Урбаністам відомий феномен індукованого попиту — його описав у 2005 році економіст Ентоні Донс. Розбудова дорожньої інфраструктури не зменшує затори у тривалій перспективі, а навпаки стимулює попит і ще більше завантажує дороги. Це підтвердили, зокрема дослідники Університету Барселони, проаналізувавши 545 європейських міст і побачивши, що розширення доріг призвело лише до збільшення кількості приватних автомобілів у період з 1985 до 2005 року.
Зворотний ефект називається зникненням трафіку — traffic evaporation. Приватних автомобілів стає менше, коли приоритет на вулицях віддається іншим засобам мобільності — громадському транспорту, велосипедам, пішим переміщенням. Хоча цей феномен добре задокументований протягом останніх двадцяти років, містопланувальники досі бояться звужувати автомобільний простір, пише у блозі для El Tiempo директор транспорту Інституту світових ресусів Даріо Ідальго.
Ще у 2001 році британські дослідники зібрали 70 кейсів реорганізації руху не на користь приватних автівок, а також опитали 200 інженерів і проєктувальників у різних країнах. Виявилося, що побоювання щодо посилення заторів внаслідок витіснення автомобілів у більшості випадків — це алармізм. Незручності для автомобілістів виявилися значно меншими, ніж прогнозувалося, а обсяг трафіку значно зменшувався.
Звісно, що цей ефект залежить від конкретних умов і якості реорганізації руху, але загальний результат радше позитивний, аніж негативний — не стається ніякого транспортного колапсу.
Водії починають пристосовуватися до нових умов: змінюють маршрути і час поїздки, «згладжуючи» пікові години; обирають інші напрямки, наприклад, їдуть на закупи в інший торговельний центр; частіше працюють з дому; об’єднують пункти призначення в одну поїздку тощо. Через кілька місяців водії починають частіше обирати інший транспорт, якщо в місті є така пропозиція.
Таймс-сквер у Нью-Йорку є пішохідною зоною з 2009 року. Попри панічні настрої транспортного колапсу не трапилося, зате травматизм пішоходів знизився на 40%, кількість аварій — на 15%. У 2019 році в Лондоні закрили на ремонт міст через Темзу, і ЗМІ прогнозували тотальний хаос. Натомість у цьому районі знизився рівень шуму та забруднення повітря. Такі самі побоювання лунали через пішоходизацію шляхопроводу Чхонгечхон у Сеулі — його перетворили на громадський простір. Ці прогнози також не справдилися.
Якісні дороги, звичайно, потрібні, особливо, між містами. Однак віддавати автомобілям великі площі у щільній міській забудові не допомагає розвантажувати трафік.
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті