Вікторія Омеляненко, стипендіатка програми Європейського Союзу для лідерів громадянського суспільства країн Східного партнерства, розробила перший в Україні онлайн-курс про цифрові права для дітей. Їх навчають користуватися найпопулярнішими соціальними мережами і при цьому не потрапити в халепу, пояснюють, як відрізнити фейк від правди, розповідають, як захистити свої права в мережі чи зрозуміти, що вони порушуються. Усе це – в грайливій формі з численними мемами, прикладами і захопливими завданнями.
Чому це важливо?
«Сьогодні інтернет став не лише розвагою чи засобом спілкування, але й необхідною умовою для навчання. Проте діти не можуть самостійно навчитися коректно ним користуватися. Цифрова безпека дітей залежить від цифрової освіченості дорослих. Бажання створити безпечні умови користування інтернетом для дітей може стати гарним стимулом цифрової освіти для батьків і вчителів», – розповідає Вікторія Омеляненко.
Курс про цифрові права авторка розробляла разом із громадською організацією «Мінзмін», яка займається освітою неповнолітніх. Партнеркою Вікторії Омеляненко у цій справі стала Анастасія Апетик, експретка з інформаційних прав та безпеки.
«Через пандемію серію офлайн-подій довелося терміново переформатувати в курс онлайн-освіти. Зрештою, від цього проєкт тільки виграв – тепер курс безкоштовно доступний в мережі для всіх охочих», – зазначає Вікторія.
Діти можуть дізнатися про право на інформацію, право доступу до інтернету, право вільно спілкуватися і висловлювати думки в мережі, право на недоторканність приватного життя тощо. А також чому, наприклад, не варто оприлюднювати в мережі свою адресу чи іншу персональну інформацію, як зробити, щоб ці дані не потрапили у відкритий доступ, чим загрожує створення фейкового акаунта для іншої особи, як захиститися від порушення своїх прав чи подати скаргу на заборонений контент тощо.
Чого навчають дітей?
Курс складається з дев’яти відео, які тривають близько десяти хвилин.
Навчання розраховане на підлітків від 13 років. До кожного відео є чекліст з активними посиланням на дотичні до теми ігри, фільми та список додатковою літератури з коментарями.
Три уроки присвячено цифровим правам в Instagram, TikTok та Youtube. Саме ці мережі та сервіси є найбільш популярними серед дітей.
«Ми наголошуємо, що вести акаунти в Instagram можна лише з 13 років, а в TikTok із 13 до 18 років можна зареєструватися лише з дозволу батьків. Аналогічно діти до 13 років не можуть реєструватися в Youtube і натомість повинні користуватися застосунком для дітей. Підлітки повинні усвідомити, що лише вони несуть відповідальність за те, що відбувається у межах їхнього акаунта», – розповідає Вікторія Омеляненко.
В окремому блоці йдеться про те, як правильно створити пароль, де перевірити його надійність, чому важлива двофакторна авторизація, що потрібно зробити, аби дані не потрапили у відкритий доступ, чому не варто користуватися публічним вайфаєм та переписуватися з незнайомцями тощо. Розповідають дітям і про основні інструменти критичного аналізу інформації.
«Цю частину ми розробили за методологією університету Стентфорда, – зазначає авторка курсу. – Йдеться про три основні запитання, на які діти повинні відповісти, читаючи щось у мережі: хто говорить? які аргументи? що говорять інші?».
До прикладу, аби випробувати спільноту на здатність мислити критично, в одному з завдань дітям пропонують створити фейковий пост у соцмережі. А на наступний день – оцінити результати свого жесту і публічно заявити, що це неправдива інформація.
Завершується курс рекомендаціями та порадами, як правильно захищати цифрові права, до яких органів і за яких обставин можна звертатися. Склавши фінальний тест, учасники отримують сертифікати.
Хто зацікавився ініціативою?
«Після початку комунікаційної кампанії нам відразу написали з Міністерства цифрової трансформації з пропозицією підтримки. Цифрова освіта для дітей – один із напрямків їхньої роботи, і наш курс підсилює їхню діяльність», – розповідає Вікторія Омеляненко.
Організатори також отримали підтримку Міністерства науки і освіти, яке розіслало інформацію про проєкт у всі обласні управління освіти.
«Перед запуском платформи ми думали, що курс переглядатимуть здебільшого підлітки разом із батьками. Натомість вчителі стали ключовими стейкхолдерами [зацікавленими сторонами – ред.] проєкту. Вони реєстрували дітей і проводили шкільні уроки на основі наших відео. Як наслідок, ми отримали багато позитивного фідбеку, світлини з інтерактивних уроків і навіть малюнки за мотивами наших роликів», – розповідає ініціаторка проєкту.
Наразі у курс «Цифрові права та безпека дітей» перетнув позначку 15-ти тисяч переглядів. Сертифікат про його завершення отримало понад дві тисяч людей.
А що далі?
Наразі курс може стати джерелом цікавих матеріалів з цифрової безпеки дітей. Але запит батьків та вчителів на таку освіту не вичерпано.
Тому команда проєкту за підтримки Міжнародного інституту електрозв’язку створила школу онлайн-безпеки дітей. Там розповідають про створення умов для максимальної користі інтернету для дітей, загрози, які можуть чекати на неповнолітніх у мережі та способи узбезпечити від них.
«Замість очікуваних п’ятдесяти вчителів на вебінари зареєструвалося близько шестиста людей. Ми були надзвичайно раді такій популярності», – розповідає Вікторія Омеляненко.
Разом із Міністерством освіти команда також брала участь у створенні рекомендацій для педагогічних працівників та батьків про безпеку дітей у цифровому просторі.
«Це стратегічний документ, і тепер він один на всю країну», – зазначає розробниця.
Утім, команда на цьому не зупиняється і планує нові, більш комплексні, ініціативи і проєкти з цифрової освіти – щоб в Україні було все більше безпечних освітніх та родинних середовищ для дитини.
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті