
Дмитро Щебетюк – засновник та лідер ГО Доступно.UA. Його команда вже восьмий рік працює над підвищенням рівня доступності громадських просторів та будівель в Україні, а також розвінчує усталені міфи про життя людей з інвалідністю. Поки Україна за показниками інклюзивності знаходиться позаду більшості розвинених країн, але Дмитро та його однодумці мають на меті змінити це.
«Хмарочос» поспілкувався з лідером Доступно.UA про зміни у суспільній свідомості, роль держави у підвищенні рівня доступності, вплив переселенців з-за кордону, перспективи відбудови та плани достукатися до людей через емоції та креатив.
Україна, у порівнянні з економічно-розвиненими країнами, має низький рівень інклюзивних просторів та не дуже пристосована до повноцінного життя громадян з порушеннями мобільності. Чи змінювалася ситуація на краще в розрізі останніх п’яти-семи років перед повномасштабним вторгненням?
Ситуація покращилась вже тим, що з’явилися організації, які цим цілеспрямовано займаються. Насправді, вже з часів Революції Гідності почалися перші зміни в свідомості суспільства. Це важливий рушій запуску реальних трансформацій. Бо на паперах у нас непогано прописані закони з архітектурної доступності, але на практиці їх не дуже дотримувались. З 2014 року ці зміни почали швидко набирати обертів, з’явилися важелі впливу на ситуацію, особливо в останні роки. Й не тільки зі сторони громадських організацій, але й з боку влади почали приділяти більше уваги.
В чому саме проявлялися ці зміни? Вони втілюються тільки у нових проєктах чи додаються й до вже існуючої інфраструктури?
Тут треба поділити інфраструктуру на категорії: десь впливає тільки держава, десь важелі має місцева влада або бізнес. На рівні держави при будівництві чи реконструкції мають враховуватися ДБНи (Державні будівельні норми, які регламентують будівництво всіх об’єктів у країні, від житлових до великих інфраструктурних – ред.) і вони більш-менш враховуються. В процесі будівництва багато залежить від підрядників. Можуть, наприклад, тротуари зробити не за нормами, а за звичкою. Тому потрібен додатковий громадський контроль. Але зсуви є – те, що зараз будується чи реконструюється, вже намагаються зробити за нормами.
Цей процес відбувається рівномірно по всій країні, чи є місцеві особливості?
Багато залежить від ставлення місцевої влади до цього питання. До прикладу Львів за останні десять років змінився кардинально. Це один з показових кейсів, як може бути. Питань, звісно, там ще багато, особливо якщо відійти від центру – але вони рухаються в цьому напрямку. Так само щодо бізнесу. Є підприємці, які бажають щоб їхні заклади були доступними для всіх і думають що для цього зробити. Наприклад, зносять бордюри, роблять пандуси, розширюють входи. А є бізнеси, які живуть по старому. Те саме стосується житлових комплексів. Хтось будує дійсно з урахуванням всіх потреб, а інші – тільки «для галочки». Але все одно процес просувається – питома вага об’єктів, які робляться «для людей» збільшується.
Власники бізнесу – доволі гнучка категорія. Вони зазвичай конструктивно реагують на можливість збільшити охоплення, залучити нових клієнтів. Що їх може зупиняти від впровадження доступності?
Люди ще не достатньо розуміють, що доступність – не тільки для людей на колісних кріслах. В Україні людей з інвалідністю в закладах та на вулицях не так багато, бо часто вони не мають можливості навіть вийти з дому. Але насправді поняття доступності значно ширше. Якщо ти подбав про доступний простір – до тебе ходять не тільки люди з інвалідністю, але й батьки з дитячими візками, люди похилого віку, з тимчасовими порушеннями здоров’я тощо. У нас поки в свідомості не закарбувалася необхідність зважати на ці категорії населення, як на відвідувачів. Це ще радянські стереотипи «зламав ногу – сиди місяць вдома». Але в Європі це вже зрозуміли.
Насправді і в нас вже відбувається цей злам в свідомості. Батьки вже не соромляться говорити про те, де не зручно пересуватися з візочком. Раніше вважалося, що кілька років просто треба перетерпіти. Але навіщо терпіти, якщо можна покращити своє становище. Звісно, що люди з інвалідністю – це найбільш вразлива група. Бо їм з цим жити все життя.
Чий вплив та ініціатива тут мають бути? Громади, яка добивається певних змін, чи влади, яка їх просуває та вимагає виконання?
Влада – це відображення народу. Вони взаємопов’язані. Це працює за принципом «є запит – є реалізація». І я думаю, що та кількість людей, які виїхали під час вторгнення в інші країни, після повернення зіграють свою роль в цьому процесі. Бо в Україні вони звикли до існуючого середовища, а зараз подивляться як це працює в Європі та будуть вже мислити інакше. Нам потрібно перестати думати, що це якісь особливі потреби. Це потрібно всім.
Має бути синергія влади і громади. І в цьому показовим є досвід Вінниці, де протягом десяти років працювала ГО «Гармонія» і вони спочатку самостійно ініціювали зміни. Коли мером міста став Гройсман (Володимир Гройсман, мер Вінниці у 2006-2014 роках – ред.), ГО активно співпрацювала з ним. Вони виробили такий механізм, що у місті стало неможливим робити щось без урахування доступності. І тепер цей механізм працює вже при іншому міському голові – всі будівництва та реконструкції автоматично проходять через питання доступності. А є міста, де громада постійно ініціює ці питання, а влада тільки реагує або не реагує.
Як з цим в Києві?
В Києві складно. Останніми роками організації, які виступають за доступні простори у своїх напрямках, об’єдналися задля вирішення спільних завдань. У Києві, на жаль, немає системності у цьому напрямку. Все через тиск громади. Наприклад, у Львові керівникам районів були поставлені завдання втілювати принципи доступності по аналогії з центром міста. У київської влади в пріоритеті забудова, квадратні метри. А доступність здебільшого вибивається активістами. Або роблять, бо закон вимагає, без розуміння навіщо це потрібно. Саме тому часто виходить, що той самий пандус ніби є, але він незручний і користуватись ним майже неможливо.
Ми розуміємо, що після війни українські міста зіткнуться з двома викликами: збільшення кількості людей з інвалідністю (поранені воїни ЗСУ та цивільні, які постраждали внаслідок обстрілів чи окупації), а також відбудова зруйнованих населених пунктів. Що треба передбачити у планах відбудови, щоб вирішити питання безбар’єрності та інклюзивності?
По-перше, потрібні фахівці, які контролюватимуть кожен етап відбудови з позицій доступності. Бо архітектори зазвичай враховують це у проєктах, а підрядник може піти протореним шляхом та ігнорувати або втілити «аби було». В цілому контролювати це повинна держава, бо має бути механізм – санкції за невиконання ДБНів. Але по питаннях доступності зазвичай санкцій для виконавців не вводять. Тут важлива свідомість тих, хто будує.
На практиці існує багато рішень. Можна створювати спеціальні інспекції з безбар’єрності. Можна інтегрувати цю функцію в існуючу державну інституцію з контролю над будівництвом. Можна делегувати її профільному ГО, за прикладом Вінниці. Але ці повноваження мають бути у людей, які дійсно відстоюють принципи доступності і не толерують порушення. Тому потрібен чіткий план, перелік вимог, алгоритми контролю. А також відповідальність для виконавців. Бо якщо б з 2006 року, коли в ДБНах прописали норми безбар’єрності, вони виконувались, то вже зараз ми мали б зовсім інше середовище.
Чи можна надати якісь важелі впливу пересічним громадянам, небайдужим до цих питань?
Можливо варто створити механізм, коли держава залучає людей «агентами на місцях» і каже «якщо бачите порушення – сповіщайте про це». І вони мають чітко розуміти, до кого звертатися і як контролювати хід справи. У нас був рейтинг доступності міст «Тостер» з чек-листом з 20 питань. В принципі кожен може пройтися по цих питаннях і побачити чи відповідає об’єкт передбаченим нормам. Тобто має бути централізована зрозуміла система, але вона має враховувати локальну ситуацію.
Є вірогідність, що відбудова стане для України шансом на створення реальної безбар’єрності за європейським зразком чи в пріоритет можуть поставити щось інше? Наприклад загальну цивільну безпеку.
Безпека і доступність – це пов’язані речі. Коли ми говоримо про безпеку, то маємо на увазі безпеку для всіх, чи тільки для тих, хто може стрибати на своїх двох? Завжди є рішення як зробити й доступно, й безпечно. Якщо ми прагнемо розвиватись як гуманне цивілізоване суспільство, то безпека автоматично включає в себе доступність. Звісно є побоювання, що зроблять як звикли. Й, знову ж таки, це питання зміни свідомості. Чим більше людей почнуть сприймати інклюзивність як обов’язкову складову і розуміти, що безпека має бути для всіх – тим більше шансів на успіх.
На вашу думку, чи готове українське суспільство в цілому до того, що інклюзивність має бути невід’ємним елементом? Чи розуміє його цінність?
Поки що такого розуміння немає. Але ми рухаємося в тому напрямку. В 2019 році я протягом місяця подорожував автостопом по Європі і зрозумів, як це, коли доступність – суспільна норма. І це робиться для людей, без очікування нагороди. Бо майже кожна людина, насправді, в якийсь момент свого життя належить до маломобільної категорії населення. А в нас це поки сприймається переважно через особисту емпатію. Бачу людину, якій потрібна допомога – допомогаю. Не бачу – і так піде.
Зараз набагато більше людей з інвалідністю ведуть активний спосіб життя, виходять на вулиці, заявляють про себе. І чим більш помітними вони будуть – тим більший буде суспільний запит на доступність громадських просторів. Я по собі знаю як це працює. Я теж раніше відокремлював себе від людей з інвалідністю, бо не розумів їхніх потреб бути повноцінною частиною суспільства.
Як це просувати на державному рівні? Хто має цим займатися?
З одного боку мають бути масштабні інформаційні компанії, дослідження, які пояснюють необхідність доступності просторів для кожного громадянина. З іншого – контроль, показові приклади, коли не врахування доступності на етапі будівництва дорівнює не отриманню дозволу на введення в експлуатацію і/або суттєвий штраф. Потрібна регуляція на місцях. Бо радники безбар’єрності у нас є ледь не при кожній мерії. Але в деяких містах воно дійсно працює, а в інших – тільки на папері.
Можливо є країни, які пройшли схожий шлях від сприйняття безбар’єрності як додаткової ексклюзивної опції до введення її за замовчуванням? Можливо ми зможемо підглянути і скористатися їхнім досвідом?
Загалом можна і треба підглядати всюди. Українцям притаманно дивитися на інші країни та імплементувати найкращий досвід у себе. Мені здається, ми можем скористатися досвідом сусідів – Польщі і Чехії. Польща випередила нас в цьому питанні на десятки років. Але все треба адаптувати під нашу реальність. Просто скопіювати не вийде – різні стартові умови. Але ми, завдяки інтернету, соцмережам, досвіду переселенців – маємо шанс пройти цей шлях набагато швидше, ніж наші сусіди. Коли інші країни починали цей шлях – в них не було таких можливостей.
Як за це рік повномасштабного вторгнення велась робота Доступно.UA? Які проєкти продовжують працювати?
В нас були великі плани і домовленості до повномасштабного вторгнення. Потім все стало на паузу. В перший місяць ми з сестрою (вона ж операційна директорка ГО) займалися допомогою військовим та продуктами харчування кільком інтернатам для дітей з інвалідністю. Працювали в інформаційному полі: консультували, контактували людей одне з одним в залежності від потреб.
З літа, коли ситуація стабілізувалась, ми повернулись до питань доступності. Наприклад, в Ірпені ми побачили кілька кейсів відбудови, яка стала буквальним відтворенням зруйнованого, без покращення функцій доступності. Ми включилися в цей процес. Попри те, що йде війна, люди адаптувалися, країна рухається далі. Ми поставили за мету охопити просвітницькою діяльністю щонайбільше людей в Україні, особливо тих, хто причетний до відбудови. Донести до них важливість безпеки для всіх категорій і як це можна робити найкращим чином.
Чи продовжується проєкт «Мапа доступності»? («Мапа доступності» – додаток від Доступно.UA для пошуку безбар’єрних та дружніх до людей з обмеженою мобільність локації в українськіх містах – ред.)
Мапа працює. Ми підтримуємо її функціонал, з травня плануємо наповнювати новими локаціями. Також працює «Бюро Доступності» – наш проєкт соціального підприємництва (команда перевіряє бізнеси на безбар’єрність та надає рекомендації для поліпшення ситуації – ред.).
Ми зіштовхнулися з тим, що міжнародні донори зараз прагнуть гасити точкові пожежі, без бачення загальної картини. А наш проєкт – довгостроковий, націлений на майбутнє. Цю роботу важко вимірювати, бо вона про поступові зміни. Зараз ми також запускаємо проєкт по взаємодії з ветеранами. Ми намагаємось донести до самих людей з інвалідністю нове сприйняття себе. Що людина може вести активне життя, працювати, бути суспільно значущим. Щоб вони не почувалися «списаними» в цьому житті. Я знаю як це на власному досвіді.
Які плани маєте на найближчий час?
Ми запускаємо серію креативних інформаційних постерів, вони вже є у вагонах Інтерсіті та по Києву. Зняли анімаційний кліп з піснею запальної Alyona Alyona, яка має зачепити увагу і роз’яснити важливість доступності через емоційний відгук. Він поширюватиметься соцмережами. Пісню плануємо також крутити в супермаркетах. Це та сама робота по нормалізації сприйняття інклюзивності для широких верств населення. Це не має бути нудною та складною нішевою темою. Наша мета – зробити таку «прошивку» у свідомості українців. Тим паче, я бачу, що люди зараз до цього відкриті набагато більше, ніж ще кілька років тому.
Цей матеріал не вийшов би без підтримки членів нашого Товариства.
Зараз для сталої роботи видання ми шукаємо 1000 нових учасників спільноти, а в обмін на вашу участь пропонуємо цікаві бонуси!
Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» всього від 100 грн/місяць!
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті