
Торік у Японії було зафіксовано найменшу кількість дорожніх аварій з жертвами з 1948 року. В 1960-х, коли в країні почався економічний бум, статистика смертей на дорогах була вшестеро більшою. Bloomberg CityLab пояснює, як Японії вдалося виграти «війну з трафіком», порівнюючи з ситуацією в США.
Так, смертність на дорогах Японії складає 2,2 летальних випадка на 100 тисяч населення, в той час, як у Штатах цей показник сягає 12,7 (в Україні смертність у ДТП співмірна з американською). Загалом за останнє десятиліття майже всі розвинуті країни демонструють зниження ДТП з жертвами, коли в США, навпаки, смертність зросла на 30%.
Надійна і швидка залізниця
З 1964 року, коли на маршрут вийшов перший Сінкансен, Японія славиться швидкістю та надійністю залізничного транспорту. Міжміські поїзди курсують настільки часто і долають відстані так швидко, що їхати автомобілем часто не має сенсу. Щогодини від Токіо до Осаки рушає 15 поїздів. 500-кілометрову відстань долають за 2,5 години. Автомобілем дорога займе щонайменше шість годин.

Для порівняння, найшвидший в США експрес Acela долає співмірну відстань між Бостоном і Філадельфією вдвічі довше і курсує менш як десять разів на добу.
Квиток на Сінкансен коштує дорожче, ніж пальне для автомобіля, але японці все одно надають перевагу поїздам. У 2019-му японська залізниця перевезла у 13 разів більше пасажирів, ніж американська, при 2,5-разовій різниці в населенні.
Так само добре працює міський рейковий транспорт. Токійський метрополітен налічує 285 станцій. У менших містах також є метро: наприклад, у Фукуоці (населення 1,5 мільйона) метро налічує 33 станції, потяги курсують з інтервалом три-чотири хвилини, й від аеропорту до центру міста можна дістатися за шість хвилин.

З такою транспортною системою потреба в автівці мінімальна. Рівень автомобілеволодіння в Японії — 61 машина на сотню мешканців, у США — 84 на сто. При цьому в середньому японець користується автівкою втричі рідше, ніж американець.
Відсутність паркування на вулицях
Щоб купити автомобіль, японець мусить одержати сяко сьомейсьо — сертифікат, який засвідчує наявність місця для паркування: чи то місце на паркінгу, чи орендований гараж, чи двір приватного будинку. Кинути «ластівку» серед вулиці — не варіант. Витрати та паперова тяганина, пов’язані з отриманням сертифіката, відвертають багатьох від купівлі автівки.
Така політика не лише зменшує кількість автомобілів на вулицях, що саме по собі знижує аварійність, але й значно покращує оглядовість.

Мікромобілі
У Європі мікромобілі почали з’являтися на тлі повоєнної економії, але в Японії їхня популярність не зникає. Ця категорія має назву кей-кари. Вони мають жовті реєстраційні номери, і законодавство обмежує їхні габарити, масу та максимальну швидкість. Це можуть бути, зокрема, мінівени або маленькі пікапи.
Приблизно третина продаваних у Японії машин відноситься до сегмента кей-карів. Серед найпопулярніших у країні моделей — Honda N-Box, Suzuki Spacia та Daihatsu Tanto.

Порівняно з габаритними автівками, особливо позашляховиками і кросоверами, кей-кари коштують дешевше та зручніші для маневрування вузькими вуличками і тісними паркінгами.
А ще в разі зіткнення ці легкі машини створюють меншу силу удару, а коротка передня частина зменшує сліпі зони водія. Дослідження свідчать, що для пасажирів всередині салону кей-кари так само безпечні, як і повнорозмірні автомобілі.
Безпечне місто
На додачу можна згадати й особливості планування японських міст. Вузькі вулиці не дозволяють розігнатися, та й обмеження швидкості доволі суворі: 30-40 км/год. Менші вулички зазвичай не мають тротуарів і передбачають спільний рух водіїв, пішоходів і велосипедистів.

Чимало чинників випливають з особливостей японської культури, зокрема з пріоритету колективного блага над індивідуальним. Так, звичка відпускати дітей самих з малого віку та популярність піших прогулянок свідчить про те, що вулиці безпечні. Про це культурне явище ми вже писали докладно в цьому матеріалі.
Про міську культуру Японії читайте також:
- Чому в Токіо процвітають дрібні крамнички, бари для місцевих та інші стихійні бізнеси?
- Тенденція: японські архітектори роблять офіси відкритими до вулиці
- Як соціальне житло у повоєнній Японії сформувало середній клас і змінило традиційну родину?
- У Токіо повертають понад 80% загублених телефонів. Як це працює?
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 26 днів. За цей час ми опублікували 26912 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті