Чому Київпастранс має повернути готівкову оплату за проїзд у транспорті

Дата публікації: 30.6.2022 Розділ: Колонки

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 296 днів. За цей час ми опублікували 23629 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
...

Автор колонки:

Олександр Гречко

Транспортний аналітик

Окружний адміністративний суд Києва зареєстрував позов киянина до КП «Київпастранс» щодо необхідності повернення оплати за проїзд в комунальному транспорті готівкою. Аргументую, чому «Київпастранс» має програти такий судовий процес, якщо він відбудеться, і повернути можливість оплати готівкою на додачу до існуючих безготівкових варіантів оплат.

По-перше, це зручність для пасажирів і по-друге – додаткові доходи комунального транспорту Києва, якому зараз так не вистачає коштів для виплати зарплат працівникам.

Подорожуючи європейськими містами бачив, що там є варіант електронної оплати за проїзд, купівлі талону в терміналі або у прямо у водія за готівку. Причому у останнього паперовий квиток зазвичай коштував на 10-20% дорожче. Та можна навіть далеко не йти, бо аналогічний принцип діє у Львові.

Там електронний квиток через QR-код можна придбати за 8.50, паперовий у кіоску за 9 грн, а у водія тролейбусу чи трамваю під час зупинки за 10 грн. Переплата всього 1,50.

Платити водію і не брати паперовий квиток людям немає сенсу, бо контролери перевіряють абсолютно всіх пасажирів і штрафують «зайців». Тобто водії собі кишені готівкою не напакують, за виключенням поодиноких випадків. Невже у столиці не можна зробити таку саму систему?

Тому не бачу нічого поганого в тому, що у пасажирів Києва та гостей столиці з’явиться ще один варіант оплати. Купити талон у водія насправді можна було ще декілька років тому, коли просто закінчувалась зміна роботи кондукторів комунального транспорту. Але різниці у вартості паперового та електронного квитка тоді не було.

Звісно у разі повернення готівкової оплати квиток від водія має бути помітно дорожчим, щоб економічно стимулювати містян платити за проїзд безготівково. Умовно готівкою у водія 10 гривень, тоді коли разовий електронний квиток коштує 8, а з транспортною карткою при купівлі оптом вартість однієї поїздки взагалі можна зменшити до 6.50. Тобто у водія будуть купувати квитки за готівку у поодиноких випадках.

Очевидно, що постійні користувачі комунального транспорту придбають транспортну картку за 50 гривень і будуть економити, сплачуючи за проїзд 6.50. А от гостям міста, тимчасовим переселенцям чи навіть випадковим пасажирам буде легше віддати 10 гривень готівкою, ніж платити з телефону, через додаток Київ цифровий, або шукати транспортну картку для разових поїздок. Окрема розмова про те, що в Києві надзвичайно дорогі місячні проїзні і так не має бути.

Особливо повернення готівкової оплати для Київпастрансу економічно доречне через те, що вартість проїзду в приватних маршрутках підвищилась до 15 гривень. Зрозуміло, що пасажир заплатить готівкою хоч 10, хоч 12 гривень, якщо автобус, тролейбус чи трамвай приїде швидше за маршрутку, яка коштує 15. А це ж могли бути величезні додаткові доходи Київпастрансу.

До речі, чому маршрутники можуть збирати готівку, а водії комунального транспорту – ні? Це ж дійсно дискримінація пасажирів Київпастрансом. Адже приватні перевізники більше 20 років їздять тільки за готівку так, що аж гай шумить. 

Змусити перевести їх на електронну оплату в Департаменті транспортної інфраструктури КМДА не наважуютьсся, бо тоді маршрутникам доведеться працювати «в білу» і одразу стане видно, що вони дуже прибідняються відносно своїх доходів.

Всі ж знають, що приватні перевізники майже ніколи не видають талони і це нікого не турбує. Та й взагалі неодноразово чув історії, коли водії маршруток сміючись і зверхньо кидають пачку квитків пасажиру, коли той просить надати йому квиток за проїзд.

Отже керівництву та юристам Київпастрансу з точки зору потенційної користі для економіки підприємства вигідніше програти справу. Але, я впевнений, що вони будуть тупо воювати з київським платником податків в судовій площині, вбиваючи підприємство, яке фінансується з бюджету і на якому вони самі ж отримують зарплату. 

Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button

Зареєструйтеся, щоб продовжити читати «Хмарочос»

Вітаємо! За цей тиждень ви переглянули вже 5 сторінок на «Хмарочосі». Ми цінуємо, що ви є нашим активним читачем, і просимо пройти швидку реєстрацію. Ми не збираємо ваші персональні дані. Після реєстрації ви зможете продовжити користуватися сайтом.

Відповіді на популярні питання

З вашою підтримкою ми стаємо кращими і отримуємо можливість створювати більше цінних та цікавих матеріалів про наше місто. Якщо маєте питання щодо реєстрації, напишіть нам листа на [email protected]