Слідча комісія відзвітувала про роботу Укрзалізниці. Які виявлено порушення?
Укрзалізниця останніми роками втратила 1/3 вартості основних своїх фондів, а план капітальних вкладень за п'ять років реалізований лише на 65%.
Укрзалізниця останніми роками втратила 1/3 вартості основних своїх фондів, а план капітальних вкладень за п'ять років реалізований лише на 65%.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 122 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Верховна Рада підтримала звіт тимчасової слідчої комісії з перевірки й оцінки стану АТ «Укрзалізниця». Центр транспортних стратегій виділив основні моменти документа.
За словами голови ТСК Юлії Гришиної, під час розслідування встановлено втрату 1/3 вартості основних фондів Укрзалізниці. Крім того, план капітальних вкладень за п’ять років реалізований тільки на 65%. Винні в цьому, на думку ТСК, топ-менеджмент компанії, корупція і непрофесіоналізм управлінців.
У звіті наголошується, що з 2009 року щорічне скорочення вантажообігу УЗ складало приблизно 2,5%, а у 2020 році – вже 4,9%, при цьому в першому кварталі поточного року скорочення було на 6,8%. Таке різке падіння основного показника є критичним.
Провізна спроможність залізниці за останні роки погіршилася у 2,5 рази. Ключовою причиною є невиконання планів інвестицій.
ТСК проаналізувала динаміку доходів УЗ від вантажоперевезень. Якщо у 2015 році її доходи від вантажних перевезень становили 49,1 мільярда гривень, то вже у 2020 – 65 мільярдів, що на 59% більше, ніж у 2012 році. Проте в доларовому еквіваленті вийшло в 2,12 рази менше.
Автори звіту підрахували, що відставання темпів зростання прибутковості перевезень у 2020 році в порівнянні з індексом цін промислових виробників становить 33%. Ліквідувати таке відставання пропонується підвищенням тарифів. У зв’язку з чим відзначається, що тарифи в Україні на внутрішні перевезення в 1,4-1,6 раза менше, ніж в РФ, Білорусі, Казахстані та в 4-9 разів – ніж в Польщі.
В цілому, за даними ТСК, за останні п’ять років через бездіяльність менеджменту і наглядової ради компанії, УЗ недоотримала понад 17 мільярдів доходів. Операційні витрати УЗ на утримання вагонного парку становлять понад 950 гривень на добу. Для порівняння, витрати приватних операторів на утримання вагонного парку в рази нижче.
Протягом останніх п’яти років залізничні основні фонди майже не оновлювалися, технічний стан більшості з них, зокрема, рухомого складу та колії доведено до непридатного стану. У порівнянні з 2015 роком вартість основних фондів на кінець 2020 року скоротилася на 30,9 мільярда гривень (-14,8%), а в доларовому еквіваленті на 1/3.
Частка коштів, що планувалась у 2016-2020 роках на оновлення і модернізацію рухомого складу, становила лише 43,7%. При цьому зазначений план виконано на 65,1%, не освоєно 12,7 мільярда. Що рівнозначно закупівлі 12 тисяч вантажних вагонів, або 400 пасажирських вагонів, або 80 електротягів.
У 2015 році в статутний капітал УЗ було передано 3847 локомотивів, з яких в робочому стані знаходилося 2699 одиниць (67%). За п’ять років інвентарний парк скоротився на 296 одиниць (8%), а робочий – на 674 (25%). На сьогодні в експлуатації та резерві міститься 57% інвентарного парку.
Зараз капітального ремонту і реконструкції вимагають понад 11 тисяч кілометрів залізничних шляхів, при тому, що всього в експлуатації 19,8 тисячі кілометрів головних ж/д шляхів. Виконання таких робіт склало від потреби 0,04% в першому кварталі 2021 року.
Через неможливість подальшої експлуатації в останні роки закрито: 0,4 тисячі кілометрів головних і 1,8 тисячі кілометрів станційних колій, 2,5 тисячі стрілочних переводів. Встановлено 31,8 тисячі обмежень швидкості руху поїздів. На 272 кілометрів головних колій швидкість руху обмежена до 25 км/год або навіть до 15 км/год, що є аварійним режимом пропуску поїздів.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті