Нещодавно до редакції «Хмарочоса» звернувся киянин у відчаї: він розповів, що кожної п’ятниці під вікнами його будинку на Осокорках лунає нестерпний шум. На парковку супермаркету Novus близько опівночі приїжджають автомобілісти й починають кружляти пустою автостоянкою — дрифтувати. До рипіння колес водії додають гучну музику з колонок. Мешканці будинку щоразу викликають поліцію, проте це повторюється регулярно вже кілька років.
Ситуація доволі типова не лише для Києва — вночі великі пусті парковки притягують вуличних дрифтерів у різних країнах. Велика площа і гладкий асфальт дозволяють зручно дрифтувати — проходити повороти у керованому заносі на максимальній швидкості. Дрифт як автоспорт зародився в Японії, а згодом отримав всесвітнє поширення. Пересічні мешканці зазвичай знайомі з цим поняттям з серії комп’ютерних ігор «Need for Speed», фільму «Потрійний форсаж: Токійський дрифт» або з нещодавного скандального дрифту на Софійській площі.
Кілька років тому на парковці ТРЦ Lavina водій Volkswagen під час нічного дрифту не впорався з керуванням, протаранив три інших автомобіля і збив двох людей. Постраждалих з важкими травмами госпіталізували. Водій Volkswagen тоді також отримав травми, але не від ДТП, а від очевидців ситуації.
Від подібного сценарію, на жаль, не застрахований жоден мешканець, адже дрифт на парковках ніхто не забороняє.
«Novus працює до 23:00. Щоп’ятниці після закриття там починається справжнє свавілля», — розповідає Микола, мешканець ЖК «Південна Брама» поряд з проспектом Бажана. Нічні розваги на парковці повторюються щотижня вже більше двох років без жодних перешкод. Через це чоловік був змушений замінити вікна від забудовника на інші, якісніші, та це не допомогло — звуки з парковки занадто гучні. Микола нарікає, що його діти довго не можуть заснути через галас з вулиці.
Чоловік і його сусіди щоразу телефонують у поліцію, проте патрульні приїздять не завжди. «Дійшло до того, що ми з родиною намагаємось евакуюватись з власної оселі у ніч з п’ятниці на суботу».
Мешканці сподіваються, що розголос допоможе зрушити ситуацію з мертвої точки.
Парковка — приватна територія
Мешканка Києва Настя розповідає, що кілька років тому вона жила на вулиці Челябінській біля кругового перехрестя. «Щойно там уклали новий асфальт, автомобілісти почали „нарізати кола“ з огидним звуком о 3-4 ночі. Це було дуже гучно, мешканці скаржилися», — згадує дівчина. Та через пів року на цьому перехресті встановили лежачі поліцейські і проблему було вирішено.
Реалізація подібного сценарію на Осокорках ускладнюється тим, що автостоянка знаходиться на території супермаркету Novus. Один з мешканців, особисто знайомий з директором супермаркету на проспекті Бажана, пояснює: встановлювати делініатори, бетонні півкулі чи лежачі поліцейські вони не хочуть, бо відвідувачі скаржитимуться на незручність при паркуванні, а взимку це ускладнить прибирання снігу.
Можна було б закривати на ніч шлагбаум на парковку, але це перекриє також проїзд до Макдональдсу, який працює цілодобово і до якого можна дістатися лише територією супермаркету.
На наше офіційне звернення представники Novus відповіли, що адміністрація зараз розглядає це питання і обіцяє запропонувати рішення вже за місяць. Супермаркет на Осокорках — не єдиний з подібною проблемою. Також нічні дрифтери бавляться біля Novus у SkyMall та на вулиці Здолбунівській на Позняках. На одній з парковок автомобілісти навіть збили дорожні стовпчики, чим завдали матеріальної шкоди компанії.
Представники Novus запевнили, що охорона викликає поліцію щоразу, проте далеко не завжди патрульні приїжджають.
Штраф за дрифт під вікнами — від 85 до 255 грн
Юрист Владислав Власюк коментує, що Novus міг би розробити певну політику для подібних ситуацій: «Наприклад, можна запровадити правила користування автопарковкою, які забороняють кружляння автомобілів або швидкість понад 10 км/год. Для охоронців могла би існувати посадова інструкція, яка б зобов’язувала викликати поліцію і накладати великий штраф, якщо одне з правил порушують», — припускає Владислав.
Проте за порушення режиму тиші вночі в будь-якому разі відповідають порушники, а не адміністрація Novus. Формально вони не зобов’язані вирішувати цю ситуацію — це справа поліції.
Режим тиші з 22:00 до 8:00 в Україні регулюється Законом «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» і Наказом «Про затвердження Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму». Недотримання встановлених норм тягне за собою попередження або накладення штрафу від 5-ти до 15-ти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (згідно зі Статтею 182 Адміністративного кодексу України). Сума штрафу складає від 85 до 255 грн.
«Проблема в тому, що рівень шумового забруднення поліція не вимірює, тому накладати навіть цей мізерний штраф за його перевищення також навряд чи буде. Скоріше за все, обійдеться попередженням», — коментує юрист.
На момент публікації Національна поліція не відповіла на запит «Хмарочоса» з приводу цієї ситуації.
Вимірювати рівень шуму може Держпродспоживслужба, але на наш запит вони відповіли, що за 2021 рік не отримували звернень щодо шум на автопарковках вночі і порадили звернутись до будь-якої ліцензованої лабораторії з цього питання.
У більшості країн світу вуличний дрифт є протизаконним — потренуватися можна лише на спеціальних автодромах. Ось, наприклад, твіт поліції Атланти у США цього року, у якому йдеться про арешт дрифтера на автопарковці.
On 2/21/21, at around 2:00 AM, APD’s Air Unit was conducting surveillance on a number of vehicles believed to be involved in street racing activity. One drive was arrested for driving recklessly & laying drag thanks to the Air Unit. https://t.co/L3w6tMp53c #NoStreetRacinginATL pic.twitter.com/r3PbQRRqv6
— Atlanta Police Department (@Atlanta_Police) March 2, 2021
У Києві є три офіційні майданчики для дрифту
«Парковка біля Novus на Бажана — це місце збору автолюбителів, які далі їдуть кататися на Бориспільську трасу», — розповідає професійний дрифтер і засновник проєкту «No Motors» Сергій Кремець.
«Я би забирав у таких нічних гонщиків права, тому що вони заважають місцевим жителям і псують репутацію автоспорту, якому я присвятив життя», — нарікає він.
У Києві є три офіційні майданчики для дрифту: автодроми «Чайка» і «Феофанія», а також NoMotors Drift Base на кільцевій дорозі, якою керує Сергій з командою. Усі спортсмени і автолюбителі мають місця для тренувань і розваг, віддалені від житлових масивів, аби нікому не заважати.
Сергій запевняє, що автомобілісти з Осокорків, скоріше за все, навіть не дрифтери. Для цього виду спорту потрібен спеціально укомплектований задньопривідний спорткар із потужним двигуном, заміною кузова, підвіски, рульового управління, мотора, зчеплення, резини, дисків тощо. Такий професійний автомобіль коштуватиме від 80 тисяч доларів, але для новачків вони збирають перший спорткар за 15-20 тисяч.
«На весь Київ назбереться лише кілька сотень професійних дрифтерів і жоден з них не поводитиметься як дикун посеред ночі. Ті гонщики біля Novus — аналог п’яних під вікном. Гучне рипіння колес — ще не ознака дрифту», — пояснює Сергій.
Товариша по автоспорту підтримує професійний дрифтер з Одеси Олександр Грінчук: «Ті нічні гонщики шукають романтику підпільних авторухів, як у фільмі „Форсаж“ та просто клеять дурнів. Дуже шкода, що вони впливають на відношення до дрифту у широких колах».
Боротьба триває
Вирішити ситуацію з дрифтерами на парковці Novus можливо було би двома шляхами:
- адміністративним, запровадивши певні правила поведінки на парковці, порушення яких призводило би до великих штрафів;
- фізичним, тобто встановити шлагбаум, делініатори або лежачі поліцейські на парковці, які зробили би дрифт там неможливим.
Формально Novus не зобов’язаний йти жодним з цих шляхів, тому ситуація залишається незмінною.
Проте Микола разом із сусідами не збирається зупинятись. Нещодавно вони написали колективне звернення до депутату свого округу і чекають на відповідь. Якщо це не допоможе, мешканці планують акцію протесту на парковці: 20-30 жителів ЖК «Південна Брама» ходитимуть пішохідним переходом і цим на годину або дві заблокують в’їзд до супермаркету.
«На цю акцію ми обов’язково вас покличемо!», — обіцяє Микола.
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті