Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 122 днів. За цей час ми опублікували 24984 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Олександр Гречко
Окружний адміністративний суд Києва зареєстрував позов киянина до КП «Київпастранс» щодо необхідності повернення оплати за проїзд в комунальному транспорті готівкою. Аргументую, чому «Київпастранс» має програти такий судовий процес, якщо він відбудеться, і повернути можливість оплати готівкою на додачу до існуючих безготівкових варіантів оплат.
По-перше, це зручність для пасажирів і по-друге – додаткові доходи комунального транспорту Києва, якому зараз так не вистачає коштів для виплати зарплат працівникам.
Подорожуючи європейськими містами бачив, що там є варіант електронної оплати за проїзд, купівлі талону в терміналі або у прямо у водія за готівку. Причому у останнього паперовий квиток зазвичай коштував на 10-20% дорожче. Та можна навіть далеко не йти, бо аналогічний принцип діє у Львові.
Там електронний квиток через QR-код можна придбати за 8.50, паперовий у кіоску за 9 грн, а у водія тролейбусу чи трамваю під час зупинки за 10 грн. Переплата всього 1,50.
Платити водію і не брати паперовий квиток людям немає сенсу, бо контролери перевіряють абсолютно всіх пасажирів і штрафують «зайців». Тобто водії собі кишені готівкою не напакують, за виключенням поодиноких випадків. Невже у столиці не можна зробити таку саму систему?
Тому не бачу нічого поганого в тому, що у пасажирів Києва та гостей столиці з’явиться ще один варіант оплати. Купити талон у водія насправді можна було ще декілька років тому, коли просто закінчувалась зміна роботи кондукторів комунального транспорту. Але різниці у вартості паперового та електронного квитка тоді не було.
Звісно у разі повернення готівкової оплати квиток від водія має бути помітно дорожчим, щоб економічно стимулювати містян платити за проїзд безготівково. Умовно готівкою у водія 10 гривень, тоді коли разовий електронний квиток коштує 8, а з транспортною карткою при купівлі оптом вартість однієї поїздки взагалі можна зменшити до 6.50. Тобто у водія будуть купувати квитки за готівку у поодиноких випадках.
Очевидно, що постійні користувачі комунального транспорту придбають транспортну картку за 50 гривень і будуть економити, сплачуючи за проїзд 6.50. А от гостям міста, тимчасовим переселенцям чи навіть випадковим пасажирам буде легше віддати 10 гривень готівкою, ніж платити з телефону, через додаток Київ цифровий, або шукати транспортну картку для разових поїздок. Окрема розмова про те, що в Києві надзвичайно дорогі місячні проїзні і так не має бути.
Особливо повернення готівкової оплати для Київпастрансу економічно доречне через те, що вартість проїзду в приватних маршрутках підвищилась до 15 гривень. Зрозуміло, що пасажир заплатить готівкою хоч 10, хоч 12 гривень, якщо автобус, тролейбус чи трамвай приїде швидше за маршрутку, яка коштує 15. А це ж могли бути величезні додаткові доходи Київпастрансу.
До речі, чому маршрутники можуть збирати готівку, а водії комунального транспорту – ні? Це ж дійсно дискримінація пасажирів Київпастрансом. Адже приватні перевізники більше 20 років їздять тільки за готівку так, що аж гай шумить.
Змусити перевести їх на електронну оплату в Департаменті транспортної інфраструктури КМДА не наважуютьсся, бо тоді маршрутникам доведеться працювати «в білу» і одразу стане видно, що вони дуже прибідняються відносно своїх доходів.
Всі ж знають, що приватні перевізники майже ніколи не видають талони і це нікого не турбує. Та й взагалі неодноразово чув історії, коли водії маршруток сміючись і зверхньо кидають пачку квитків пасажиру, коли той просить надати йому квиток за проїзд.
Отже керівництву та юристам Київпастрансу з точки зору потенційної користі для економіки підприємства вигідніше програти справу. Але, я впевнений, що вони будуть тупо воювати з київським платником податків в судовій площині, вбиваючи підприємство, яке фінансується з бюджету і на якому вони самі ж отримують зарплату.
Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції