В Нацбанку пояснили, як система витримує війну та залишається стабільною
Нацбанк та комерційні банки з 2014 року враховували ризик ескалації конфлікту з Росією.
Нацбанк та комерційні банки з 2014 року враховували ризик ескалації конфлікту з Росією.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 121 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Дані Національного банку свідчать, що за березень кошти на банківських рахунках українців зросли – на понад 9%. Банкіри пояснили ВВС Україна, чому у часи війни українська банківська продовжує бути стабільною.
Заступник голови НБУ Олексій Шабан розповів, що з 2014 року у всіх прогнозах Нацбанк враховував ризик ескалації конфлікту з Росією, готувався до цього сам і вимагав того ж від комерційних банків.
Основною ознакою стала діджиталізація та широке використання дистанційних фінансових послуг – cashless economy. Зокрема, ухвалені у 2020 році законодавчі зміни зробили можливою дистанційну ідентифікацію та верифікацію клієнтів, зокрема з використанням системи BankID. Використання цієї системи дозволяє державі автентифікувати громадян в мобільному застосунку Дія для надання виплат грошової допомоги в межах програми єПідтримка, а банкам – надавати послуги з віддаленого відкриття рахунків.
У перші ж тижні війни Нацбанк урегулював використання банками хмарних сервісів, щоб вони могли обробляти та зберігати інформацію з систем банку у «хмарах». Шабан пояснює, що завдяки цьому банки, у разі руйнування фізичної інфраструктури, матимуть можливість швидко відновити штатне функціонування та зберегти усю необхідну інформацію.
За даними ПриватБанку, у березні 2022 кількість виплат на один POS-термінал зросла на 7,8% у порівнянні з довоєнним періодом, хоча сама сума оплати майже не змінилася і становить 32,5 млрд гривень. Від початку війни підприємці стали активніше підключати сервіс «Термінал», який дозволяє приймати безготівкову оплату картками зі смартфона без фізичного POS-терміналу. Нині цим сервісом банку користуються понад 3 тисячі підприємців.
Проте перші дні війни українці віддавали перевагу готівці, визнають банкіри. Лише згодом, побачивши, що банківська система стабільно працює, дехто поніс готівку назад до банків. Також НБУ рекомендував торговельним підприємствам дати людям можливість знімати готівку на касах. Банки та платіжні системи підтримали ініціативу.
Наразі клієнти вважають, що зберігати гроші краще на картках, ніж десь в депозитарії або вдома. Додатковий аргумент зберігати гроші на банківському рахунку – 100% гарантії повернення вкладів. Закон про це президент Володимир Зеленський підписав 12 квітня.
Щоб усі розрахунки відбувалися, банки мають ефективно взаємодіяти між собою через СЕП – систему електронних платежів. Щоб посилити цю систему під час війни і щоб вона працювала, як у мирний час, цілодобово і без вихідних, НБУ завчасно розгорнув резервні потужності. Це допомагає розрахуватися карткою українського банку на всій території України, де не точаться бойові дії та є зв’язок, а також за кордоном.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті