Чи потрібні турнікети в метро і як американські міста борються з безквитковим проїздом?
«Якщо ми хочемо бар’єр, який справді унеможливлює безквитковий проїзд, то це називається стіна».
«Якщо ми хочемо бар’єр, який справді унеможливлює безквитковий проїзд, то це називається стіна».
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
У метро Бостона, Філадельфії, Вашингтона, Сан-Франциско встановлюють вищі турнікети, які складніше перестрибнути. Пасажири на них скаржаться — мовляв, вони надто вузькі, сповільнюють прохід, утворюючи затори, автоматика час від часу не спрацьовує, змушуючи купувати другий квиток тощо, повідомляє Bloomberg CityLab.
При цьому з відео, які постять у соцмережах пасажири станцій у Вашингтоні, випливає, що «зайців» не надто зупиняють нові високі турнікети: люди пролазять під ними, туляться до спини попереднього пасажира тощо.
«Якщо ми хочемо бар’єр, який справді унеможливлює безквитковий проїзд, то це називається стіна, і так можна взагалі обійтися без транспортних послуг», — іронізує гендиректор транспортної компанії Вашингтона Ренді Кларк.
Міста США з новою силою взялися за «зайців» після пандемії: пасажиропотік так і не відновився повністю, і транспортні компанії потерпають від дефіциту бюджетів. При цьому, наприклад, транспортний оператор Нью-Йорка покриває 40% операційних витрат саме коштом доходів від продажу квитків — це дуже велика частка, якщо порівнювати не лише з європейськими містами, але й американськими. У Вашингтоні порахували, що 13% поїздок у метро здійснюються тими, хто ухилився від оплати.
У Нью-Йорку для боротьби з безквитковим проїздом вирішили посилити іншу лінію оборони: винайняли 500 додаткових поліцейських. Програма коштуватиме місту один мільйон доларів щомісяця. Чикаго витратить понад 300 мільйонів доларів цьогоріч на 100 охоронців і 50 службових собак. Так само передусім на поліцію покладається в цьому питанні Атланта.
«Багато програм для удосконалення турнікетів і збільшення охорони зазвичай не надто окуповуються. Витрати на ці заходи вищі, ніж той дохід, який отримують завдяки запобіганню безквитковому проїзду», — зауважує Кріс Ван Ейкен із правозахисної групи TransitCenter.
Метрополітен Затоки Сан-Франциско нарікав, що втрачав 15-20 мільйонів доларів на рік через «зайців». Тож цього місяця компанія оголосила, що заплатить 90 мільйонів доларів за вищі турнікети.
Або ось приклад: у 2018 році транспортна компанія Нью-Йорка витратила 249 мільйонів доларів на додаткових поліцейських через 200-мільйонні збитки від несплати проїзду.
У США загалом безквитковий проїзд криміналізовано: це розцінюється як крадіжка послуг і за неї цілком можна опинитися за ґратами. Це передусім загрожує біднішим верствам: в людини, якій критично зекономити два долари на квиток, із більшою вірогідністю не виявиться і кількох сотень на сплату штрафу. Так, у Міннесоті менш як 3% «зайців» мають гроші на сплату штрафу.
Ще деякі цифри та факти:
Соціолог Ерік Кліненберг вважає, що надмірна стурбованість безквитковим проїздом загалом відповідає досі популярній «теорії розбитих вікон» — мовляв, суворі покарання за дрібні правопорушення запобігають серйознішим злочинам. «Хмарочос» писав, що не так з цією теорією.
Саме на тлі расового виміру цієї проблеми Філадельфія цього року вирішила декриміналізувати безквитковий проїзд.
Деякі американські міста намагаються знайти інші вирішення. Так, з минулого року Нью-Йорк став надавати 50-відсоткові знижки на проїзд для тих, хто живе за федеральною межею бідності, однак поки що програма охоплює лише чверть тих, хто під неї підпадає.
У Портленді також пом’якшили покарання. Пасажиру пропонують або сплатити штраф у 75 доларів протягом 90 днів, або відпрацювати на комунальних роботах, або записатися на соціальну програму субсидій. «Ухилення від сплати проїзду — не той злочин, який повинен мати пожиттєві наслідки», — вважають у місцевому транспортному відомстві.
Щодо Європи, то, наприклад, у метро Берліна немає турнікетів чи інших бар’єрів на вході — проїзд час від часу перевіряють контролери. Вагомим чинником є дешевий проїзний квиток, ціну на який знизили ще більше. Нещодавно турнікети спробували прибирати й у метро Варшави.
У французькому Діжоні спійманим порушникам пропонують купити проїзний замість сплати штрафу.
Є й міста, які вирішили, що операційні витрати на продаж квитків, обробку надходжень і контроль за сплатою проїзду коштує дорожче, ніж скасування квитків взагалі.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті