
Урбаністам відомий феномен індукованого попиту — його описав у 2005 році економіст Ентоні Донс. Розбудова дорожньої інфраструктури не зменшує затори у тривалій перспективі, а навпаки стимулює попит і ще більше завантажує дороги. Це підтвердили, зокрема дослідники Університету Барселони, проаналізувавши 545 європейських міст і побачивши, що розширення доріг призвело лише до збільшення кількості приватних автомобілів у період з 1985 до 2005 року.
Зворотний ефект називається зникненням трафіку — traffic evaporation. Приватних автомобілів стає менше, коли приоритет на вулицях віддається іншим засобам мобільності — громадському транспорту, велосипедам, пішим переміщенням. Хоча цей феномен добре задокументований протягом останніх двадцяти років, містопланувальники досі бояться звужувати автомобільний простір, пише у блозі для El Tiempo директор транспорту Інституту світових ресусів Даріо Ідальго.
Ще у 2001 році британські дослідники зібрали 70 кейсів реорганізації руху не на користь приватних автівок, а також опитали 200 інженерів і проєктувальників у різних країнах. Виявилося, що побоювання щодо посилення заторів внаслідок витіснення автомобілів у більшості випадків — це алармізм. Незручності для автомобілістів виявилися значно меншими, ніж прогнозувалося, а обсяг трафіку значно зменшувався.

Звісно, що цей ефект залежить від конкретних умов і якості реорганізації руху, але загальний результат радше позитивний, аніж негативний — не стається ніякого транспортного колапсу.
Водії починають пристосовуватися до нових умов: змінюють маршрути і час поїздки, «згладжуючи» пікові години; обирають інші напрямки, наприклад, їдуть на закупи в інший торговельний центр; частіше працюють з дому; об’єднують пункти призначення в одну поїздку тощо. Через кілька місяців водії починають частіше обирати інший транспорт, якщо в місті є така пропозиція.
Таймс-сквер у Нью-Йорку є пішохідною зоною з 2009 року. Попри панічні настрої транспортного колапсу не трапилося, зате травматизм пішоходів знизився на 40%, кількість аварій — на 15%. У 2019 році в Лондоні закрили на ремонт міст через Темзу, і ЗМІ прогнозували тотальний хаос. Натомість у цьому районі знизився рівень шуму та забруднення повітря. Такі самі побоювання лунали через пішоходизацію шляхопроводу Чхонгечхон у Сеулі — його перетворили на громадський простір. Ці прогнози також не справдилися.

Якісні дороги, звичайно, потрібні, особливо, між містами. Однак віддавати автомобілям великі площі у щільній міській забудові не допомагає розвантажувати трафік.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 48 днів. За цей час ми опублікували 27060 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті