Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Анастасія Жохова
З першого листопада Київ знову повернувся до єдиного швидкісного режиму з обмеженням до 50 км/год. Ось дев’ять причин, чому не варто повертатись до швидкісного режиму 80 км/год, і потрібно зафіксувати максимальну швидкість руху не більше 50 км/год.
Часті та небезпечні ДТП
В Україні за останні десятиліття щороку гине понад 5 тисяч людей унаслідок ДТП, а найчастішою причиною ДТП з летальними та тяжкими наслідками стає надмірна швидкість. Це пов’язано, в першу чергу, з довжиною гальмівного шляху: чим вища швидкість, тим більше потрібно дистанції та часу для гальмування. Шансів вижити в людини при зіткненні на швидкості понад 50 км/год менше 10%, а на швидкості 80 км/год — немає.
Що більша швидкість, то більші ризики небезпечних ДТП, наприклад, з вильотом авто на тротуар, перекиданням через відбійник тощо. Щороку ми стаємо свідками таких резонансних аварій, а хтось втрачає своїх рідних чи близьких.
Доказова безпечна швидкість
За даними GRSP (Global Road Safety Partnership) більшість велосипедистів і пішоходів залишаються живими, якщо наїзд автомобіля стався на швидкості 30 км/год, і помирають, якщо швидкість становила більше 50 км/год. Тому всі країни ЄС мають стандартне обмеження швидкості в населених пунктах до 50 км/год, а на окремих ділянках, як от немагістральні та житлові вулиці, обмеження швидкості у 30 км/год.
Швидкість ухвалення рішення
Прямо пропорційно збільшенню швидкості збільшується час на реакцію водія й відповідно ухвалення рішення в разі виникнення будь-якої нестандартної ситуації на дорозі.
Шумове забруднення
Чим вища швидкість автівок на дорозі, тим вищий рівень шуму. Шумове забруднення скорочує тривалість життя в середньому на 10–12 років, а також підвищує ризик розвитку деменції, особливо хвороби Альцгеймера.
Зменшення пропускної здатності
Вулиці міста різні й більшість із них не пристосовані до постійного розширення (яке однаково не допоможе, бо розширення генерують ще більше трафіку — у міському плануванні це називається принципом індукованого попиту). Тому пролітаючи певну ділянку зі швидкістю 80 км/год, ви неодмінно втрапите у «пляшкове горлечко». Менша швидкість дозволяє дозувати потік авто, тим самим збільшуючи пропускну здатність.
Неможливість різко стишити рух
Зважаючи на різницю максимально дозволеної швидкості між різними зонами в місті, водій, що мчить 80 км/год, внаслідок зниження реакції та викиду адреналіну не може різко стишитись до 50 км/год і менше.
Неповага до інших
Більша швидкість змушує менше орієнтуватись на зовнішню ситуацію та враховувати потреби інших людей.
Соціальна справедливість
Незважаючи на найвищий у Європі відсоток автомобілекористування (88%), рівень автомобілеволодіння в Україні загалом не перебільшує 30%, і лише в Києві наближається до 40%. Решта людей користується громадським транспортом, велосипедом чи іншим видом легкого персонального транспорту, або ж пересувається пішки на невеликі дистанції. Підвищені швидкості на вулицях міста ставлять під загрозу комфорт, безпеку та життя людей, які пересуваються іншими засобами мобільності та пішки, а подекуди й унеможливлюють таке пересування. Це актуально і для тих, хто має власне авто, але вибирає альтернативні види мобільності або готовий їх вибрати, розвантажуючи таким чином транспортну систему.
Принципи комфортного міста
Важливими факторами комфортності міста є безпека та розподіл між різними видами мобільності. Чим вищий фактор безпеки, який напряму залежить від швидкості, тим більше людей надаватимуть перевагу сталим видам мобільності — пішій ході, велосипеду, громадському транспорту, звільняючи більше місця на дорозі тим, для кого пересування автомобілем є справді безальтернативною необхідністю.
Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції