому, що транспорт – це має бути не просто переміщення з точки А в точку В, а максимально комфортне, інклюзивне переміщення із турботою про здоров’я людей. Щоб забезпечити таке переміщення, уряд Британії розробив 9 принципів, згідно яких має розвиватися транспорт. Про них піде мова нижче, а спочатку – статистика, на якій базується стратегія.
- Соціальна вартість проблем зі здоров’ям, спричинених забрудненням повітря складає 20 млрд фунтів на рік. При цьому транспорт в містах відповідальний за 80% шкідливих викидів оксиду азоту. Загалом транспорт відповідальний за 27% викидів парникових газів, а в містах – за 91%.
- Соціальна вартість шумового забруднення – 7-10 млрд. фунтів на рік (порушення сну, серцеві напади, інсульти, деменція).
- Стояння в заторах коштує економіці Великої Британії 2 млрд. фунтів на рік.
- 64% британців мають надмірну вагу. Автомобілі сприяють зменшенню фізичної активності. Недостача фізичної активності коштує економіці 7,4 млрд. фунтів на рік.
- На кожні 10 людей в Британії припадає 6 автомобілів, і 96% часу автомобіль не використовується.
- 45% подорожей, які здійснюють жителі Англії – до 2 миль (3,2 км). Регулярна їзда на велосипеді на роботу пов’язана з 45% меншим ризиком розвитку раку та 46% меншим ризиком розвитку серцевих захворювань порівняно з поїздками на автомобілі чи громадському транспорті.
- Місця для паркінгу займають 15-30% публічних просторів.
- Затори на дорогах зростуть на 55% до 2025 року, якщо не просувати культуру спільного користування автомобілями, й середня заповнюваність авто впаде із 1,5 до 1,3 людини. Якщо на дорогах з’являться самокеровані машини, затори зростуть на 71%.
Глянувши на ці цифри, напрошується висновок, що потрібно стимулювати людей, щоб вони менше користувалися особистим транспортом, а більше громадським та ходили пішки, оскільки це краще і для них, і для екології та міського середовища.
З огляду на цю статистику, були розроблені наступні принципи:
- Нові види транспорту та нові послуги з мобільності повинні бути безпечними та надійними.
Цей принцип переважно про самокеруючі транспортні засоби. Підкреслюється, що їх впровадження не повинно збільшити ризик травмування людей.
- Переваги інновацій у мобільності повинні бути доступними для всіх категорій населення Великобританії.
Це принцип про інклюзивність для осіб із різними типами інвалідності, для старших людей. Підкреслюється, що рішення, як врахувати їх потреби, мають прийматися із включенням цих категорій людей. «Нові технології мають збільшувати кількість опцій з користування транспортом для громадян, адже транспорт життєво важливий для свободи та добробуту людини, соціальної згуртованості, продуктивної економіки, подолання самотності та досягнення більш інклюзивного суспільства».
Тут наводиться приклад мобільного додатку для людей з деменцією, який допомагає їм користуватися транспортом.
- Піші прогулянки та їзда на велосипеді повинні залишатися найкращими варіантами для коротких міських подорожей.
Вище була статистика про те, що 45% подорожей, які здійснюють жителі Англії – до 2 миль (3,2 км). Стратегія говорить про те, що чим більше подорожей, здійснених пішки або велосипедом, тим кращі якість повітря, здоров’я, нижчі затори. Це завжди буде правдою, незалежно від технологічного розвитку автоматизації, електрифікації та нових способів подорожей. Британія просуває використання цього принципу, коли в транспортних додатках показується інформація, за скільки часу можна дійти пішки з точки А в точку В
В Лондоні є популярний міський сервіс оренди велосипедів. Компанія з Брістоля розробила пристрій, який трансформує звичайний велосипед в електричний, щоб люди могли подорожувати довші відстані.
- Громадський транспорт повинен залишатися фундаментальним для ефективної транспортної системи.
В цьому принципі підкреслюється важливість переміщення громадським транспортом, а не особистим. Для цього створюють швидкісні потяги, а нові мобільні сервіси мають доповнювати існуючі системи транспорту.
- Нові послуги мобільності повинні призвести до переходу до нульових викидів.
Ціль Британії – щоб до 2030 року 50-70% автомобілів, які продаються, мали ультранизькі викиди. Зараз в центральній частині Лондона є зона ULEZ – Ultra Low Emission Zone, в’їжджаючи в яку, автомобілі, які створюють багато викидів, мають платити комісію.
Також в межах цього принципу створюють автомобільні клуби, де люди можуть користуватися автомобілями, не маючи їх у власності. Таким чином зменшується кількість автомобілів на вулицях.
- Інновації у сфері мобільності повинні сприяти зменшенню заторів завдяки більш ефективному використанню обмеженого дорожнього простору, наприклад, шляхом спільних поїздок, збільшення заповнюваності або консолідації вантажних перевезень.
Нижчі експлуатаційні витрати завдяки новим технологіям можуть ускладнити ситуацію з заторами, якщо коефіцієнти заповнення та навантаження транспортних засобів залишатимуться низькими. Як було вказано в статистиці вище, зараз коефіцієнт заповнення авто складає 1,5 осіб на авто. Якщо цей коефіцієнт зросте до 1,7, заторів стане тільки на 5% більше.
- Ринок мобільності повинен бути відкритим, щоб стимулювати інновації та давати найкращі послуги споживачам.
Конкурентоспроможний, відкритий ринок мобільності необхідний для збільшення вибору споживачів, стимулу інновацій та зниження цін. Тут маються на увазі додатки для планування подорожей.
- Нові послуги мобільності мають працювати як частина інтегрованої транспортної системи, що поєднує державний, приватний режими користування транспорту.
Треба полегшити шлях планування подорожей громадянам завдяки використанню даних та нових технологій, це стимулюватиме їх користуватися публічним транспортом, а не індивідуальним. В Шотландії існує додаток NaviGoGo, який дозволяє планувати поїздки та оплачувати квитки.
- Транспортні дані (big data) мають спільно використовуватися для того, щоб покращити функціонування транспортної системи.
Дані є ключовим фактором, що сприяє інноваціям на транспорті та є важливою частиною інфраструктури 21 століття. Значний прогрес вже досягнуто у заохоченні залізничної та автобусної промисловості та місцевих органів влади ділитися своїми даними.
На основі відкритих даних Міністерства транспорту зроблено більше 650 мобільних додатків, якими користуються 42% населення Лондона. Ці підходи мають використовуватись більш активно.
Ці принципи показують, що частина викликів, над якими працює Україна й Британія – спільні, наприклад, боротьба з забрудненням. В Британії із цією проблемою борються за допомогою програм іншого рівня. Що логічно – наш транспорт не має такої довгої історії розвитку. Але в стратегії є також і пункти, які Україна могла б взяти й застосовувати вже зараз. Широке використання відкритих даних – перших із них. Адже в 2018 році Україна посіла друге місце серед країн, що досягнули найбільшого прогресу за чотири роки за рівнем публікації та використання відкритих даних для підзвітності влади, розвитку інновацій і соціального впливу в Open Data Barometer.
Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції